Anonym (J) skrev 2020-02-02 15:13:12 följande:
Ts har du någon slags intellektuell funktionsnedsättning? Inget fel med det men dina funderingar och svårigheter att acceptera fakta låter som när ett barn resonerar. Tror att folk i tråden skulle vara mer förstående om du berättade om det också.
Som sagt, jag tror inte jag är envis. Jag blev bara lite förvånad.
Anonym (havrekärve) skrev 2020-02-02 15:43:04 följande:
Här ute på min gård sätter vi upp en havrekärve till jul så att fåglarna också ska ha något gott att äta, precis som de gör i Emil i Lönneberga.
Anonym (fel) skrev 2020-02-02 16:05:04 följande:
Du kan googla runt lite själv kring vad man kan mata änder och andra fåglar med så får du se att denna myt blivit motbevisad överallt. Förstår att när man tagit någon fakta för givet och sedan får veta att det är falskt kan ge en första instinkt att inte vilja tro det men detta är vitt känt i mer vetenskapliga kretsar. När man väl läser det känns det rätt självklart dock, bröd är ju knappast en naturlig del av en fågels diet haha.
Brödet är inte farligt i sig. Det är bara att det ger mättnad men noll näring vilket skadar fåglarna i längden. Lite som att mata en människa med massor av chips i flera år. Chips i sig är inte dåligt men blir det en för stor del av en diet kommer människan få näringsbrist vilket ger ännu värre konsekvenser hos unga fåglar som inte växt klart än.
Jag ville gärna ha källa ifrån kille som länkade till sina sidor. Men det verkar som om det finns information överallt om detta ämne.