Ordna hemtjänst åt min mamma
Det är kommunens biståndshandläggare som beslutar om det. Din mamma behöver godkänna det. Berätta det som du meddelat här. Det ska kunna ordna möte ganska omgående med tanke på att behovet har blivit akut nu med sorgen som oxå tillkommit. Städning brukar bli var tredje vecka, tvätt o handling varje vecka. Trygghetslarm oxå. Och ev Apodospåsar på rulle till medicinen.(enklare att dosera då) Allting kostar dessutom. Jag tycker att man får ligga på, tex att säga till om personen inte klarar att lägga in tvätten själv i garderoben eller behöver stöd att skriva handlingslistan. De är väldigt noga med att bara göra det som är beviljat och inget annat. Ex på annat är julpynta byta glödlampor, ställa om klockan till vintertid etc. Värma matlådor, servera frukost etc.
Det kan vara bra och söka om en god man också. Tills dess så är det nog bra om du erbjuder dig hjälpa henne. Så att det inte blir att hon får betalningsanmärkningar etc. God man kan oxå hjälpa till med alla ev vårdkontakter. Själv så ska jag ligga på om att pappa ska beviljas social samvaro någon timme i veckan iaf. Hon lovade men tog sen tillbaka när hon träffat min pappa....pga hon tyckte att han var ute så mkt. Men han är mest ute några få timmar på fm. Alla vill ju visa sin bästa sida när biståndsahandläggaren kommer på besök (suck) har hört att det inte är ovanligt tyvärr.
Ta kontakt med någon förening för anhöriga till alkoholister...det kan säkert också ge råd. Min pappa utreds för demens och har förvirringsproblematik så jag har kontakt med en demensköterska... Men sen har jag kontakt med hemtjänsten oxå. Visa är bra o engagerade o duktiga. Andra mindre duktiga. En del ger bara medicin o skyndar sig iväg trots att det ska erbjuda fika o ta intitiav till o samtala med personen. Så jag kommer ta upp det oxå nu när helgerna varit. Men man får ligga på som anhörig tyvärr. Jag har sett till nu att besöken blivit 3 iställt för 2 som de va förut.
Men jag har mkt telefon kontakt o hälsar på då o då men det är ett avstånd även för mig bor inte i samma stad tyvärrr. Lycka till!