• Anonym (Nn)

Ni som har eller har haft hormonspiral

Ja som rubriken lyder, ni som har eller har haft hormonspiral, berätta gärna er erfarenhet av det skyddet. För och nackdelar.

Har haft kopparspiral men fick såna konstiga mellanblödningar. Så min barnmorska gav mig rådet att prova hormonspiral. Hon sa att mensen kunde försvinna helt och att pmsen också kunde försvinna. Jag har stora problem med pms, blir nästan självmordsbenägen när jag ska ha mens och jag står inte ut längre.

Tack på förhand :)

• Svar på tråden Ni som har eller har haft hormonspiral
  • Anonym (Mirena)

Jag har haft Mirena-spiral i 7 år nu (byte vart 5:e år) och älskar det! Inga biverkningar vad jag märkt, och jag har varken haft mens eller pms på dessa 7 år. Så otroligt bekvämt! Men det är ju väldigt individuellt. Vad som funkar för vissa, funkar inte för andra. Men rent personligt kan jag absolut rekommendera Mirena :)

• Anonym (Nn)
    Anonym (Mirena) skrev 2020-01-24 20:15:14 följande:

Jag har haft Mirena-spiral i 7 år nu (byte vart 5:e år) och älskar det! Inga biverkningar vad jag märkt, och jag har varken haft mens eller pms på dessa 7 år. Så otroligt bekvämt! Men det är ju väldigt individuellt. Vad som funkar för vissa, funkar inte för andra. Men rent personligt kan jag absolut rekommendera Mirena :)

Tack så jättemycket för ditt svar :) Det låter ju verkligen jätte bra så det blir nog en sån :)
  • Anonym (Mirena)
    Anonym (Nn) skrev 2020-01-24 20:20:38 följande:

Tack så jättemycket för ditt svar :) Det låter ju verkligen jätte bra så det blir nog en sån :)

Jag hoppas att du blir lika nöjd som jag i så fall :) Men ha med dig i bakhuvudet att det är väldigt individuellt, som sagt. Lycka till!
  • Anonym (J)

Har Jaydess för andra gången (tog ut den i förtid pga planerad graviditet). Har regelbunden mens men så lite att det räcker med trosskydd. Hade ingen pms varken nu eller utan p-medel.

• Anonym (:))

Jag satte in min första spiral, en Jaydess för fyra år sedan. Hade haft p-piller i två år dessförinnan. Insättningen gick bättre än jag trodde, men det är ju ingen skön känsla. Hade smärtor, likt kramper, varje gång jag skulle ha mens. De kunde komma allt från en vecka innan mensen kom, till att komma bara dagen innan. Men de kom alltid och gjorde väldigt väldigt ont. Däremellan märkte jag inte av spiralen alls så det var den enda negativa biverkningen. Jag kollade både hos ungdomsmottagningen och hos gynekolog flera gånger om något var fel pga smärtorna men de sa att allt såg bra ut. Jag hade mens månadsvis, den försvann aldrig, däremot var den inte så lång (drygt två-tre dagar jag blödde, resten flytningar)

Satte in min andra spiral, en Kyleena, för drygt fyra månader sen och märker av att jag fått mindre mens. Fick första mensen efter insättningen efter nästan tre månader. Dessvärre kvarstår kramperna innan mensen ändå.. Men jag hoppas på att det blir bättre!

• AndreaBD

Det var jättebra. Ingen mens och inga bekymmer. Jag bara bytte efter 5 år och hade väl 4 eller 5 efter varandra. 

• Anonym (K)

Jag satte in en Kyleena för snart tre månader sedan. Bm sa att jag kunde ha lite oregelbundna blödningar de första 3-4 månaderna men att det borde stabilisera sig sen och att mensen förhoppningsvis kommer utebli eller iaf komma mer sällan och mindre mängd. Jag har blött varje dag sen jag satte in spiralen men bara lite så det har räckt med trosskydd. Jag hoppas det slutar snart annars funderar jag på att ta ut den. Utöver det har jag inte fått några biverkningar alls.

• LiaSthlm

Jag har haft en Mirena-spiral i tre månader ungefär. Får mellanblödningar som en klocka med en månads mellanrum som håller på i 8 dagar. Längre än jag hade mens förut.

Däremot blöder det inte så mycket och vissa av dagarna nästan inget alls så det är rätt okej. Hade hellre haft färre dagar dock men det kanske ändras med tiden om jag har tur.

• LiaSthlm

Jag har haft en Mirena-spiral i tre månader ungefär. Får mellanblödningar som en klocka med en månads mellanrum som håller på i 8 dagar. Längre än jag hade mens förut.

Däremot blöder det inte så mycket och vissa av dagarna nästan inget alls så det är rätt okej. Hade hellre haft färre dagar dock men det kanske ändras med tiden om jag har tur.

• Anonym (sonja)

Fördelar:

* nästan ingen mens

*säkert skydd

Nackdelar:

* min kropp trodde att den var lesbisk

*illamående

*suddig syn

*sexlusten typ dog

*var konstant svullen

Svar på tråden Ni som har eller har haft hormonspiral