Ordna hemtjänst åt min mamma
Hej!
Jag vet inte om jag la denna tråden rätt nu..
Men jag har ett problem och jag har ingen som helst erfarenhet i ämnet så säker någon som har och kan styra mig rätt!
Min mamma är strax över 70 år och väldigt nedgången fysiskt. Väldigt svag och skröplig.Härom dagen avled hennes man hastigt och hon står nu helt ensam. Hon har inga vänner eller bekanta och ingen familj. Det är bara jag och jag har ca 1 timme körning dit. Under flera år har hon inte riktigt tagit hand om sig själv eller huset, en kombination av hennes fysiska tillstånd tillsammans med ett livslångt alkoholproblem. Städning och personlig hygien fungerar inte riktigt och jag misstänker att det kraftigt kommer försämras nu. Hon äter också väldigt väldigt lite. Nu när hon blir ensam så oroar jag mig mycket för henne. Dels allting jag nämnt ovan men även hennes hälsa, nu är det ingen som ser efter henne varje dag och vet att hon är ok. Jag ringer och sms:ar, men hon är dålig på att svara och att ha sin mobil laddad.
Jag fick tipset av en vän att man kan söka hemtjänsthjälp. Jag har ingen erfarenhet av detta alls, vet inte hur jag ska gå tillväga, hur mycket det kostar, vilka alternativ som finns etc. Någon med erfarenhet?