Skaffa barn utan fast inkomst
Hej alla! Jag är 24 år gammal och har velat ha barn så länge jag kan minnas. Jag ser verkligen mig själv som en mamma och har längtat så så så länge, men inte riktigt haft rätt partner eller känt mig ?färdig? med att festa och sånt. Men sedan i somras har jag verkligen känt att jag är redo, på ett helt nytt sätt, som att det verkligen är dags och inte bara en gullig idé. Har en partner sedan 3 år tillbaka som allt känns rätt med och han känner likadant som jag. Vi båda vill alltså ha barn så fort som möjligt!
Men, det som hindrar mig från att våga bli gravid är pengar. Vi har typ inga. Vi båda studerar just nu och kommer vara klara om ca 3 år. De utbildningar vi har är inte sånna som garanterar en en fast fin stor inkomst resten av livet utan ungefär tvärtom. Vi kommer aldrig ha så mycket pengar, det är sånna liv vi valt att leva, men vi vill ju också få in barn i den livsbilden. Går det ens? Jag vill inte att någon av oss ska behöva ge upp sina drömmar karriärsmässigt och behöva jobba ihjäl sig på ett brödjobb. Barn är ju ganska dyrt, men om man köper nästan allt begagnat så kanske det går. Jag vet inte!
Jag har knappt jobbat någonting på ett riktigt jobb så då antar jag att man inte får några pengar alls som ?föräldraledig?? Min kille har jobbat ytterst lite. Vi, eller i alla fall jag, skulle väl få ta ett studieuppehåll på ett par år kanske om jag blev gravid nu. Kommer jag inte ha några pengar alls då? Det är svårt det här! För samtidigt känner jag att det är bättre att skaffa medan vi båda har lite skola kvar att gå än när vi båda är klara. För då har båda något att gå tillbaka till och något konkret att göra direkt efter bebis, så vi inte ger upp och börjar jobba på Ica typ.
Har någon där ute erfarenhet av att skaffa barn utan ekonomisk stabilitet? Hur gjorde ni? Vilket slags stöd finns att få? Tacksam för alla tips!! Och KONSTRUKTIV kritik.
Mvh tack