Inlägg från: Studentpappa |Visa alla inlägg
  • Studentpappa

Löneförhandlar- har jag gett ett orealistiskt löneanspråk?

Det är väl svårt att svara på, men generellt om spannet ligger mellan 38-45 och du begär 48 så framstår du ju inte som att du tog till dig den infon åtminstone.

Skulle mycket till för att jag skulle byta ner mig i både lön och 10 semesterdagar, ni har inte haft den diskussionen att du vet om att du byter ner dig men är intresserad ändå?

Ride it like you stole it
  • Studentpappa
    isolande skrev 2020-01-14 16:03:05 följande:

Jag tog i i överkant just därför att semesterersättningen är så pass mkt sämre för det nya jobbet. När vi var inne på ämnet löneförhandling uttryckte också chefen att jag skulle "ta i" när jag väl skulle till att ge löneanspråket.

Jag håller på att (och vill) helt byta karriär, därför är jag villig att kompromissa med semestern eftersom jag vet att det bolaget aldrig kommer matcha semestern jag har nu.

Ja då har du ju fått ett ok på att ta i så att säga, jag är isf rätt enig med övriga att det var ett lågt bud. Förstår att det blir en kompromiss när man byter bransch.

Men du ska inte noja för att du tog i.
  • Studentpappa
    isolande skrev 2020-01-14 18:38:14 följande:

Haha! Men ÅÅÅÅH, jaha, då la jag mig för lågt istället?!

Jag misstänker dock att det nya bolaget har en avsevärt högre pensionsavsättning än mitt gamla. Jag har nu 3% och i den nya branschen brukar det ligga runt 12-14%.

Gjorde en uträkning på totalen utifrån semesterersättningshablon, månadslön och pensionsavsättning för respektive arbetsgivare och då landade jag på en ersättning på motsvarande 53.000 kr/ månad för nya jobbet och 49.000 för gamla jobbet.

Jag kan ju ha räknat fel förstås, är inget mattesnille

Har du kollektivavtal så att du får 30% i avsättning till pensionen idag för lön över 41750:-/mån? Det gör ju väldigt stor skillnad när man ligger en bit över om man har det eller inte.
  • Studentpappa
    isolande skrev 2020-01-16 17:16:33 följande:

Det beror på om man är statligt eller privat anställd och när man är född.

Jag har i nuläget inte 30% på lön över 40.000 kr, men kommer tydligen få det på nya bolaget (kollade upp pensionsförutsättningarna där igår).

Fick även besked igår att de inte kan möta mitt anspråk på 48 tkr men att den hör med HR om man kan justera semestern. Tydligen finns det två nivåer- nivå ett för "juniora" anställda som får 5 veckor och nivå 2 för "seniora" som kan få 6 veckor. Jag är ju senior rent erfarenhetsmässigt men junior på det sättet att jag går in i företaget som oprövad.

Ytterligare förlust med nya tjänsten är att jag förlorar min friskvårdstimme och inte får friskvårdsbidrag förrän efter ett års anställning.

Så just nu känner jag att jag inte är jätteivrig på att förhandla ner grundlönen särskilt mycket under 48 tkr.... 

Okej nej det förstår jag, det är ju samtidigt rimligt att dom inte kan ge dig 48 om den med lång erfarenhet ligger på 45 och du kommer in oprövad. Det blir ju lönedrivande för resten och vips så har dom ökat utgifterna rejält, alternativt har ett gäng missnöjda anställda och kanske riskerar att tappa en eller flera.

Jag tror faktiskt det enda som skulle få mig att få ner i lön frivilligt är om jag hittade ett jobb där deltid funkade bra utan att min arbetsmängd växte när jag inte är där. Idag skulle det bara bli som att jag var sjuk en dag, ingen gör ju mitt jobb när jag inte är där.

Lycka till iaf! Avsättning till pension är ju iaf ett plus, sen kanske uppgifterna är värt det?
  • Studentpappa
    isolande skrev 2020-01-21 16:00:54 följande:

Dags för uppdatering: INGET!

Det sista jag hörde för en vecka sedan var att de skulle höra med HR om det fanns möjlighet att laborera med semestern.

Jag är väldigt otålig och vill ha besked! Har även börjat oroa mig. Har d egått vidare med någon annan kandidat tro? Vore inte det lite osjysst i och med att jag redan förhandlar lön (väl?). Eller har jag trott att jag kommit längre i processen än vad jag faktiskt har?

Någon som kan (helst) lugna en angelägen jobbsökare som bara bäntar på att telefonen skall ringa?

Har du inte hört något på en vecka så är det ju inte för påstridigt att höra av sig och fråga hur statusen är kan jag tycka.
  • Studentpappa
    isolande skrev 2020-01-27 15:39:39 följande:

Jävlar vad de hustlar! Nu hörde en annan rekryterare av sig för samma tjänst och ville kalla till intervju?!

Är det inte så enkelt att dom har uppdraget ute hos flera firmor då? Så är det här, alla rekryterare söker folk till samma tjänster.

Annars låter det ju som ett märkligt sätt att kalla till ytterligare en intervju.
  • Studentpappa
    isolande skrev 2020-02-04 19:14:36 följande:

Tydligen har de flera firmor som rekryterar för samma tjänst. 

Hur som helst fick jag jobbet, med 6 veckors semester och 48 tkr/månad. 

Men...jag informerade min chef och ville ha ett planeringsmöte inför att jag slutar och hon blev SÅ arg. Tyckte jag var proffsig som inte sagt till i förväg att jag sökte jobb och undrade om jag hade någon som kunde ersätta mig (?). Hur hade jag tänkt kring det liksom?

Jag blev så chockad eftersom jag naturligtvis bara tänkt att man sa upp sig och sedan jobbade uppsägningstiden. Det är väl inte på mitt ansvar att avveckla mig själv och lära upp nån ny innan jag kan gå? Dessutom har jag jobbat med min chef i 12 år och hon har aldrig någonsin tilltalat mig på det sätt som hon gjorde tidigare.

Jag sa att vi skulle fundera över helgen och ses i veckan för att prata mer innan jag signar ngt kontrakt och säger upp mig. Idag textade hon att jag skulle ta tillfället i akt att fundera över om jag vill stanna kvar och isf i vilken roll och med vilken lön (!).

Så vad FAN GÖR JAG NU?

Som sagt det beror väl helt på förutsättningarna som finns att stanna kvar. Du har ju sökt dig vidare av en anledning, finns det någon roll på ditt jobb du vill ha? Kan du få den för att stanna kvar?
  • Studentpappa

Grattis skulle jag väl sagt också, du fick ju verkligen bra utdelning på ditt löneanspråk!

• Studentpappa
    isolande skrev 2020-02-04 22:26:51 följande:

Ja, jag tänker inte stanna kvar i den roll jag har nu. Vet dock att min gamla arbetsplats är på g att ta över en verksamhet som liknar det som mitt nya jobb innebär. Så där kanske det finns en öppning, men jag har ingen aning!

Jag blev väldigt förvånad över den ersättning jag får i det nya jobbet, det trodde jag aldrig.

Fortsättning följer

Om du stannar kvar, se till att förhandla till dig motsvarande pensionsavsättning också om det är möjligt. Det blir ju en fin slant på det nya jobbet om det har likt mitt jobb 30% avsättning på lön över 41 750:-/mån.
  • Studentpappa

För mig hade det nog varit avgörande om jag trivts med det jag gjorde idag eller om jag vill vidare. Du tjänar ju redan bra så om du har 45 eller 48 000:-/mån gör ju inte så stor skillnad efter skatt att det är avgörande.

Hur är det med ledighet och semester på jobb nr 2?

Svar på tråden Löneförhandlar- har jag gett ett orealistiskt löneanspråk?