7 kronor för en plastpåse
Snart kostar en påse på konsum eller ica 7 kr
Glöm att jag betalar 7 kr
Tygkasse/bomullskasse går helt bort.
Vad skall man handla med ?
Snart kostar en påse på konsum eller ica 7 kr
Glöm att jag betalar 7 kr
Tygkasse/bomullskasse går helt bort.
Vad skall man handla med ?
Papperskasse?
Har du inte hunnit samla på dig ett gäng plastkassar genom livet? Har mängder.
Går ju att återanvända plastkassar om de inte är i för dålig kvalitet!
Varför inte tygkasse??
Vad är det som är fel med tygkasse?
Men jag skulle inte betala för att marknadsföra mataffären.
Bl a Willys har en plastkasse med tålig tjock plast som går att återanvända om och om igen.
Vad ska man handla med? Plastkassar. Köp egna. Ett paket 15-liters plastkassar (standard i matbutikerna) kostar ca 500 spänn för 500 stycken. Då har du i ett par år om du återanvänder kassarna 2 gånger i butik och låter dem sluta som soppåse.
Enligt en dansk studie är tygkassar en större miljöbov än plastkassar btw. Men det var bara en studie.
Skottkärra?
Ryggsäck?
Skrinda?
Sherpas?
Flyttkartong?
Frågan är väl vad man ska slänga allt skräp i nu? Jag brukar använda plastpåsarna från affären att slänga skräp i.
Papperskassar ska tydligen vara mest miljövänligt, om man använder de upprepade gånger.
Annars är det ju bara att köpa på dig såna bärkassar av tjockare, mer hållbar plast. Ikea, de flesta matbutiker och rusta-liknande butiker har såna. Sen finns avfallspåsar på rulle, det är lite tunnare plast, mindre tåligt men fungerar säkert också om man är försiktig.
Annars finns dramatenvagnar eller andra typer av väskor.
Jag tycker den stora frågan är varför det ska vara billigt att göra något fel och dåligt och dyrt att göra rätt och bra?