Melot skrev 2020-01-19 19:52:38 följande:
Semestern förutsätter jag är SGI-grundande och räknas som arbete. Som tidigast går hon på graviditetspenning 21/7. Jag förutsätter att hon kommer ta det och bli beviljad då det är väldigt stressigt och tungt arbete. Hon kommer gå upp i tid nu i februari så då blir det 10 dagar mindre än 6 månader.
Jag har frågat på deras FB-sida där de bara hänvisar till sin kundtjänst. Och kundtjänsten säger att se inte kan uttala sig om det utan att det blir en bedömning först när det är aktuellt. Vilket är synd. Hade man bara vetat hade vi kanske kunnat flytta semestern till den sena perioden istället.
Det jag vill veta från FK som de inte kunnat svara på (bägge gånger jag ringt) är:
1. Gör de 6-mån-bedömningen från den dag man skickar in ansökan om graviditetspenning eller från den dagen man faktiskt går på graviditetspenning eller går de efter bf. Om det är sistnämnda är det lugnt då det är beräknat 18/9.
2. Gör det något om det inte blir fulla 6 månaderna ifall hon nu behöver gå på graviditetspenning och isf blir 5.5 månader?
3. Kan de av något skäl neka en ersättning utefter 90 % om hon faktiskt har jobbat 6 månader, även om det bara är på dagen?
4. Och säg att de bedömer att hon bara får utefter 80 %. Kan man då "tacka nej" och välja att jobba två veckor bara för att ha jobbat tillräckligt länge och be om en ny bedömning?
Långa inlägg... men jag börjar bli frustrerad efter telefonsamtal och frågor till FK där de själva inte verkar veta hur det går till. Därför jag vänder mig till er för att söka erfarenheter ????
Ja alltså det är hopplöst med försäkringskassan. Fråga nummer 1 måste de ju ändå kunna svara på! Det finns ingen möjlighet att bli omplacerad på den arbetsplats hon har? Arbetsgivaren kanske om inte annat kan ställa upp på de tio dagar som saknas och hitta på något åt henne? Gör hon slut på all semester? Annars borde hon ju kunna lägga semseter de tio dagar som saknas.
Om nu fk kan uttala sig om ifall semester räknas. Jag tror att den gör det. Men vågar inte säga något säkert.
Tycker det är horribelt att man inte ska kunna få svar på sina frågor.
Jag hade två arbeten när jag blev gravid (arbetade mer än hundra procent och då räknas sgi på hela lönen från båda ställena). Kollade sååå många gånger att jag inte sade upp mitt extrajobb för tidigt (6 månader före bf) för att få en sgi som skulle slå i taket. När dom sedan skulle fastställa min sgi några månader senare så hade fk ändrat sin tolkning av lagen och räknade på ett annat sätt än tidigare. NU slog jag nästan i taket ändå, men det hade verkligen kunnat förstöra för mig om jag hade haft otur. Hade jag sagt upp mig någon månad senare så hade detta problem inte uppstått med den nya tolkningen så hade varit riktigt surt isf.