Världens sämsta förälder. Hjälp ????
Jag har tillsammans med min sambo delat upp föräldraledigheten halvårs vis. Gjort det nu sen vi fick vprt första barn som idag är 4, idag har vi även en 2åring.
Min sambo är kanon hemma, hsr hemmet ordnat barnen leker pysslar och är ute och aktiverar sig, ser tv och myser. Sällan han klagar på tristess eller att han är less, bara ibland men det vänder fort.
Nu är det min tid igen vinterhalvåret, och jag skämms över att säga att de knappt gått 2veckor och jag är rålös, rastlös och såååå less. Älskar verkligen barnen och vi leker och stojar på helger och kvällar, dom väljer mig när de är ledsna och behöver tröst och det älskar jag.
Men när jag är föräldraledig lider jag mest av dåligt samvete och känner mig instängd och uttråkad.
?.
Hur fan gör man när man är hemma med 2barn ? Hur gör ni för att klara dagsrna utan att vara sämst i världen?
Jag har ett flertal barn och har varit föräldraledig för dem (delat lika med faderskapet), och är det något jag sällan gjort så är det att leka med barnen. Jag tycker inte det är min uppgift, leka får de göra med varandra.
Däremot får barnen vara delaktiga i vardagslivet och hjälpa till efter förmåga. Jag lärde min äldste att torka bordet med trasa efter maten när han var c:a 6 månader, jag la trasan i hans hand och sen höll jag min hand på hans och torkade. Och rätt vad det var kunde han helt själv!
Barnen kan hjälpa till att plocka i och ur tvätt ur tvättmaskinen, eller kanske trycka på knappen så maskinen startar. Dra dammsugaren själv brukar vara roligt! Eller lägga korvskivor i stekpannan. Jag brukar tacka för hjälpen, så "tatt, tatt" har varit bland de första orden när de börjat prata.
4-åringen kan säkert hjälpa till att plocka ur bestick ur diskmaskinen om ni har en sån, att sortera knivar och gafflar och skedar är lagom svårt, eller kanske para ihop strumpor när ni tvättat (för komplicerat för 2-åringen skulle jag tro). När ni handlar kan han få i uppgift att hämta vissa saker som han känner igen, t ex mjölkpaket. När han lär sig räkna kan han plocka ner 6 lökar i påsen!
Att göra saker tillsammans med barnen är också ett sätt att umgås, kanske prata lite under tiden.
Barn mår bra av att veta att de kan saker! Och du kan lära dem vuxen-saker, leka kan de göra själva!
Igår bakade 8-åringen sockerkaka helt själv, det enda som krävde min assistans var att ta ut den färdiggräddade kakan ur ugnen. Sen dekorerade hon och lillasyster kakan; vispade grädde och spritsade över kakan, skar banan i slantar och la till sist ut apelsinklyftor, lite färgglatt strössel över hela rasket. Helt utan min hjälp!
(Självklart har det varit tredje, och ibland även fjärde, världskriget här hemma, men det hör till...)