Anonym (Mamma) skrev 2020-01-28 10:50:45 följande:
Följer tråden och hoppas hitta bra tips, det verkar finnas en del vettiga tankar här redan :) Jag undrar däremot, vad gör man med ett barn som tjuter och nästan får panik inför att sitta på pottan? Den står där jämt, han leker med den i badet (ikeas med lös skål) så han är inte rädd för den. Jag har aldrig tvingat honom, bara försökt fråga då och då om han vill sitta, det har funkat några gånger, andra bara gallskriker han som om jag försöker tvinga honom in i skärselden :s Han är dessutom så pass stor nu att han borde börja potta, tycker jag (2+ år). Det känns svårt att få till en rutin om han inte ens vill sitta... Eller ska man bara fortsätta? Jag hade velat få honom blöjfri till sommaren, helst.
Kanske kan ni testa med en barnring till toaletten och locka med den? ?Du vill ju inte sitta på pottan har jag märkt. Du som är så stor vill kanske sitta på stora toaletten precis om mamma och pappa?? Har ni tur så nappar han på det. Så kan du kanske berätta ?När mamma är på toaletten så tycker hon om att läsa (även om du inte gör det), vi kan ta in några av dina böcker och lägga här inne i badrummet så kan vi läsa dem när du går på toaletten?. Eller om det finns något annat han gillar att leka med så kan ni ta med det och leka med.
Lycka till!