Inlägg från: flygrl |Visa alla inlägg
  • flygrl

Bästa skräckfilmen ever?

Moderno skrev 2020-02-17 20:38:50 följande:

Inte heller jag gillar splatter, är mer fan av övernaturliga saker, men, ang zombie-filmer m.m., måste jag erkänna att jag bl.a. brukar se the walking dead (även om det bitvis är ruskigt händelsefattiga avsnitt).

Vad tycker du om Stranger Things? (Är väl kanske inte renodlad skräck, men ändå...)

Övernaturlig skräck, gärna lite gotisk sådär är nog va jag gillar bäst. Fast jag gillar slasherfilmer som Fredagen den 13e och Halloween med. Annat kan va bra det med för den delen.

Stranger Things har jag inte sett. Än. Va tycker du om Stranger Things?
  • flygrl
    Aniiee skrev 2020-02-21 21:18:21 följande:

Jag... klarar inte dockor. Marionetter är stort no-no.

Ja, Mupparna, Fragglarna och Skurt är ju bara för läskiga asså. :P
  • flygrl
    Moderno skrev 2020-02-17 20:38:50 följande:

men, ang zombie-filmer m.m., måste jag erkänna att jag bl.a. brukar se the walking dead (även om det bitvis är ruskigt händelsefattiga avsnitt).

Va är det du gillar med The Walking Dead? Jag kanske bara inte fattat zombiegrejen än.
  • flygrl
    Aniiee skrev 2020-02-21 21:40:35 följande:

Jag fixade faktiskt inte mupparna när jag var liten. Fragglarna gick bättre. Skurt har jag inte så mycket erfarenhet av, vi hade inte trean när jag var liten (jag är gammal.....), Alla de ryska/östeuropeiska dockfilmerna som gick på tv på den tiden gjorde att jag lämnade vardagsrummet.

Logiskt? Nej. Inte ett dugg.

Ok, jag skämtade förstås som du säkert förstod MEN av det du berättar förstår jag det verkligen är ett komplicerat kapitel med dockor i ditt fall. Sen...allt är inte logiskt här i världen. Definitivt inte känslor.
  • flygrl
    Aniiee skrev 2020-02-21 21:54:55 följande:

Walking dead suger (ok, lätt överdrift, i alla fall till och med säsong 3). Ska du se en zombie-serie så se Z Nation.

Ok, tack för tipset.
    Aniiee skrev 2020-02-21 21:57:30 följande:

I know =) Men, ja, det är lite komplicerat..... I'm just weird that way.... Jag tror det är de döda ögonen och att de inte har ansiktsuttryck.....

Asså jag skräms inte av gulliga, roliga dockor som tex. Mupparna men vissa dockor kan absolut va skitläskiga. Väldigt skrämmande ingrediens i skräckfilmer. Döda ögon och inga ansiktsuttryck låter väldigt otäckt... :/
  • flygrl
    SweeneyTodd skrev 2020-02-21 22:42:36 följande:

Ett tips: Wrong Turn:6(ja, det finns så många Wrong Turn filmer), kommer 01:35 på lördag, på sexan. 

Tack för tipset. Ska se om jag tittar (och sen inte kan sova för jag blivit så uppskrämd ;)
  • flygrl
    Moderno skrev 2020-02-21 22:46:25 följande:

Stranger Things har en så skön känsla. Essensen av åttiotalet. Jättebra skådisar och musik också. Mest mysrys, men en hel del riktig spänning också (klassiska filmteman).

Ok, kanske tittar på det nån gång. Jag va ju inte med på 80-talet så kunde ju va intressant se av det skälet.
    Moderno skrev 2020-02-21 22:51:19 följande:

Jag älskar dystopiska filmer. Första säsongen är riktigt vass, sedan hoppas man att filmmakarna ska hitta tillbaka dit, men med få undantag lyckas de inte få avsnitten/karaktärerna att flyga. De håller dock inte sentimentalt fast vid några huvudkaraktärer, vilket jag gillar.

Har hört det ryktas om en remake av Stephen King's the stand - den har potential att bli riktigt bra!!

Ok, intressant. Jo, zombie-genren är ju verkligen dystopisk men det jag inte fattar med genren är att zombies å ena sidan ska va så läskiga men å andra sidan verkar va väldigt enkla att kämpa ner för dom levande. Lite som orcherna i Sagan om ringen som också ganska enkelt kan slaktas i tusental av hjältarna.

Borde inte zombies va svårare att kämpa ner, starkare, segare liksom? Skulle det inte öka skräckfaktorn?

The Stand har jag helt missat men jag gillar ju Stephen King så det kan ju bli intressant jue.
  • flygrl
    Litenmenhård skrev 2020-02-22 09:21:34 följande:

Oj, vad mycket jag har missat. Jag skrattade när jag läste diskussionen med mupparna, fragglarna och Skurt.  Så roligt!

Ha ha ja, se upp så inte Grodan Kermit, Gonzo eller Skurt börjar hemsöka dig! :P

Skrivet med all respekt för att det som inte skrämmer den ena kan va väldigt obehagligt för den andra. Som dockor för Aniiee tex.
    Litenmenhård skrev 2020-02-22 09:24:02 följande:

Det finns en kortis som heter Hitchhiker. Den ingick i en serie av olika skräckisar på 90-talet. Den tyckte jag var läskig DÅ i alla fall.

Ok, tack.
    Litenmenhård skrev 2020-02-22 18:44:51 följande:

Nu har jag sett den andra delen i Skräckfilmens legender, som går på svt play. Jäklar vad bra den var!

Va den det? Måste ses m a o!
  • flygrl
    Litenmenhård skrev 2020-02-23 07:50:54 följande:

Jag tycker dockor också är jäkligt läskiga. Kan vara för att de är så oskuldsfulla på något sätt.

Och jag tycker vissa dockor irl är läskiga. I skräckfilmer är det bland det läskigaste jag vet. Kommer nog bli skrämd från vettet när jag ser Annebelle (och ändå ser jag fram emot det...sjukt egentligen). :/
    Litenmenhård skrev 2020-02-23 15:33:29 följande:

Nu har jag sett 5 av 7 avsnitt av "Skräckfilmens legender". Kan starkt rekommendera den. Jag sparar de två sista avsnitten tills imorgon.

Ska se den jag med.
  • flygrl

Upptäckte att The Conjuring finns på Netflix så kollade den härom kvällen, strax innan jag skulle lägga mig dumt nog. Den va min typ av skräckis med kuslig stämning och övernaturliga grejer och otäcka dockan Annebelle med på ett hörn. Dom hade däremot gärna fått ha med ännu mer övernaturliga, skrämmande inslag för min del.

Intressant också att den tydligen bygger på verkliga händelser. Hela The Conjuring universat där alltså även Annebelle-filmerna ingår bygger tydligen på fall som utretts av Ed & Lorraine Warren som också är med som karaktärer i filmerna. Dom här filmerna måste ses!

Den verkliga Annebelle-dockan som finns i museet som skapades av paret Warren. Scary, scary...:

Svar på tråden Bästa skräckfilmen ever?