Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill
Har du en snygg man?
Jag kan däremot säga att jag inte är en stereotypen soctant och min man således en ganska icke stereotypisk soctants man ;)
Har du en snygg man?
Hej. Skolan har gjort orosanmälan på min son för att han bråkar i skolan med barnen som retar honom. Enligt min son så är det barnen som retar och säger extremt kränkande ord dessutom får han slag och sparkar från dem, ibland gör han inget tillbaka men ibland blir det nog för honom och börjar slå tillbaka. Jag har alltid sagt till han att prata med en vuxen eller lärare om något händer.
Men min son säger alltid mamma ibland finns det ingen vuxen på rasterna samt att skolan är låst när det är rast så ingen kan ta sig in, vad ska jag göra när jag får stryk då? Ska jag bara stå där? Frågar han?
Vill tillägga att skolan har många brister och flera barn i skolan är bråkiga. Min son har blivit sån som alltid slår tillbaka nu om det händer nått. Jag flera gånger tagit kontakt med lärarna angående bråk som sker mellan min son och andra barn i skolan. Bokstavligen kan lärarna inte lösa situationen mellan barnen. Det ända dom gör är att ringa föräldrarna sedan blir det inget mer.
Sonen har tidigare även berättat att 4 killar va på honom, fanns ingen lärare eller rastvakt på plats så han fick springa för livet, efter en stund ser han en lärare och han ber om hjälp och säger till läraren att barnen vill slå honom. Min son får svaret. DU FÅR KLARA DIG SJÄLV! Läraren gjorde inget och gick bara därifrån. Där och då fick han sparkar och slag från killarna. Självklart tog jag kontakt med lärarna men inget ändras.
Jag har funderat länge på att byta skola men min son älskar sina vänner där.
På fritiden samt på andra sociala ställen gör han absolut inga bråk. Han leker fint med alla barnen annars. Detta sker endast i skolan när barnen är på honom.
Vad gör socialtjänsten i det fallet? Är det fel att sonen gör självförsvar?
Vad gör socialtjänsten om de får in orosanmälan från skolan om ett barn som inte alls lyssnar på vuxna och gör som denne vill i skolan? Enligt läraren har hon Otroligt svårt att lyssna samt bråkar mycket o stör på lektionen. Hela klassen är ju bråkiga men just hon fick en orosanmälan.
Hemma samt på fritiden samt på olika aktiviteter vi går på är hon ju hur snäll som helst men klagomålen kommer endast från skolan att hon är hur dålig som helst. Jag får samtal och sms varje dag! Varje dag! Från läraren att hon inte sköter sig och gjorde si och så. Jag mår dåligt varje gång jag får ett samtal från hennes lärare =( Jag har tidigare bett dem om en personlig assistent till min dotter men skolan har ej råd.
vad kan socialtjänsten göra i det fallet vid anmälan?
Tack för svar!
Jag begärde umgängesstöd i början men de ansåg att det var bra mellan dem o tog bort det för att det var enligt dem onödigt med resurser att ha.
Ang hans sporadiska kontakt får jag från familjerätten som svar att jag kan inte tvinga honom höra av sig men det är bra att han vill träffa sitt barn.
Vad tycker du om anmälningsplikten för vårdpersonal, som medför att föräldrar inte vågar söka hjälp för sina problem med t ex psykisk ohälsa eller missbruk?
Anmälningsplikten gäller alla, alltid som arbetar inom sjukvården och får kännedom om nåt som skapar oro för ett barn inte bara vid inläggning. Därmed inte sagt att det med automatik uppkommer en sådan oro med automatik för att någon söker stöd för exempelvis psykisk ohälsa.
Anmälningsplikten är bra. Men order anmälan är dåligt eftersom det ger associationer till brott och straff och skrämmer människor.
Va? Nej, nu har du fel. Är du verkligen soctant, jag börjar ärligt talat tvivla på det.
Jag känner en psykolog, vi har pratat en del om just detta. Hon berättade för mig att hon anmäler till soc flera gånger varje månad. Och då handlar det inte om inliggande patienter utan om människor som besöker vårdcentralens psykolog!
Och sen när det kommer till missbruk så är inte alla missbrukare som du verkar tro. Det finns missbrukare som ingen har en aning om att de missbrukar, de sköter jobb och familj och är sällan, om aldrig, totaldäckade eller stupfulla.
Menar du alltså att om en person med det missbruk jag tar upp här ovan ska bli a med sina barn?
Nej du, nu gjorde du allt bort dig. Du kan omöjligt jobba på soc. Inte en chans.
Hur sover du om nätterna? Mår du bra av att riva upp familjer och förstöra liv?
Hur ser ni på orosanmälan för föräldrar med psykisk ohälsa ?
Var drar ni gränsen? Dvs lägger ner eller går vidare?
Har själv jobbat länge inom socialpsykiatrin och vi brukade inte orosanmäla på de grunderna medan det är rutin i andra kommuner.
Nej, du anser inte det nej.
Ett missbruk behöver inte vara narkotika heller, alkohol går ur kroppen efter några timmar så att sitta drogpåverkad i bilen är inte aktuellt om man kan "hantera" bruket/missbruket.
Att vara salongsberusad är inte synonymt med att vara knallfull eller hög på andra droger.
Anser du att även dem som självmedicinerar med alkohol ska fråntas sina barn?
Ja barnets behov kanske oxå är svårbedömt? Om den personen inte tar barnet till skolan, inte kan sätta gränser tex?