• Zanda

Sladdis efter 36?! Ska vi följas åt?

Hej!

Får man vara med här? Blir galen av att inte ha nån att bolla med nämligen!

Jag är nyss fyllda 40 och har redan fem barn som är 8,6,4,2 och minstingen är född i början på året. Har aldrig planerat för så många barn eller varit så barnkär haha, men visste ju inte då hur kul och mysigt det är! <3

Iaf så drömmer jag om en liten till, en sista bebis, mannen är väl inte lika på men hakar på om jag vill.

Har dock drabbats av åldersnoja de luxe sen jag fyllde 40, och är sååå rädd att det inte ska gå nu...Har blivit gravid typ direkt med alla de andra, femman är dessutom ett litet hoppsan, men nu vid senaste ÄL hände inget så blev helt nojjig...Egentligen vill jag vänta lite och hinna jobba ett tag först, men vet inte om jag vågar pga min ålder...

Suck, vilket rörigt inlägg det blev!

• Zanda

Ehhh vad gör du i denna tråden?! Inget illa ment, men jag vet mycket väl vad jag ger mig in i och allt handlar om prioriteringar. Jag är högutbildad med ett grymt jobb som jag älskar, men som också innebär rätt mycket frihet.

Och du vet väl ingenting hur mitt hem ser ut eller mycket tid mina barn får? Just sayin?...

Less is more skrev 2020-10-18 10:24:56 följande:

Det kanske räcker med barn. Det blir mycket att hinna med.

Barnen kommer börja skolan, ha läxor, ha fritidsintressen och kompisar. Det finns ett hem att sköta.

Det är ju bara att trycka fram en massa barn. Varje barn behöver också tid och uppmärksamhet.

Sen förstår jag inte heller hur man på ett seriöst sätt ska kunna hinna med ett jobb - med +fem barn tätt. Det går ju inte - då ddt kommer bli en massa FP och vabb-dagar bland annat.

• Zanda

Tack!

Vad härligt att det gick direkt!!

Och jag vet, 40 är bara en siffra som jag hakar upp mig på...haha är bara så otålig av mig!

Redgoldgreen skrev 2020-10-18 10:36:43 följande:

Men att inget händer med en gång är ju mer regel än undantag för de flesta, det ska du nog inte oroa dig för! Att du skulle gå från superfertil till infertil på ett år känns inte så troligt. Tror du hakar upp dig på siffran 40 :) Själv är jag 37, inte jättegammal men ville ändå komma igång så att sambon som är yngre verkligen skulle hinna få bli pappa. Hoppsan, det gick på första ägglossningen där med! Sista jag var gravid var jag 23 och 26 och då gick det också fort. Det kommer gå som en dans, oavsett om det blir nu eller om du jobbar lite :)

• Zanda

Jo det där har jag också hört - tack för pepp! Äggstockarna lägger väl förhoppningsvis inte av från en dag till en annan heller hoppas jag!

Även om vi väntar lite så väntar vi nog inte jättelänge, fram till våren/sommaren kanske. Vill mest inte bli gravid så jag är höggravid eller föder mitt i sommaren då jag testade det i rekordvärmen 2018 och känner att jag inte behöver en repris på det!

När har du BF?

Redgoldgreen skrev 2020-10-18 15:15:09 följande:

Läste att dom där skrämselsiffrorna där fertiliteten dalar lavinartat runt 36 är från 1700-talets Frankrike eller nåt, alltså när man hade mindre kunskap om sjukdomar som kan påverka och folk dog vid 50.. Väldigt konstigt att det fortfarande tas för sanning tycker jag om det är så :)

Annars tror jag att det bara är individuellt! Även om du struntar i att skydda dig nu framöver hinner du ju kanske jobba nåt år, men du kanske har tänkt dig lite längre :)

• Zanda
    valentina2012 skrev 2020-10-18 21:35:35 följande:

Så underbart att läsa jag blir peppad av ditt inlägg! Jag har inte fyllt 36 än (snart dock) och jag tvekar pga min ålder att skaffa ett tredje barn. Blir nojjig för allt från att min kropp inte ska fixa det lika bra till kromosomavvikelser och annat..... Jag var nyss fyllda 28 med första barnet och nyss fyllda 30 med andra, och det är ju inte såå himla länge sen men ändå tror jag allting ska vara annorlunda nu... Så tack för peppande inlägg :)

Vet du, min senaste graviditet OCH förlossning var överlägset bäst och lättast trots att jag nyss fyllt 39, så behöver ju inte alls bli jobbigt!
  • Zanda
    Fiiaaa skrev 2020-10-19 21:10:53 följande:

Jag skulle kunna säga att hjärtat säger ja, men hjärnan tvekar... Dels undrar jag om jag kommer att kunna ge alla barnen den tid och uppmärksamhet jag vill, ifall det är tre. Jag är ju en sån som helst vill vara med på varenda fotbollsmatch, flöjtkonsert och avslutning...typ. Sen att det blir lite meckigare med tre. Allt från att få ihop vardagen, till bil och semestrar, etc. Att förlänga småbarnstiden ytterligare...hur mycket jag än älskar den så är det ju inte en dans på rosor varje måndagkväll om du förstår vad jag menar... Och sen, tänk om vi skulle få ett lillasyskon med särskilda behov...vad skulle det betyda för vår lilla familj och de två älsklingarna vi redan har, med tanke på det jag nämnt ovan. Lite så går tankarna. Samtidigt som hjärtat längtar efter en till och bara kan se hur härligt det skulle vara med tre barn, kanske ännu mer när de blir lite äldre.

Det här låter säkert jättekonstigt, men jag har betydligt mer tid nu än med två barn! De blir ju äldre, klarar lite mer själva osv. Vi har också mycket aktiviteter, men det funkar faktiskt. Gör också en hel del med var och en för sig, det gäller bara att göra det sol en del av vardagen - handla, träna, laga mat osv. Reser gör vi också, ja tycker inte att antalet begränsar särskilt ofta. (fråga mig inte en måndag 17.35 när alla är hungriga och väntar på middag samtidigt...gaaaah!! )

Känner igen mig mycket i det du skriver om oro - har tänkt likadant många gånger, framförallt hur det skulle kunna påverka de barn vi redan har. Min BM har dock varit otroligt klok där och sagt saker som att de allra flesta barn föds friska, ännu fler av äldre mödrar då man kollar upp mer och så. Sen vet du ju aldrig vad som händer oavsett, alla kan ju rycka ut för sjukdomar, olyckor och så, men risken även där är ju så liten. Hon sa också alltid att det är flera tusen ggr större risk att dö i en bilolycka på väg till jobbet än att nåt ska hända ens barn, födda och ofödda. Låter säkert sjukt, men det har hjälpt mig att tänka på det! <3
  • Zanda
    Fiiaaa skrev 2020-10-20 10:06:29 följande:

Åh tack för pepp <3 Låter ju bra. Kloka ord där från din BM, det är ju sant. Inget är ju garanterat i livet.

Sorry för helt förvirrad stavning i delar av texten, var nog lite trött haha!
  • Zanda
    Redgoldgreen skrev 2020-10-20 14:19:48 följande:

Jag har också testat det 2006, ingen höjdare alls! Oktober är ganska lagom :) Bf var 17e men han anlände igår :) Trots att det var 11 år sen sist gick förlossningen smidigt :) Blev överraskad av hur fort det gick, var på förlossningsrummet 10 min :)

Wiii stort stort GRATTIS!!! <3
  • Zanda
    valentina2012 skrev 2020-10-21 18:40:30 följande:

Sant! Var du inte orolig för eventuella skador och "fel" som jag har hakat upp mig på?

Jo, men det har jag varit alla gånger och det hör väl till tänker jag. Om du läser lite mer om det så ser du att risken ökar lite, men den är ändå väldigt låg.

Jag gjorde även moderkaksprov nu senast, mest för syskonens skull, och det var väldigt skönt!
  • Zanda
    Voluntas skrev 2020-10-22 13:10:26 följande:

Fick inget välkomnande i denna gruppen. Tråkigt. Trodde alla var välkomna i vår ålder.

Men men. Nu har jag plussat iaf och lämnar här. Lycka till ni andra.

Hur menar du, varför känner du dig inte välkommen?
  • Zanda
    Voluntas skrev 2020-10-22 13:10:26 följande:

Fick inget välkomnande i denna gruppen. Tråkigt. Trodde alla var välkomna i vår ålder.

Men men. Nu har jag plussat iaf och lämnar här. Lycka till ni andra.

Och stort grattis!!! Hur känns det?!
  • Zanda
    valentina2012 skrev 2020-10-22 21:47:03 följande:

Fick du välja det alltså? Här får man inte det utan "anledning"... Gjorde du utökat eller snabbanalys efter de tre vanligaste trisomier a?

Ja, jag är inte kompatibel med NIPT tydligen så fick detta bara för att jag ville veta för syskonens skull, det gick hur lätt som helst och det gjorde även själva testet. Jag tror det var utökat för fick även veta kön osv, tog ca en vecka att få svar.
  • Zanda

[quote=80725812][quote-nick]valentina2012

Gjorde du nipt som inte kunde visa något svar?[/quote]

Jag gjorde NIPT flera gånger båda mina senaste graviditeter, men ca 5% är inte kompatibla med testet, dvs det finns för lite foster-DNA för att säkerställa resultatet.

• Zanda

Här är suget starkt, men vi försökte i aug/sep med hopp om en majbebis, men när det inte tog sig på första försöket som vi är lite vana vid haha så bestämde vi att vi väntar lite, mest för att jag inte orkar vara höggravid och föda barn mitt i sommaren, dvs från midsommar till slutet av augusti typ. Min ena son är född i augusti den galet varma sommaren 2018 och gick då över tiden en hel del - inte igen tack känner jag!

Vi kör väl på här igen i dec/jan kanske, eller så väntar vi till våren, vi får se vad som vinner - min åldersnoja och mitt bebissug, eller mitt planerande och dröm om en majbebbe

Svar på tråden Sladdis efter 36?! Ska vi följas åt?