• Mint

7 kronor för en plastpåse

Skottkärra?

Ryggsäck?

Skrinda?

Sherpas?

Flyttkartong?

• Mint
    Bunny on speed skrev 2020-02-03 05:30:05 följande:

Menar du de i plast? Ska inte de bli dyrare?

Plastbärkassar som typiskt sett erbjuds konsumenter i handeln för att packa och bära varor bör enligt aviseringen beskattas med 3 kronor per bärkasse. För plastbärkassar som är tunnare än 15 mikrometer och har en volym på maximalt 5 liter bör skatten vara 30 öre per bärkasse.

Plastbärkassar som är avsedda att användas flertalet gånger omfattas inte av skatten. Påsar som till exempel soppåsar omfattas inte heller av skatten.

www.regeringen.se/pressmeddelanden/2019/09/skatt-pa-plastbarkassar/
  • Mint
    Aniiee skrev 2020-02-03 13:09:51 följande:

Ganska mycket om man till exempel är fatttig pensionär, fattig student, fattig sjukling, fattig småbarnsförälder eller annan med små marginaler. Kan du säkert räkna ut med lillfingret att de som redan kanske betalar 36 kr för påsar i sin lilla matbudget plötsligt måste betala 72 spänn i månaden för att få hem maten finner det lite jobbigt. Det är kanske nästan 3 dagars mat de måste lägga ut på påsar.

Man brukar kunna få tag på tygkassar för max 10 kr, antingen i matbutikerna eller på loppis. Om man inte redan, som många, har drivor hemma. Det är också väldigt lätt att sy.

Jag hoppas alltså att de fattiga redan när påsarna kostade 1,50 eller 3 kr använde tygkassar istället. En tygkasse betalar sig snabbt!

Ts? problem är ju att hen av någon anledning inte vill använda tygkassar. Om man på riktigt bryr sig om ekonomin lär man ha använt tygkassar sedan innan.
  • Mint
    Aniiee skrev 2020-02-03 13:09:51 följande:

Ganska mycket om man till exempel är fatttig pensionär, fattig student, fattig sjukling, fattig småbarnsförälder eller annan med små marginaler. Kan du säkert räkna ut med lillfingret att de som redan kanske betalar 36 kr för påsar i sin lilla matbudget plötsligt måste betala 72 spänn i månaden för att få hem maten finner det lite jobbigt. Det är kanske nästan 3 dagars mat de måste lägga ut på påsar.

Man brukar kunna få tag på tygkassar för max 10 kr, antingen i matbutikerna eller på loppis. Om man inte redan, som många, har drivor hemma. Det är också väldigt lätt att sy.

Jag hoppas alltså att de fattiga redan när påsarna kostade 1,50 eller 3 kr använde tygkassar istället. En tygkasse betalar sig snabbt!

Ts? problem är ju att hen av någon anledning inte vill använda tygkassar. Om man på riktigt bryr sig om ekonomin lär man ha använt tygkassar sedan innan.
  • Mint
    Aniiee skrev 2020-02-03 15:58:52 följande:

En stor grej är ju att de flesta bärkassar, enligt branchen själv, återanvänds minst 1 gång och sedan används som soppåse, medan skatten är till för att komma till rätta med nedskräpningen, som alltså enligt branchen knappt finns. Bärkassarna är ofta mycket bättre soppåsar än de man kan köpa på rulle dessutom, men det är kanske lite av en smaksak....

Dansk undersökning visade att bärkassarna av plast är miljövänligare än tygkassar, men jag vet inte om någon har följt upp den studien. Den är väl från 2017 eller så?

Ja, det där med att plastkassar är mindre resursslösande än tygkassar stämmer säkert.

Jag tycker att de köpta plastbärkassarna alltid har fått hål eftersom man burit hem något kantigt i dem, varpå de läcker så att det blir äckligt i sophinken. Vi källsorterar så en rulle soppåsar räcker i månader hos oss. Har inte köpt plastbärkassar annat än i nödfall, men det handlar enbart om att jag tycker det är en så förbannat onödig kostnad eftersom jag redan har tygkassar så det räcker och blir över. De flesta sådana jag fått gratis i olika sammanhang.
  • Mint
    OscarWilde skrev 2020-02-04 00:15:22 följande:

Du behöver använda tygkasse 20 000 gånger innan den blir en miljövinst jämfört med plastkassen. Skatten kommer få motsatt effekt, fler flergångskassar kommer säljas = sämre för miljön. Det komiska är att soppåsar i storpack inte beläggs med skatt. Regeringen behöver pengar till att bekosta försörjningsstöd till invandrare, den skenande kriminaliteten och annat regeringen ställt till med.

Det är knappast det det handlar om eftersom skatten syftar till att det ska säljas färre plastpåsar.
  • Mint
    Liberté skrev 2020-02-04 08:56:43 följande:

Knappast. Det handlar endast om att staten vill ha in mer pengar för ekonomin är åt helvete.

Miljömässigt är det idiotiskt på påpekats från flera håll. Slår mot de som saknar medel är ett annat argument.

Plastpåsar kommer användas oavsett för man behöver det till sopsorteringen vilket resulterar att även om man inte köper i butik så kommer man köpa andra sopsäckar/plastpåsar för att täcka upp sitt behov.

Så i slutet handlar det endast om en extra skatt för att få in pengar till pappa staten.

Det slår inte mot dem som saknar medel eftersom det redan tidigare var mer ekonomiskt att ha med sig en egen flergångskasse.

Behövs plastpåsar till sopor finns sådana betydligt billigare på rulle. Soppåsar på rulle kommer inte att få höjt pris.

Det är ju inte som att det inte finns alternativ. Därför vidhåller jag att skatten handlar om att minska förbrukningen, oavsett om det bygger på ett feltänk för miljön eller ej.
  • Mint
    Tukt skrev 2020-02-05 07:58:26 följande:

Men har seriöst undrat över det. Har vi egentligen något platsproblem i haven här uppe i norr? Vissa saker kan såklart föras med strömmarna. 

Men det problem man kan se på skräckartade bilder från andra platser finns  inte riktigt här så vitt jag kan se.

Känns lite som vi silar mygg och säljer kameler. 

Vi gör av med massor med plast i förpackningar men man kan knappt få ett sugrör på hamburgerrestaurangen. Symbolfråga?

Klart att det är en symbolfråga, särskilt det där med sugrör. Det pratas om att skippa plastsugrör för att rädda fiskarna men inte om att ... sluta fiska. Jag är miljövän men diskussionen blir skrattretande ibland.
  • Mint
    Liberté skrev 2020-02-06 00:15:39 följande:

Men du minskar ju defacto inte förbrukningen eftersom du ändå måste köpa påsar för dina sopor.

Om de hade tänkt till skulle de bara ha tvingat fram biologiskt nedbrytbara plastpåsar som standard.

Tygkassar är ju döden för miljön räknat i energimängd som krävs.. knappast som du släpar med samma kasse 10k ggr.

Nja, byter soppåse betydligt mer sällan än jag går och handlar, så det går absolut åt färre påsar än om jag köpt en varje gång jag handlat för att använda till sopor.

Håller med dig om att biologiskt nedbrytbara påsar borde vara standard.

Och så vet jag det där om tygkassars tveksamma miljönytta jämfört med plastpåsar, men jag kommer fortsätta använda de tygkassar jag har eftersom jag helt enkelt inte vill slänga 7-14-21 spänn i sjön varenda gång jag går och handlar!
  • Mint
    Krokodilmajonnäs skrev 2020-02-06 07:13:49 följande:

Att betala skatt är knappast att slänga pengar i sjön. Bryr du dig inte om dina medmänniskor? 

Hehe, fråga TS om det.
Svar på tråden 7 kronor för en plastpåse