Inlägg från: Anonym (Lina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lina)

Vilket rum?

Rebecca1987 skrev 2020-01-30 19:10:13 följande:

Tycker ändå synd om en blivande tonåring som ska få mindre rum än en 5 åring. I mina öron låter det som fel

Det är inte synd om hen, inte det minsta. Hen har så mycket annat som de yngre inte får.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Men åh) skrev 2020-01-30 19:28:15 följande:

Alltså, vad är detta med stora/små rum?!

Minsta barnet närmast föräldrarnas rum oavsett storlek, äldsta barnet längst bort från föräldrarnas rum, som tonårig är man ofta vaken sent och vill inte ha föräldrarnas aktiviteter vägg i vägg...

Vad gör 2 kvm för skillnad i livskvalitet för ett barn?

Alla rum är precis intill sig, men det på 10 kvm är närmast föräldrarnas.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Laura) skrev 2020-01-30 19:19:12 följande:

Tycker ärligt talat att det är en rätt fånig och platt motivering att femåringen ska få störst rum för att hen "leker mycket på golvet". Hur länge tror du att femåringen kommer att göra det..?

Antagligen några år till iaf. Faktum kvarstår, den äldsta behöver inte det största rummet, det står snarare mellan nioåringen och femåringen isf.
  • Anonym (Lina)
    Pope Joan II skrev 2020-01-30 19:42:37 följande:

Vad rubbat. Och så köper ni boende där sovrummen är 8 kvm. Hur ska en kreativ lek med kamrater få plats på sådana små ytor?

8 kvm räcker utan problem, kände många under min uppväxt med betydligt mindre än så. De leker ju i de rummen nu, varför skulle de inte kunna göra det i nästa boende också?

Och att du tycker det är rubbat rör mig inte i ryggen.
  • Anonym (Lina)
    Rebecca1987 skrev 2020-01-30 19:47:23 följande:

Fast det är så det är. Äldre får saker som inte dom andra får pga ålder. Det har med utveckling att göra. Att inte låta den äldre få ett rum som växer med barnet känns tråkigt. Känns som ni kanske köpt för litet hus om all lek ska vara på så små ytor

Huset är stort, det är bara sovrummen som inte är så stora. 8 kvm är inte någon konstig storlek, de flesta hus vi kollat på hade den storleken, bara ett hade större.

Är det bara den äldsta som behöver ett rum som växer med barnet? De yngre växer ju också?
  • Anonym (Lina)

Herregud ge er, den äldsta kommer INTE få det största rummet och det har det aldrig varit tal om heller.

Hen kommer utan problem ha plats med kompisar där, det har hen ju nu i sitt lika stora rum.

• Anonym (Lina)
    Anonym (Roomservice) skrev 2020-01-30 20:03:56 följande:

Vill äldsta ens HA det större rummet, med tanke på att det ligger närmast föräldrarnas? Det låter inte troligt.

Varför starta en tråd när du redan bestämt dig vem som ska få vilket rum?

Jag frågade hur man kommer överens när man som föräldrar resonerar olika.

Och ja, den äldsta vill garanterat ha det rummet, hen bryr sig inte om att det är bredvid.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (asdf) skrev 2020-01-30 20:42:07 följande:

Frågan är om ni kommer tycka det är lika trevligt när hen börjar dra hem pojkvänner/flickvänner och ni hör allt vad de gör.

För övrigt förstår jag inte alls hur det kommer sig att ni vill ge det yngsta det största rummet. Om barnen har preferenser så kommer de aldrig köpa nåt annat än att ålder går först. Det går ju inte motivera att nåt barns behov är större än något annat barns så länge inte nåt av barnen har specialbehov. Allas behov är typ lika stora även om de är det på olika sätt. Och ingen behöver ju ett stort rum för att överleva och alla kan ha nytta av större rum.

Pojk-/flickvänner lär dröja om jag känner henne rätt.

Jag tror lätt att de kan köpa argumentet att minsta behöver största, något som blir svårare är att sälja in varför mellanbarnet ska ha det.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (!) skrev 2020-01-31 00:14:37 följande:

Alltså, ni har ett stort hus, men rummen är små. Barnen får inte lov att leka utanför sina rum. Du och mannen har alltså största ytan till er själva. Därutöver har ni bestämt att NI skall ha det största sovrummet? Varför?? Skall ni leka på golvet?

Själva har vi en 5-åring och en 8-åring. Vi har tagit minsta sovrummet, där vi precis får plats med vår dubbelsäng. Vi behöver inte mer i vårt rum. Barnen har ungefär lika stora rum, men äldsta har det största, det med dörr ut till trädgården.

Dessutom får barnen självklart ha leksaker i vardagsrummet, där vi även har hyllor och skrivbord åt dem. De vill ju pyssla med sitt i närheten av där vi är - inte själva på sina rum.

Nej, jag förstår att ni (du) inte kommer tänka om alls, men mitt förslag är att ni tar ett av de minsta rummen, äldsta barnet kan (om jag förstår det rätt) acceptera att ha det andra lilla rummet. Då får de bägge yngsta barnen de två stora rummen, då de behöver större golvytor. Att ni borde låta dem existera som barn i resten av huset kommer du inte heller bry dig om.

Extremt larvigt att påstå att de inte får existera i resten av huset, det är leksakerna som ska hållas på rummet, inte barnen. Vi har samma regler nu och det är inget någon mår dåligt av.

Vi ska ha det största för att det har balkong, något vi inte känner oss trygga med att låta barnen ha.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Spoken) skrev 2020-01-30 22:06:56 följande:

Här har vi någon som slog huvudet på spiken. Att inte ge det största rummet till den äldsta är orimligt. Gissar att endast den yngsta är ett gemensamt barn.

Den yngsta är ett gemensamt barn, precis som de två andra. Som sagt så har det aldrig varit tal om att äldsta ska få rummet, det står mellan de andra två. Tror inte ens äldsta kommer reagera alls om den yngsta får det om vi inte har frågat barnen vilket rum de vill ha till att börja med.
  • Anonym (Lina)

Eftersom folk inte håller sig till ämnet och dessutom attackerar oss så tänker inte jag skriva mer, jag har inget intresse av att vara er hackkyckling.

• Anonym (Lina)
    Anonym (asdf) skrev 2020-01-30 21:32:13 följande:

Du kommer inte kunna övertala din man med några logiska argument. För det finns inga. Du får välja mellan utpressning (sex?) eller kompromissa.

Vill gärna veta varför det är mer logiskt att mellanbarnet ska få rummet och hur man förklarar det för barnen. Hans enda anledning till det är lego-lekandet.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Bea) skrev 2020-01-31 22:23:50 följande:

Tråd nummer tre om samma sak...Vad tjänar det till?

Kan man paxa en fråga? Fler får inte fråga samma sak? Då finns det trådar under gravid-kategorin som kommer få dig att storkna.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (poo) skrev 2020-01-31 16:56:13 följande:

Men om du redan BESTÄÄÄÄMT varför fortsätter du fråga om andras åsikter?

Ni håller er ju inte till fakta, det är de två mindre det står mellan, så det spelar ingen roll hur mycket ni hävdar att den äldsta ska få det.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (asdf) skrev 2020-02-01 11:11:26 följande:

Oavsett vad du tycker så har vi rätt att uttrycka våra åsikter här.

Och ni får acceptera att det inte kommer att ändra något så det är mest slöseri med allas tid att fortsätta insistera på det.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (poo) skrev 2020-02-05 17:40:47 följande:

Ge 11kvm till 9åringen med lego

10kvm till 5åringen

8kvm till dig/maken samt tonåringen.

Problemet löst.

Kommer inte hända.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (poo) skrev 2020-02-05 17:47:10 följande:

Nej för det hade ju varit den mest praktiska lösningen.

då är det ju bara att gnälla vidare.

Nej det hade det inte varit.

Jag gnäller inte, gör du?
  • Anonym (Lina)
    Pope Joan II skrev 2020-02-06 10:04:19 följande:

En 12-åring som inte kan vistas ensam i ett rum med balkong?

12-åringen ja, men för syskonen är det livsfarligt och de spenderar mycket tid på varandras rum. Vårt rum respekterar de att man inte får vara i hur som helst.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (!) skrev 2020-02-06 11:09:33 följande:

Även en 5-åring brukar väl i normalfallet ha " balkongvett"?

Jag har inte sagt att våra barn hamnar i den kategorin. Vi vågar inte ens ha loftsängar på grund av att de har noll känsla för att höjder kan vara farligt.
Svar på tråden Vilket rum?