Gå upp i arbetsgrad inför förlossning
Hej!
Jag och min sambo väntar barn nu i September. Hon har fast jobb och har jobbat 80 % senaste halvåret (tjänstledig resterande tid). Vi har räknat lite på graviditetspenning och föräldrapenning och insett att om hon går upp till 90 % arbetsgrad så kommer hon upp till taket på graviditetspenningen, och får mer i föräldrapenning.
Problemet:
Lagen säger väl att SGI ska grunda sig på de senaste 6 månaderna. Vår tanke är att hon ska gå på semester vid midsommar och sen direkt efter den gå på graviditetspenning. Det innebär att det kanske blir 5½ månad som hon jobbar 90 % om man räknar från det datum hon planerar gå på graviditetspenning (vilket verkar vara då de beräknar SGI, d.v.s. när man först börjar begära ut pengar).
Som jag har förstått det så innebär lagen egentligen att man ska "förväntas" jobba i över 6 månader på den nya graden för att SGI ska ändras. Så i praktiken kan det räcka med att jobba en dag på 90 % bara man kan motivera att tanken var att arbeta så närmsta halvåret.
När jag ringde och pratade med FK var de inte lika säkra... De kunde inte ens garantera att det räcker med 5½ månad utan att deras skrifter säger just 6 månader.
Min fråga:
Vad har ni för erfarenheter om att trappa upp arbetsgraden innan förlossning/graviditetsledighet för att höja ersättningen? Har FK accepterat tider under 6 månader eller varit stenhårda?