• Anonym (Nn)

Ni som har eller har haft hormonspiral

Ja som rubriken lyder, ni som har eller har haft hormonspiral, berätta gärna er erfarenhet av det skyddet. För och nackdelar.

Har haft kopparspiral men fick såna konstiga mellanblödningar. Så min barnmorska gav mig rådet att prova hormonspiral. Hon sa att mensen kunde försvinna helt och att pmsen också kunde försvinna. Jag har stora problem med pms, blir nästan självmordsbenägen när jag ska ha mens och jag står inte ut längre.

Tack på förhand :)

• Svar på tråden Ni som har eller har haft hormonspiral
  • Anonym (sonja)

*pms med, som dessutom stannade kvar efter att spiralen toga ut. Innan hade jag aldrig pms.

• Anonym (Nn)

Tack alla för era svar. Jag vet inte hur jag ska göra riktigt. Det låter lockande att slippa mens och dessa jävla pms besvär. Men som ni säger, det är ju individuellt. Ni har inga andra tips på ett riktigt bra preventivmedel? Jag har haft p piller, kopparspiral och p stav.

• Anonym (Tessa)

Bästa nånsin! Ingen mens, ingen pms och en jäkla hög sexlust! Fick Dock ett jävla humör när jag tog ut den och blöder som en gris med en jävla mensvärk, hatar det!

• Anonym (sonja)
    Anonym (Nn) skrev 2020-01-25 10:09:41 följande:

Tack alla för era svar. Jag vet inte hur jag ska göra riktigt. Det låter lockande att slippa mens och dessa jävla pms besvär. Men som ni säger, det är ju individuellt. Ni har inga andra tips på ett riktigt bra preventivmedel? Jag har haft p piller, kopparspiral och p stav.

Allvarligt, inget. Jag har testat det mesta och inget har fungerat. Få de barn man ska ha och sedan vasektomi är mitt enda tips.
  • Anonym (Nn)
    Anonym (sonja) skrev 2020-01-25 12:12:05 följande:

Allvarligt, inget. Jag har testat det mesta och inget har fungerat. Få de barn man ska ha och sedan vasektomi är mitt enda tips.

Nja, det är nog inget alternativ för mig. Jag har två underbara barn och jag vill inte ha fler just nu. Men det kanske ändrar sig i framtiden och jag är "bara" 31 än så länge :)
  • Anonym (Abc)

Hade spiral i nästan 4 år och hade ständiga svampproblem med den som försvann direkt när jag tog ut den (och har aldrig haft problem innan heller).

Min erfarenhet av olika preventivmedel är följande :

* Minipiller - gav mig återkommande depressioner i flera års tid och det är först i efterhand som jag insett sambandet.

* P-stav - sabbade sexlusten

* Hormonspiral - minskad sexlust (men bättre än med p-stav) och ständiga svampbesvär

Egentligen är det först nu när jag steriliserat mig som jag förstår vilka biverkningar jag haft. När jag levt med det så har jag trott att depressionerna bara kommer inifrån mig själv och att bristen på sexlust helt hängde ihop med småbarn. Svampen är det enda som jag identifierat som en biverkning när den är aktiv och inte i efterhand när den plötsligt försvunnit.

Helt sjukt egentligen att vi trycker i oss sådana grejer med alla ordentliga biverkningar, kommer förespråka pressar eller något till dottern och att hålla sig undan allt med hormoner.

• Anonym (Fantastiskt)

Tycker att mirena är grymt bra. Har haft den flera vändor och har funkat bra alla gånger. Nu vid sista insättningen tog det dock nästan ett år att bli blödningsfri. Slipper mina gräsligt rikliga blödningar och dessutom ett av de säkraste preventivmedlen. Har inga biverkningar alls.

• Marie7

Mirena hormonspiral har hjälpt mig massor! Nu antar jag att jag är mkt äldre än dig och jag satte in den för mina störtblödningar vid mens. Bästa jag gjort! Från att ha bytt extra plus tampong varje timme till att knappt blöda alls. Tog ca 6 månader med små mellanblödningar, men väl värt mödan. Och min pms typ försvann.

• Anonym (E)

Hade min hormonspiral i 6 månader. Hade konstant mens, svamp och bakteriell vaginos. Efter att jag tagit ut den har jag varken haft svamp eller bakteriell vaginos.

• Anonym (Lisalena)

Påverkade mina hormoner enormt. Var försiktig om du är känslig. Blev jättetjock och ingen sexlust plus 30 andra biverkningar.

Men det värsta var att jag blev sämre på att lösa problem och tänka. Fick avsluta en utbildning jag gick pga detta. Och sämre immunförsvar. Mycket tröttare och hängig ofta. Detta försvann inte efter uttag

• Anonym (Nn)

Stämmer det att det kan ta upp till ett och ett halvt år innan man blir gravid när man har tagit ut en hormonspiral? :/

• Anonym (Nn)

Hej alla :) Nu har jag satt in en hormonspiral och jag känner mig så otroligt glad :) Nu är det bara att hoppas på det bästa! Tack igen för era svar

• 131418mamma

Är det någon här i tråden som haft en kyleena eller har? Jag fick min mens och några dagar efter mens börja jag blöda igen. Gör mig väldigt orolig. Ring Gyn men dit kommer man bara på egenremiss.

Kan tillägga satte in den i dec 2018.

• Anonym (C)

Anonym (Nn) skrev 2020-01-26 17:30:39 följande:

Stämmer det att det kan ta upp till ett och ett halvt år innan man blir gravid när man har tagit ut en hormonspiral? :/

Haft hormonspiral, blödde till och från och hade lite smärtor i ca ett halvår innan mensen slutade helt och smärtan med. Satte in en 5-årsspiral och tog ut den när den var förbrukad och då även i samband med att det var dags att skaffa barn. 

Läste i tråden att någon fått bakteriell vaginos av spiralen, det har jag inte haft en tanke på att det kan komma från den men så kan det vara i mitt fall med då. Har inte haft problem tidigare med det men haft till och från. Frågan är om det är spiralen, kost eller annat. 

Men, jag tog ut spiralen förra året då vi ville bli gravida, hade mens en gång och därefter plussade jag. Så för min del tog det ingen tid att bli gravid. 

Svar på tråden Ni som har eller har haft hormonspiral