Inlägg från: Anonym (Trist) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Trist)

Änglamamma. Är det mitt fel?

Jag är ledsen för din skull. Tyvärr går det ju inte att säga om det hade med snusandet att göra eller ej, det kommer du troligtvis aldrig få svar på. Kanske det kunde vara bra för dig att gå och prata med en psykolog om ditt mående?

Det är bara att försöka släppa skuldbeläggandet, för oavsett vilket så kvittar det nu. Det skulle troligtvis inte kännas bättre för dig om du fick veta att det vet ditt fel. Och var det inte ditt fel så är det en enorm sorg att ha förlorat ditt barn ändå. Så försök att glömma tankarna kring vems felet var.

Som en annan har skrivit här så är det ju dock nödvändigt att inte snusa om du blir gravid igen. Dels för barnet och dels för att slippa den här typen av tankar om något mot förmodan skulle gå fel i nästa graviditet.

Stora kramar till dig, hoppas att du får stöd och hjälp nu.

• Anonym (Trist)
    MammaTillDansband skrev 2020-02-01 22:42:44 följande:

Nej, det är verkligen inte ditt fel! Blir så arg när jag ser empatilösa personer som försöker skamma dig för att du snusat tidigt i graviditeten, det är det sista du behöver nu.

Nu behöver du vara snäll mot dig själv, sörj men anklaga inte dig själv. Lättare sagt än gjort, jag vet. Jag är också änglamamma, och jag har tänkt samma saker ibland. Även om jag intellektuellt sett vet att jag gjort allt jag kunnat under graviditeten för att min son skulle må bra, så är det en liten ful figur som viskar "tänk om bara..."

Jag beklagar din fruktansvärda förlust!

Men hjälp! Hur vet du att snusandet inte påverkade graviditeten?! Du skriver att du intellektuellt sett vet att du gjorde allt du kunde under graviditeten för att din son skulle må bra. Det är ju tyvärr inte fallet för TS. Alla vet att rökning och snusning under graviditet är ett stort nej. Det är farligt för fostret. Sen är det ingen som kan svara på varför bebisen dog. Och det är hemskt för TS såklart, men det är viktigt att inte ljuga och säga att missfallet inte kan ha berott på snusningen. För det kan ha berott på det. Jättesorgligt oavsett. Såhär skriver Snusbolaget om snusning under graviditet:

Det är nikotinet i snus som orsakar de flesta riskerna för fostret och därför är det lika illa att snusa under graviditeten som att röka cigaretter. Nikotinet gör att blodet flödar sämre i livmodern och moderkakan. Det gör att fostret får mindre syre och mindre näring och inte kan växa som det ska. Barnet blir tillväxthämmat.

Nikotin ökar också risken för andra komplikationer som:

? För tidig födsel.

? Moderkaksavlossning.

? Ökad risk för missfall eller att fostret dör i magen.

? Ökad risk för plötslig spädbarnsdöd när barnet väl är fött.

Mer information hittar du på 1177.se.
Svar på tråden Änglamamma. Är det mitt fel?