Bonus som ABSOLUT INTE vill ha syskon
Jag hade väntat länge med att berätta, så att det inte kan bli en massa hemska diskussioner om abort för att det fortfarande är en möjlighet. Det är ändå lång tid tills babyn kommer, så om bonussykonet får veta v. 8 eller 18 spelar inte så stor roll.
Försök att bolla tillbaka negativa diskussioner på bonusbarnet, men då är det väldigt viktigt att era repliker är ärligt intresserade och absolut inte sarkastiska typ:
* Åh, varför skaffar ni en unge! Jag vill ju inte ha syskon!
* Vad har du för planer i ditt liv som hindras av ett syskon? Vad tänker du göra om 5 år?
För om du/ni frågar av geniunt intresse, så märks det. Vad har det stora barnet för framtidsplaner? Vilket stöd i livet tänker hen att hen missar pga syskon? Kanske kan ni stötta ändå? Försöker ni bara vara sarkastiska eller raljera så kommer tonåringen explodera! Men frågar ni av omtanke och intresse så kan ni få fina stunder!
Fler exempel:
* Åhh jag blir galen, varför måste ni ha en skrikande unge just nu???
* Jag förstår att du är orolig för att det kommer bli förändringar. Vilka problem för dej tror du är störst? Om vi kan prata om Topp 3-listan på saker du är rädd för att de kommer ändras, så kan vi försöka förebygga och se till att det är så normalt som vanligt.
Då får ni en diskussion om verklig oro och kan göra en handlingplan. Tex:
oro1: Inte kunna sova - kan ni ljudisolera mer? Skaffa öronproppar som funkar?
Oro2: inte få tid med sin pappa - kan ni bestämma en viss tid när de faktiskt får umgås tex tonåringen behöver hjälp med att göra läxorna kl 19-21, funkar det? Eller kan det vara varannan dag? Kan de boka in en minisemester bara de 2 när babyn är äldre (6mån?) tex en långhelg med tält i skogen eller annat som båda uppskattar?
Oro3: Mindre pengar - kan ni stötta tonåringen till att skaffa ett litet jobb?
Om ni inte vet vilka rädslor som ligger bakom det trotsiga "vill inte ha syskon" så är det svårt att göra något åt det.
Om ni inte tar rädslorna på allvar och skaffar en handligsplan så kommer tonåringen få rätt i sin känsla av att det här är inte bra, det blev kass att få syskon.
Lycka till!