Gå upp i arbetsgrad inför förlossning
Jag skulle absolut räkna med att FK kommer kolla strikt 6 månader bakåt i tiden.
Kan hon lösa de timmarna som fattas i januari genom komp eller någon semesterdag så hon får ihop de 6 månaderna?
Att man ska ha för avsikt att jobba 6 månader betyder att man t ex har rätt att bli sjuk/sjukskriven utan att det påverkar eller att om barnet skulle födas 2 månader för tidigt så straffas man inte för det men det betyder inte riktigt att hennes avsikt skulle varit att trappa upp till 100 % om inte barnet fötts just då.
Du skriver sen att hon når taket vid 90 %. Här är ju frågan hur de räknar (och jag vet inte svaret). Men säg att taket är på 30 000 (det är det inte men jag minns inte exakt siffra). Om man jobbar 90 % och då tjänar 30 000, kommer man då få räkna sin föräldrapenning på 30 000 eller 90 % av 30 000 (d v s 27000) eftersom de räknar med att man inte jobbar de sista 10 % hur som helst?
Samma fråga är relevant om man vabbar. Om jag jobbar 75% och på det slår i taket, Är min ersättning för en dag 100 % av max dagsersättning eller bara 75%. Jag är lur på att det är det sista men jag är inte helt säker.