Någon som fått sitt barn pottränat genom en annan metod än ”blöjfri på 3 dagar”?
Vi använde inte metoden blöjfri på tre dagar. Vid ca 8 månaders ålder började vi sätta henne på barnring på toaletten i samband med blöjbyten eftersom hon ofta kissade på skötbordet. När hon var runt året så började vi sätta henne på toaletten efter sovstunder, efter mat och vid blöjbyten. När hon var omkring 20 månader tog vi bort blöjorna dagtid (i samband med sommarsemestern) och visst hände det olyckor men inte alls ofta. När hon började förskola vid 22?månadersålder så var hon blöjfri. Vi har aldrig haft blöjor på förskolan.
Så nej, man måste inte ha någon särskild metod men man behöver nog ha någon form av rutin. Jag var noga med att låta dottern sitta på toaletten en stund för då kom
det oftast något. Vi gjorde toalettbesöken till något roligt/mysigt och läste böcker bl.a.
Jag ville inte ha något belöningssystem för jag ville inte att hon skulle känna sig dålig om det inte kom något i toaletten och av samma anledning så uppmärksammade jag inte överdrivet mycket när hon kissade/bajsade utan sa bara med glad röst ?vad bra att det kom kiss?. Och kom det inget så sa jag det också ?vad bra att du satt på toaletten en stund även om det inte kom nåt den här gången?.
Hoppas att du hittar något som funkar för er.