Inlägg från: mariaskogsrud |Visa alla inlägg
  • mariaskogsrud

Är du en henfeminist?

Så! ;-D

Jag har lagt märke till att endast vissa sorters människor använder ordet hen, och ofta är de feminister. Men stämmer mina förutfattade meningar? Är du feminist och använder ordet hen?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du en henfeminist?
  • mariaskogsrud
    Anonym (Hen) skrev 2020-01-15 11:03:29 följande:

Jag använder ordet ibland, när det passar.

Varför? För att det är ett bra ord, jag är ingen bakåtsträvare, språk utvecklas och förändras. Och framförallt, jag vill inte sammankopplas med ignoranta bakåtsträvare som anser att det är en politisk komplott att införa ordet.

Hen är dock ett ord som kommer från ideologiska feministvänstern, och inte från naturlig språkutveckling. Jag har aldrig hört eller sett någon som är konservativ använda ordet hen. Det så gott som bara vänsterfeminister som brukar ordet.

Det är därför man direkt märker vilken typ av människor man pratar med. Använder de hen så tänker man direkt "jaha, hon är en sådan".
  • mariaskogsrud
    IceKitten skrev 2020-01-21 12:09:03 följande:

Jag har röstat på C/M hela livet. Räknar mig inte som feminist direkt pga folk föreställningar gällande ordet.

Jag använder hen när det passar. Fjantigt att bli så upprörd över ett ord.

Jag tänker mig att folk blir upprörda eftersom ordet känns inkuppat av media och hela feministetablissemanget. Det är inget ord som skapats i folkmun.
  • mariaskogsrud
    IceKitten skrev 2020-01-21 12:20:38 följande:
    Jaha? Det finns otroligt många ord som inte skapats i "folkmun", ändå används de av folk utan gnäll. Hen är otroligt praktiskt och underlättar debatter men främst akademiskt skrivande.
    Nja, eftersom användningen av ordet är så uppdelat just baserat på ideologi så är ju hen ett ord som delar befolkningen. Och anledningen att det är så uppdelat ju för att det är ett ord som är ideologiskt skapat.
  • mariaskogsrud
    Anonym (Hen) skrev 2020-01-21 13:59:20 följande:
    Både fördomar och okunskap, ja där ser man...

Som sagt, det gör det bara extra kul att använda hen då.
    Specificera fördomarna och okunskapen då. Annars blir det svårt att bemöta.
  • mariaskogsrud
    Anonym (Hen) skrev 2020-01-21 21:21:27 följande:
    Du tror dig veta vilka som använder ordet, och du tror att det kommer från den vänsterfeministisk ideologi. 
    Man märker ju i skolan och ute på stan vilka som använder ordet. Det är ingen fördom, utan en iakttagelse. Och att det är vänsterfeminismen som ligger bakom märkte man sedan start, då det alltid var dem som använde ordet i media.
  • mariaskogsrud
    Anonym (Bond, James Bond) skrev 2020-01-22 14:29:15 följande:
    Jag i min tur har lagt märke till att den sortens människor som stör sig på ordet hen, feminism och jämställdhet är samma människor som brukar klaga på att invandrare har dålig kvinnosyn.
    Så är det säkert, förutom att jag ställer mig lite tveksam till vad du menar är "dålig kvinnosyn". Men det är det jag menar, att hen är ett politiskt laddat ord, vilket man lätt märker då man observerar vilka som använder det, precis som vilka som inte använder det.
Svar på tråden Är du en henfeminist?