Anonym (VAA?!) skrev 2020-02-02 13:50:57 följande:
Jag vet inte om jag är envis. Jag antar att det vart förvånade för mig och jag började bara tänka på om det kanske skulle vara farligt. Det bara kändes så. Jag vet inte. Typ som om att havre endast är bra för människor eller något. Jag vet inte. Jag blev bara förvånad av information att bröd inte är bra och samtidigt i videon så ser man de äta någonting som jag inte vart med om förut. Inte sett eller hört någonting om att mata fåglar med havre eller någonting annat överhuvudtaget istället för bröd. Jag tror att jag hört förut att djur äter vad som helst och så kan de få ont i magen för att människor har matat de fel föda. Typ så. Så det var därigenom som fick mig att tänka att det inte skulle vara bra för fåglar att få i sig havre.
Du kan googla runt lite själv kring vad man kan mata änder och andra fåglar med så får du se att denna myt blivit motbevisad överallt. Förstår att när man tagit någon fakta för givet och sedan får veta att det är falskt kan ge en första instinkt att inte vilja tro det men detta är vitt känt i mer vetenskapliga kretsar. När man väl läser det känns det rätt självklart dock, bröd är ju knappast en naturlig del av en fågels diet haha.
Brödet är inte farligt i sig. Det är bara att det ger mättnad men noll näring vilket skadar fåglarna i längden. Lite som att mata en människa med massor av chips i flera år. Chips i sig är inte dåligt men blir det en för stor del av en diet kommer människan få näringsbrist vilket ger ännu värre konsekvenser hos unga fåglar som inte växt klart än.