Inlägg från: Anonym (förälder) |Visa alla inlägg
  • Anonym (förälder)

Varannan vecka på pappret 8/6 i verkligheten

Vad är det för aktiviteter hon har?
    Menar du att barnet inte får komma till henne på söndagen som det ska för att hon har aktiviteter eller för att hon jobbar söndag?

Självklart ska hon inte säga att jag kan inte ta barnet på söndagar för jag ska gå på rolig aktivitet men om hon jobbar söndag är det väl naturligt att barnet är kvar hos dig.

Du kan ju inte säga att bara för att hon har barn kan inte hon inte jobba helger eller natt, alla kan inte välja och vraka bland jobb och är hon ny separerad måste hon ju kunna försörja sig och barnen.

Men påverkar hennes aktiviteter att  hon inte kan ta barnet enligt bestämt umgänge är det förstås inte rätt.

• Anonym (förälder)

Men ni har alltså varannan vecka och då varannan helg är barnet kvar hos dig söndag kväll till måndag morgon dvs äter en middag och en frukost extra.
    Är det det du vill ha ekonomisk kompensation för?
    Då får du ta det med mamman och säga att du vill att hon betalar för en middag och frukost varannan vecka.
    Behöver hon jobba är det naturligt att ert barn är hos dig men ni kanske då kan byta bytesdag så det ändå blir 50/50?

Har ni 50/50 kan du också begära halva barnbidraget.
    Däremot att hon får flerbarnstillägg för att hon har två barn till är ju inget som påverkar din ekonomiska situation med ert gemensamma barn.

Utgår från att inget underhåll finns inblandat när ni har 50/50.

• Anonym (förälder)

Fast du skriver att ni har byte söndag-söndag men att det ofta blir att du har kvar barnet på söndag kväll till måndag morgon.
    Då är det ju en extra kväll varannan vecka.
    Alltså  en middag plus en frukost eller vilka fler dagar har du barnet?
    Hur får du det till att du har barnet en vecka mer?
    Du har inte skrivit om något annat en just söndag.

Du skriver att du och ditt ex har ett barn ihop. Vad har du med hennes flerbarnstillägg med att göra? hon har två barn till därav flerbarnstillägg, du kommer inte att få del hennes flerbarns tillägg då du inte är pappa till hennes andra två barn.
    Det är bara ditt barn du får räkna med, inte ditt barns syskon.

Du skriver att kvinnan du lever med har barn sen tidigare och att ni har lika många barn som ditt ex, antar att du menar att kvinnan du lever med har två då.
    Men eftersom dom inte är dina barn kan du inte åberopa flerbarnstillägg som ditt ex kan.
    Ditt ex har 3 barn och är ensamstående, du har 1 barn och din nuvarande sambo 2 men dom är inte syskon, ni kommer inte att få flerbarnstillägg för bonussyskon.

Du kan få halva barnbidraget för ditt barn men aldrig del i ditt ex flerbarnstillägg då du inte har med dom barnen att göra.
    Men prata med ditt ex om kompensation för dom dagarna barnet inte är hos sin mamma då hon jobbar men skulle ha barnet.
    Men hittills har du bara skrivit om söndag varannan vecka, är det fler dagar som berörs har du inte skrivit om det.

• Anonym (förälder)
    HappyHippoGuy skrev 2019-12-30 22:54:05 följande:
    Om jag och min nuvarande får gemensamt barn. Blir jag tilldelad flerbarnstillägg?
    Om du har två barn eller fler får du flerbarnstillägg.
    Jag rekommenderar dig att läsa mer om flerbarnstillägg hos Försäkringskassan
    Kan jag få barnbidrag och flerbarnstillägg?

Du kan få barnbidrag om

du är vårdnadshavare till ett barn som är yngre än 16 år och barnet bor i Sverige.
    du och barnet är försäkrade i Sverige.

Flerbarnstillägget får du om du har minst två barn och får barnbidrag, förlängt barnbidrag eller studiebidrag för dem.

Oftast betalas flerbarnstillägget ut automatiskt, men det kan vara så att du kan behöva ansöka. Du kan läsa mer om detta under vanliga frågor.

I vissa situationer kan du få barnbidrag och flerbarnstillägg för barn som bor i ett annat EU/EES-land eller i Schweiz. Ring oss på 0771-524 524 om du vill veta vad som gäller för dig.

Hur mycket pengar får jag?

Barnbidraget är 1 250 kronor i månaden och är skattefritt.

Om ni delar på barnbidraget
    Antal barn
    Barn­bidrag
    Flerbarns­tillägg
    Samman­lagt
    1
    625 kr
    -
    625 kr
    2
    1 250 kr
    75 kr
    1 325 kr
    3
    1 875 kr
    365 kr
    2 240 kr
    4
    2 500 kr
    870 kr
    3 370 kr
    5
    3 125 kr
    1 495 kr
    4 620 kr
    6
    3 750 kr
    2 120 kr
    5 870 kr
    Om du får hela barnbidraget
    Antal barn
    Barn­bidrag
    Flerbarns­tillägg
    Samman­lagt
    1
    1 250 kr
    -
    1 250 kr
    2
    2 500 kr
    150 kr
    2 650 kr
    3
    3 750 kr
    730 kr
    4 480 kr
    4
    5 000 kr
    1 740 kr
    6 740 kr
    5
    6 250 kr
    2 990 kr
    9 240 kr
    6
    7 500 kr
    4 240 kr
    11 740 kr
  • Anonym (förälder)
    Anonym (förälder) skrev 2019-12-30 23:06:11 följande:
    Om du har två barn eller fler får du flerbarnstillägg.
    Jag rekommenderar dig att läsa mer om flerbarnstillägg hos Försäkringskassan
    Kan jag få barnbidrag och flerbarnstillägg?

Du kan få barnbidrag om

du är vårdnadshavare till ett barn som är yngre än 16 år och barnet bor i Sverige.
    du och barnet är försäkrade i Sverige.

Flerbarnstillägget får du om du har minst två barn och får barnbidrag, förlängt barnbidrag eller studiebidrag för dem.

Oftast betalas flerbarnstillägget ut automatiskt, men det kan vara så att du kan behöva ansöka. Du kan läsa mer om detta under vanliga frågor.

I vissa situationer kan du få barnbidrag och flerbarnstillägg för barn som bor i ett annat EU/EES-land eller i Schweiz. Ring oss på 0771-524 524 om du vill veta vad som gäller för dig.

Hur mycket pengar får jag?

Barnbidraget är 1 250 kronor i månaden och är skattefritt.

Om ni delar på barnbidraget
    Antal barn
    Barn­bidrag
    Flerbarns­tillägg
    Samman­lagt
    1
    625 kr
    -
    625 kr
    2
    1 250 kr
    75 kr
    1 325 kr
    3
    1 875 kr
    365 kr
    2 240 kr
    4
    2 500 kr
    870 kr
    3 370 kr
    5
    3 125 kr
    1 495 kr
    4 620 kr
    6
    3 750 kr
    2 120 kr
    5 870 kr
    Om du får hela barnbidraget
    Antal barn
    Barn­bidrag
    Flerbarns­tillägg
    Samman­lagt
    1
    1 250 kr
    -
    1 250 kr
    2
    2 500 kr
    150 kr
    2 650 kr
    3
    3 750 kr
    730 kr
    4 480 kr
    4
    5 000 kr
    1 740 kr
    6 740 kr
    5
    6 250 kr
    2 990 kr
    9 240 kr
    6
    7 500 kr
    4 240 kr
    11 740 kr
    Gick inte att kopiera bra så läs på Försäkringskassans hemsida om flerbarnstillägg.
Svar på tråden Varannan vecka på pappret 8/6 i verkligheten