• Anonym (Anonym)

Ska det vara riskfritt att röva bort barn i vårdnadstvister i Sverige?

Inte förvånad, läste om detta ämne för bara några månader sedan. Visst, det finns lagar, men i praktiken är det så att innan ett fall ens går till åtal osv har det gått så lång tid att barnet hunnit rota sig på sin nya plats, och därför avstår myndigheterna från att tvinga tillbaka familjen till sin ursprungliga ort.

Ruttet som sjutton men samtidigt sätter de barnet i första hand, alltså dess omedelbara mående som man kan gissa sig till mer snarare än en fiktiv framtid där man inte vet om barnet skulle må bättre eller sämre. Samtidigt håller jag med om att ett barn behöver båda sina föräldrar men förhoppningsvis kan den förälder som hamnar utanför flytta till samma ort och då ha bättre möjligheter att begära egen vårdnad eller att barnet ska vara boende hos denne i första hand med besöksrätt hos den rövande föräldern.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Ledsen förälder) skrev 2020-01-09 17:16:46 följande:
    Det är långt ifrån att vårdnaden går till den förälder som har förmåga att låta barnen ha relation till båda sina föräldrar - istället belönar och stöttar myndigheterna den förälder som beröva barnen halva sin släkt och relationen med sin ena förälder som älskar hen. Det är verkligen inte barnens bästa väl, varken på kort eller lång sikt?
    Då har du totalt missförstått mig.

Det jag menade är att den förälder som rövar bort barnet också ofta får behålla det för att myndigheterna inte vill rotrycka barnet igen. Man tittar inte på abstrakta omständigheter utan på faktiska. Det anses tydligen mer traumatiskt att behöva byta boende och skolmiljö, vänner etc än att ha konstant tillgång till resten av släkten.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Ledsen förälder) skrev 2020-01-09 18:51:32 följande:
    Det är väl tvärtom som debattförfattarna avser - dvs den bortrövande föräldern rycker upp barnet från sin trygga miljö mot det andra vårdnadshavarens vilja. Umgänget försvåras medvetet av den bortrövande föräldern och icke abstrakt forskning motsäger det du och domstolarna säger. Åklagarna agerar ytterst sällan och då om en nationsgräns passerats. Det är ju faktiskt bortrövande som myndigheterna Inte hanterar trots lagen och den konkreta forskningen om barns bästa uppväxt.
    Jag uttalade mig om det jag läst tidigare på informationssidor kring den här frågan, alltså vad riskerar man om man flyttar med barn mot den andra förälderns vilja när man har gemensam vårdnad. Efterföljderna finns knappt för den som tagit med sig barnet, så kan man kort säga.

Jag är helt med på att ett barn behöver båda föräldrarna. Däremot vill staten inte traumatisera ett barn i onödan, så om det skett en gång ska det inte behöva ske två gånger enligt deras bedömningar (oftast).
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Ledsen förälder) skrev 2020-01-09 19:05:23 följande:
    Ja, det kallas kontinuitetsprincipen och är nog inte barnets bästa enligt all forskning. Det känns väldigt gammaldags och bryter ju mot lagen med. Vi kan inte ha lagar som man får bryta mot utan påföljd.
    Vilken forskning är det då, vad säger den du tänker på? Jag håller nog med om kontinuitetsprincipen, men samtidigt är det ju bra att barnet är omgivet av så många släktingar som möjligt, om det går.

Du frågar i trådstarten vad som ska göras åt detta och det enda vettiga är ju naturligtvis att folk måste straffas för sådana brott, däri ligger den största bristen idag. Jag tror det skulle kunna vara avskräckande om man t ex förutom böter till både föräldern som lämnats bakom samt till barnet automatiskt hamnar i en vårdnadstvist, för lämpligheten hos en förälder som ägnar sig åt barnarov måste ju ifrågasättas. Det kanske räcker tills vidare.
Svar på tråden Ska det vara riskfritt att röva bort barn i vårdnadstvister i Sverige?