• Mammaönskan

Hur njuter man och unnar andra gravida lyckan?

Åh, det kändes så skönt och samtidigt så hemskt att läsa ditt inlägg TS.

Jag och min man har också försökt i ungefär 1.5 år. Under tiden har det varit baby boom på jobbet. Verkligen! Jag har 9 kollegor på det lokala kontoret. En kommer tillbaka från mammaledigheten nu efter jul. En har precis blivit pappa, en ska bli pappa nu i början på januari och min närmsta kollega och vän är gravid i 4e månaden.

Konstant är det baby och gravidprat. Det är stundvis mysigt men allra mest jobbigt. Flera av dem har sagt att "Det gick på en gång" eller "Vi tänkte försöka lite och så woops så blev hon gravid". Jag är på ett sätt glad för deras skull samtidigt som det är så fruktansvärt tungt...

Jag och min man har inte pratat så mycket om det. Någon morgon när jag mått illa, haft ont i brösten eller om jag valt att inte dricka alkohol så har han frågat om jag blivit gravid. Men det här jag förstås inte. Jag tar graviditets-tester varje månad.. Har även tagit ägglossningatest de senaste 2 mån och identifierat rätt period. Här i dec så hade vi sex tre gånger runt ägglossningen. I helgen får jag veta hur det gick.. Men känns som det är mens på gång..

Det är först nu i denna månad som jag och mannen har börjat prata om det. Vi har även anmält oss till utredning och ska nu i jan ta våra första prover..

• Mammaönskan
    Elle N skrev 2020-01-02 01:29:23 följande:

Jag vet inte hur man gör.

När vi försökt i ett halvår och jag inte ens hade fått koll på min ägglossning gav jag upp lite. Övertygad om att det var något fel på mig/oss. Jag hade turen att något spännande dök upp på jobbet, jag hade bokat en första tid för utredning också, så jag var distraherad men visste också att jag iaf satt igång hjulet för att få reda på vad det ev är för fel. Jobbgrejen innebär också att det skulle passa bättre om jag inte blev gravid.

Men det blev jag. Sen jag plussade vet jag dock inte om saker är speciellt mycket bättre. Nu kantas varje dag av analyser av graviditetstest, eller senare bristen på dem ifall jag inte Känner saker konstant. Första tiden var jag väldigt trött, sen var jag inte det längre... först gjorde det ont i magen typ hela tiden, sen kom och gick det.

Det finns alldeles för mycket historier att läsa på Internet, de flesta dåliga, eller så är det mest sådana jag ser iaf. Jag analyserar och beräknat missfallsstatistik. Jag tar nya gravtest var tredje-fjärde dag. Jag vågar knappt tro att något växer där över huvud taget, samtidigt som en del av mig vill tro och hoppas, men samtidigt är jag livrädd för den delen ifall det blir missfall.

Jag har precis gått in i vecka 8, har inte vågat kontakta barnmorska än, så jag vet inte ens om det finns något foster, kan vara en industri graviditet eller någon annan avstannad graviditet.

När jag ser andra gravida tänker jag på dem som "riktiga gravida". Har svårt att inte känna avund. Ännu värre med folk som redan har sina bebisar.

På detta känner jag en skam över att ha blivit gravid när vänner som försökt längre inte blivit det.

Jag Är glad för andras skull, alla gravida och som har barn. Barnen är söta och jag önskar dem allt gott. Förutom när jag i hemligaste hemlighet önskar ond bråd död åt allt och alla. I en sekund. Självklart menar jag det inte. Men avundsjukan, oron, längtan... allt sammanblandat, det är en kavalkad av känslor som jag helt enkelt försöker leva med.

Hur gör man? En bra grej för mig är att krossa den där fasaden man går runt och tror sig se... den där alla blivit gravida direkt och allt varit enkelt. Kollar man bara lite närmre, frågar lite, så får man ofta reda på ivf-historier på flera år, på flertalet missfall, på förlossningar där allt spruckit och mamman inte kunnat amma då hon akutopererats och varit för dålig för länge för att mjölkproduktionen skulle hänga med.

Då blir jag ödmjuk. Då tackar jag högre makt för alla saker jag inte behövt vara med om, för att min resa i slutändan kanske blir en av de bättre.

Men jag ser också till att ha bra utlopp för alla mina tankar och känslor. Ofta är det mannen. Ibland är det musik eller rörelse. Det viktigaste tror jag är att acceptera sig själv och sina känslor. Man behöver inte alltid vara stolt, inte göra allt rätt, hantera allt rätt, men man behöver vara snäll mot sig själv. Lika snäll som man skulle vara mot en bästa vän.

Ledsen för tre mils svar. Men det här var visst lite terapi för mig själv förutom ett svar

Önskar dig det största lycka till!

Kramar

Men du är gravid och det gick nästan på en gång? Grattis! ? Men tror verkligen inte det är vad vi behöver höra just nu.
Svar på tråden Hur njuter man och unnar andra gravida lyckan?