Anonym (Undrar verkligen) skrev 2020-07-04 05:42:34 följande:
Hej.
En person jag känner har under de senaste 3 åren blivit polisanmäld 3 ggr av socialen för misstänkt misshandel på sina barn. Första gången var det förhör med barn och föräldrar men helt plötsligt lades utredningen ner. Andra gången skedde endast ett förhör med ett av barnen och när det barnet nämnde att mindre syskon blivit utsatta med igen så satte polisen stopp för förhöret. Inget mer skedde. Nu är återigen samma person/förälder polisanmäld för misstänkt misshandel. Är sagt att barnen ska förhöras av polisen men har inte skett än trots att det är en månad sen anmälan och utredning ska ha påbörjats. Socialen låter barnen bo kvar under samma tak. Är inte det otroligt konstigt med tanke på tidigare misstankar och polisanmälan mm? Jag är inte för omhändertagande i första taget men här borde socialen agerat åtminstone vid den andra polisanmälan. Nån teori på varför detta flata agerandet? Borde det kontoret anmälas till IVO?
Jag finns kvar. Men är inte inne här 24/7 och ser endast notiser när jag loggar in.
Svårt att uttala mig egentligen om fallet.
Det finns alltid mer till historien än vad man som utomstående vet. Hur vet du t ex att när de äldre barnet nämnde att mindre syskon blivit utsatta så satte polisen stopp för förhöret? Vid förhör medverkar förhörsledare. Socialsekreterare och annan polis brukar få medverka via video i ett annat rum. Förhör brukar ske utan förälders vetskap och föräldrar brukar få veta att förhört skett EFTERÅT. Oftast följer skolpersonal med barnet men denne får vänta utanför och inte ta del av samtal. Om åtal inte väcks får man aldrig ta del av det som sagts så det du säger låter märkligt...
Utredning skall alltid inledas utan dröjsmål när det rör våld. Då ska ingen förhandsbedömning göras. Skyddsbedömning ska göras inom 24 timmar dvs bedömning om barnet behöver omedelbart skydd. Bedömer man att detta inte behövs så göra utredningen som vanligt om socialtjänsten har då 4 månader på sig att utreda.
Gällande oron. Det finns många olika sorters våld. Inget våld är bra, men syftet till våldet är viktigt. Är det i bestraffningssyfte eller handlar det om en psykopat som finner njutning i att plåga? Två olika saker. Handlar det om våld i uppfostrade syfte. Vad för våld i sånt fall? Rycka i håret? Slå på fingrar? Smiska? Eller rena misshandlar med knytnävsslag och blodutgjutelse?
Är det våld i uppfostringssyfte så brukar man i första hand erbjuda föräldern hjälp och stöd för att lära sig gränssätta barnet på rätt sätt. Föräldern kan tacka nej till detta.
Men. Värt att nämna är att alla vårdnadshavare har ett ansvar att skydda sina barn. Vet föräldern att barnet blir utsatt för våld är föräldern skyldig att skydda barnet från detta genom att begränsa umgänget.
Vad har denne föräldern gjort?
Hur gamla är barnen?
Finns kontakt med familjerätt? Finns förslag om umgängesstöd?
Har föräldern ansökt om enskild vårdnad?
VAD förutom att oroa sig gör den andra föräldern?
Hur mycket påverkar denne barnen?
Vad säger förskola/skola?
Att anklaga den ena föräldern för våld är väldigt vanligt i vårdnadstvister eller efter separation. Det är väldigt svårt att handlägga när föräldrar säger olika saker. Vad säger de tidigare utredningarna? Varför låter föräldern barnen fortfarande vara ensamma tillsammans med våldsutövaren?