• mariaskogsrud

Är du en henfeminist?

Så! ;-D

Jag har lagt märke till att endast vissa sorters människor använder ordet hen, och ofta är de feminister. Men stämmer mina förutfattade meningar? Är du feminist och använder ordet hen?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du en henfeminist?
  • IceKitten
    mariaskogsrud skrev 2020-01-21 12:13:07 följande:

Jag tänker mig att folk blir upprörda eftersom ordet känns inkuppat av media och hela feministetablissemanget. Det är inget ord som skapats i folkmun.

Jaha? Det finns otroligt många ord som inte skapats i "folkmun", ändå används de av folk utan gnäll. Hen är otroligt praktiskt och underlättar debatter men främst akademiskt skrivande.
  • mariaskogsrud
    IceKitten skrev 2020-01-21 12:20:38 följande:
    Jaha? Det finns otroligt många ord som inte skapats i "folkmun", ändå används de av folk utan gnäll. Hen är otroligt praktiskt och underlättar debatter men främst akademiskt skrivande.
    Nja, eftersom användningen av ordet är så uppdelat just baserat på ideologi så är ju hen ett ord som delar befolkningen. Och anledningen att det är så uppdelat ju för att det är ett ord som är ideologiskt skapat.
  • Anonym (Aldrig)
    IceKitten skrev 2020-01-21 12:20:38 följande:

Där har du fel, ordet "hen" var och är fortfarande ett ord som fått mycket kritik. Det fick skarp kritik från många när det började pratas om att ordet skulle läggas in i svenska ordlistan.
  • Anonym (Aldrig)
    Anonym (Aldrig) skrev 2020-01-21 12:33:41 följande:

Där har du fel, ordet "hen" var och är fortfarande ett ord som fått mycket kritik. Det fick skarp kritik från många när det började pratas om att ordet skulle läggas in i svenska ordlistan.

Förslaget om att lägga in "hen" i ordlistan kom just ifrån Fi om jag inte missminner mig.
  • Anonym (virrvarr)
    mariaskogsrud skrev 2020-01-21 12:05:12 följande:
    Hen är dock ett ord som kommer från ideologiska feministvänstern, och inte från naturlig språkutveckling. Jag har aldrig hört eller sett någon som är konservativ använda ordet hen. Det så gott som bara vänsterfeminister som brukar ordet.

Det är därför man direkt märker vilken typ av människor man pratar med. Använder de hen så tänker man direkt "jaha, hon är en sådan".
    Känner flera som röstar borgerligt som använder hen flitigt så där tror jag du har fel.
  • Postman
    mariaskogsrud skrev 2020-01-21 12:05:12 följande:

Hen är dock ett ord som kommer från ideologiska feministvänstern, och inte från naturlig språkutveckling. Jag har aldrig hört eller sett någon som är konservativ använda ordet hen. Det så gott som bara vänsterfeminister som brukar ordet.

Det är därför man direkt märker vilken typ av människor man pratar med. Använder de hen så tänker man direkt "jaha, hon är en sådan".

Precis så, håller med.

Jag använder aldrig hen, har aldrig problem med att uttrycka mig könslöst om jag behöver, har man ett bra ordförråd så är det inga problem.

Jag är inte feminist, tycker det är en obehaglig ideologi.
  • Anonym (Aldrig)
    Anonym (virrvarr) skrev 2020-01-21 12:39:01 följande:

Känner flera som röstar borgerligt som använder hen flitigt så där tror jag du har fel.

Kan ju bero på att "hen" blivit ett godkänt ord iom att det lades in i ordboken.
  • Vincent Vance

Jag är feminist och jag använder ordet hen ibland, dock enbart i skrift. Det faller sig inte naturligt för mig att använda det i tal, det känns klumpigt och ovant, men i skrift tycker jag ofta att det är lätt och smidigt att använda hen när könet är okänt.

• IceKitten
    Anonym (Aldrig) skrev 2020-01-21 12:33:41 följande:

Vad har jag fel om? Du får nog läsa mitt inlägg igen för du verkar ha missuppfattat något.
  • IceKitten
    mariaskogsrud skrev 2020-01-21 12:25:08 följande:

Nja, eftersom användningen av ordet är så uppdelat just baserat på ideologi så är ju hen ett ord som delar befolkningen. Och anledningen att det är så uppdelat ju för att det är ett ord som är ideologiskt skapat.

Du behöver nog också läsa mitt inlägg igen, för ditt svar har ingenting med mitt inlägg att göra.
Svar på tråden Är du en henfeminist?