Inlägg från: Anonym (Soctanten) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Soctanten)

Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill

Anonym (Öppm man) skrev 2020-02-03 14:55:15 följande:

Om man är i en vårdnadstvist och har sambo så väljer vi att gå skilda vägar pga att jag anser att sambon inte är något bra umgänge i närheten av barnen ?

Det är kris och detta händer under tvisten samt att ni hör besök hos oss och samtal.

Hur ser ni på detta och rätten ifråga?

Har lite svårt att förstå. Menar du såhär?

Du är i vårdnadstvist med barnens pappa och du har en ny sambo som inte är barnens pappa som du under vårdnadstvisten separerar ifrån?

Vad ska rätten tycka? Vad ska familjerätten tycka? Vad ska soc tycka? Ingenting förmodligen.

Det är svårt att veta när man inte vet varför du anser att sambon inte är något bra umgänge i närheten av barnen?

Vad tänker du att soc hör på besök hos er? Att ni tjafsar? Att det är tjafs med barnen?
  • Anonym (Soctanten)
    Anonym (Undran) skrev 2020-02-07 23:05:00 följande:

Har en kvinna i min bekantskapskrets som är gravid. Både hon och hennes sambo har inte arbetat på många år (misstänker att dom inte vill) och lever på ekonomisk bistånd.

Den här kvinnan är nu rädd att soc ska ta hennes barn så fort dom kommer hem från förlossningen.

Hur ser socialen, eller du nu då, på detta? Kan de bli extra insatser att försöka få dom i arbete nu när dom är föräldrar?

För att få ekonomiskt bistånd krävs att man antingen står till arbetsmarknaden förfogande och aktivt söker arbete eller att man är sjukskriven. Så något av dessa två gör dina bekanta. Handlar det att de har en ovilja till att arbeta måste de på något vis fuskat till sig en sjukskrivning och då handlar det om bidragsbrott. Då erhåller de ekonomiskt bistånd utan att ha rätt till det. Men... De har förmodligen någon form av problematik som gör att de inte arbetar idag.