isolande skrev 2020-01-16 17:16:33 följande:
Det beror på om man är statligt eller privat anställd och när man är född.
Jag har i nuläget inte 30% på lön över 40.000 kr, men kommer tydligen få det på nya bolaget (kollade upp pensionsförutsättningarna där igår).
Fick även besked igår att de inte kan möta mitt anspråk på 48 tkr men att den hör med HR om man kan justera semestern. Tydligen finns det två nivåer- nivå ett för "juniora" anställda som får 5 veckor och nivå 2 för "seniora" som kan få 6 veckor. Jag är ju senior rent erfarenhetsmässigt men junior på det sättet att jag går in i företaget som oprövad.
Ytterligare förlust med nya tjänsten är att jag förlorar min friskvårdstimme och inte får friskvårdsbidrag förrän efter ett års anställning.
Så just nu känner jag att jag inte är jätteivrig på att förhandla ner grundlönen särskilt mycket under 48 tkr....
Okej nej det förstår jag, det är ju samtidigt rimligt att dom inte kan ge dig 48 om den med lång erfarenhet ligger på 45 och du kommer in oprövad. Det blir ju lönedrivande för resten och vips så har dom ökat utgifterna rejält, alternativt har ett gäng missnöjda anställda och kanske riskerar att tappa en eller flera.
Jag tror faktiskt det enda som skulle få mig att få ner i lön frivilligt är om jag hittade ett jobb där deltid funkade bra utan att min arbetsmängd växte när jag inte är där. Idag skulle det bara bli som att jag var sjuk en dag, ingen gör ju mitt jobb när jag inte är där.
Lycka till iaf! Avsättning till pension är ju iaf ett plus, sen kanske uppgifterna är värt det?