Orooligpaappa skrev 2020-01-19 16:16:40 följande:
Tack nu fick jag det bekräftat att jag är på rätt spår iallafall, gjort anmälan på skatteverket och ägjorde även en polisanmälan om folkbokföringsadressen då jag uppmanat henne att byta adress i 3 veckor nu. Jag är lite försiktig med orosanmälan just nu för det äldre barnet då jag är rädd att det kan ses som ett sätt att bara jävlas med henne nu efter separationen då jag hämtat sonen jag har vårdnad över, Kanske ser lite illa ut just nu att dra på för hårt med 4åringen jag inte ens har vårdnad över. Våran ekonomi är separerad, jag har skulder sen tidigare när mitt liv var lite struligare, Men jag har börjat ta tag i sånt. Hon har försökt skriva med mig som medsökande på lån ett par gånger fått det på Mail men lånebolagen har även ringt och velat bekräfta har då sagt att det är ingenting jag vet om. Har pratat med försäkringskassan och lämnst in bevis, dagis skriver notering varje dag och bekräftar att sonen e här nere ang barnbidraget, men det handläggas och utredas så det är inget som hjälper mig imorgon om hon vägrar föra över det. Har lämnat bevis om felaktig föräldrapenning också men det ska också utredas. Kommunens budgetrådgivare har jag inbokat möte med i februari. Jag tänker ligga lågt och inte ansöka om ensam vårdnad, det får hon göra isåfall då det krävs starka grunder för att göra det, Vilket jag har men blir ju intressant att se på vilka grunder hon tänker göra det på. Jag har även funderat på att hon kanske håller masken nu men innerst inne vet att hon klantat sig rejält, det kanske tillåmed är så att hon skriver under frivilligt att jag ska vara boendeförälder och hon får ha umgänge man vet aldrig. Så vilar lungt tills vårat gemensamma möte på familjerätten, Vägrar hon ge barnbidrag imorgon kommer ju det också se riktigt dåligt ut för henne framöver. Att jag skriver är är för att jag har aldrig haft med familjerätten att göra och vet egentligen ingenting om hur den här processen går till.
Om du har en genuin anledning att göra en orosanmälan beträffande det större barnet, gör det, annars inte. Skönt att höra att du verkar vara inne på rätt spår. Ensam vårdnad kan ju vara bra framöver, om hon verkligen är en galenpanna, men viktigast är ju att du blir boendeförälder om hon inte kan ta hand om sitt barn. Lycka till!