Inlägg från: Anonym (Anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym)

Rätt att gå hem 60 dagar innan förlossningen, hur räknar man?

60 dagar inklusive helger, du är ju gravid även lör-sön, eller hur? ;)

• Anonym (Anonym)
    kma skrev 2020-01-26 12:47:27 följande:
    Haha ja :) Men jag trodde det var att man bara räknade vilka dagar man jobbade. Synd att det inte var så.
    Jao men det säger sig självt liksom i formuleringen: "60 dagar innan beräknad förlossning". Om du tittar i en kalender, vilket datum blir det? Eller om jag säger till dig, "Vi ses om fjorton dagar på en fika", då hoppas jag att du kommer i tid söndagen om två veckor, inte på torsdag om tre veckor :)

Om du har möjlighet att bli sjukskriven för relaterade besvär kan du gå hem tidigare, eller om det är ett fysiskt tungt arbete som riskerar graviditeten så kanske du också kan bli sjukskriven.
  • Anonym (Anonym)

Man får faktiskt gå hem utan att ta ut några föräldradagar!

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Sally) skrev 2020-01-26 15:20:45 följande:
    Om man har råd med inkomstbortfallet... många arbetsgivare tillåter tjänstledighet utan lön.

Har man inte råd med det är det ju sjukskrivning (om det krävs), eller havandeskapspenning som (-) sa.
    Man behöver inte ta tjänstledigt. Jag gick hem 60 dagar innan bf utan lön, utan fp. Jag var bara vanligt föräldraledig och så fyllde jag i vilket barn det gällde,  beräknas födas datum si och så.

Det förutsätter som du säger att man har råd, annars blir det de så klart alternativ du tog upp. Jag menar bara att man inte är tvingad att ta ut dagar för att få gå hem.
Svar på tråden Rätt att gå hem 60 dagar innan förlossningen, hur räknar man?