• Limajo

Bonus som ABSOLUT INTE vill ha syskon

Jag kan tycka att det är lite olyckligt att ni (eller pappan då) inte satt ned foten om detta innan ni blev gravida. Om tonåringen utan egentlig orsak sagt ?Jag vill verkligen inte ha småsyskon!? hade ni ju kunnat lugnt säga att ?Så kan du ju tycka nu, men huruvida det blir syskon eller inte är inte ditt beslut.? Så behöver tonåringen inte både hantera överraskning och besvikelse på samma gång.

Sen håller jag med de som skrivit ovan att det nog är många tonåringar som resonerar som er, bonus eller inte. Det är ju en väldigt egoistisk period man går igenom som tonåring och en liten bäbis vänder ju upp och ned på hela familjen. Men jag har också sett tonåringar som byter fot helt när bäbisen väl kommer och verkligen avgudar sitt lillasyskon. Så ta inte ut olyckan redan nu. Men sluta hålla tonåringen utanför utan prata med hen så snart som det går.

• Limajo
    Mint skrev 2020-01-19 17:51:22 följande:

Njä, tycker väl inte direkt att man har något ansvar att inviga någon annan, familjemedlem eller ej, i planer på att skaffa barn.... det är helt en sak mellan de två som gör det.

Jag utgår ju från att tonåringen kommer avguda sitt syskon när de väl lärt känna varann. Men fram tills dess kanske det behövs lite krisbearbetning. Kan dock inte tycka att det skulle vända särskilt mycket upp och ner på hens tillvaro, det är inte som att vi tre umgås dygnet runt, hen är ju mest på sitt rum eller med kompisar ändå.

Jag fattar att du tycker det, själv förstår jag inte varför det ska vara ett sånt hysh-hysh inom familjen om en så viktig sak... Och iom att ni vet att tonåringen har starka känslor kring detta kan det ju ändå ha varit vettigt att kratta vägen lite innan ni släpper bomben. Nu har ni ställt hen utanför och sånt kan slå tillbaka. Och nej det kommer knappast inte vända upp och ned på hens tillvaro här och nu men hen kommer förmodligen att få leva med sitt syskon längre än ni om ni...

Jag menar givetvis inte att tonåringen ska få bestämma något om detta, vara få veta att det är på gång.
Svar på tråden Bonus som ABSOLUT INTE vill ha syskon