Min 11-åriga son har tics!
Vår son hade också tics i mellanstadiet, han harklade sig hrm-hrm hela tiden, gjorde nån knepig rörelse med halsen, störk sig över håret och lite så.
Jag var bekymrad då ett tag men det växte bort på ett par år. Jag försökte att inte påtala det för mycket men ändå göra honom uppmärksam på det.
Jag vet att jag själv var likadan just i mellanstadiet, snodde med håret hela tiden, rättade till mina glasögon på näsan stup i ett. Mamma var på mig som en hök och då bytte jag tic för jag skämdes, och så fortsatte vi. Men så kom jag på en grej jag gjorde med händerna istället som hon inte såg. Supernöjd.
Så var det dags för umgänge med pappa som jag träffade 2 ggr per år ca. Tog max tio minuter innan han utbrast: -SLUTA gör så där med händerna hela tiden unge!!
Så jag säger: Det är i den åldern som sådana beteenden ofta dyker upp, men det behöver inte betyda att något är fel. Varken jag eller min son har några diagnoser. Om du är orolig tycker jag du ska tala med någon som är utbildad inom barnpsykologi/barnhälsa, de kanske har bättre metoder för att adressera detta än "vi vanliga".
Här står också ungefär det som jag redan har kommit fram till genom att bara leva mitt liv:
https://familjen.trygghansa.se/sjukdomar-barn/funktionsnedsattningar/tics-hos-barn/