• HappyHippoGuy

Varannan vecka på pappret 8/6 i verkligheten

Mitt jobbar mkt oregelbundna tider.

Men hon har fast anställning på en arbetsplats med personalbrist som inte många vill jobba på.

Hon är nyligen separerad och har 2 yngre barn utöver mitt.

Men jag har länge märkt att hon gärna minskar ner tiden hon är med vår son.

Vi har varannan vecka. Och ska byta söndagar.

Men i verkligheten kommer han till henne på måndagar eftermiddag och kommer tillbaka till mig på söndag.

Jag har märkt att hon har de lite stressigt pga hon har massa övriga intressen som tar flera timmar i veckan.

Sen jobbar hon nätter o ibland dagar.

Jag har föreslagit att jag får 75% men hon vill inte.

Det är inte 50% när hon har 6 dagar 14.

Vet inte men jag känner att en förälder som har massa barn kanske inte ska jobba natt eller ha så mkt tidskrävande aktiviteter vid sidan av att de går.ut över barnen. Barnåren är bara en kort period av ens liv tänker jag.

Mvh

• Svar på tråden Varannan vecka på pappret 8/6 i verkligheten
  • Jemp

Om bytesdagarna är ett problem så får du ju ta upp det med henne. Men ta då upp det, inte hennes intressen eller arbetstider. Hobbys måste man få ha (även om barnen såklart tar tid de med) och de jag känner som jobbar natt är de som har mest tid med barnen.

Du låter mest bitter på ditt ex? Ditt förslag är ju att ha barnet ännu mer.

• Anonym (förälder)

Vad är det för aktiviteter hon har?
    Menar du att barnet inte får komma till henne på söndagen som det ska för att hon har aktiviteter eller för att hon jobbar söndag?

Självklart ska hon inte säga att jag kan inte ta barnet på söndagar för jag ska gå på rolig aktivitet men om hon jobbar söndag är det väl naturligt att barnet är kvar hos dig.

Du kan ju inte säga att bara för att hon har barn kan inte hon inte jobba helger eller natt, alla kan inte välja och vraka bland jobb och är hon ny separerad måste hon ju kunna försörja sig och barnen.

Men påverkar hennes aktiviteter att  hon inte kan ta barnet enligt bestämt umgänge är det förstås inte rätt.

• HappyHippoGuy

Problemet är inte att jag inte vill ha mitt barn.

Problemet gäller att jag har en dag mer. Och en gång i månaden tillkommer en extra dygn hos mig .

Slår man ut det sen på ett helt år är de närmare 74% än 50% .

Problemet har alltid funnits. Vårt gemensamma barn kräver lite extra stimulans än andra pga han har mkt energi.

Det jag vill är att få ekonomisk kompensation av barnbidrag/underhållsbidrag.

Dom de e nu får hon flerbarnstillägg och det är ekonomiskt icke rättvist.

Hon kommer förlora i långa loppet på det då ens barn kommer minnas vart den bott mest.

Hon har en fritidsaktivitet som kräver 5 dagar i veckan 1 timme jobb.

Saken e att jag ser på sociala medier att hon iväg på aktiviteter med sina andra 2 barn när hon till mig sagt hon jobbar. Alternativt festar hon och påstår hon jobbar.

Det får mig att känna lite bitterhet ja . Över att ett barn blir särbehandlat. De övriga 2 barnen har inte varannan vecka utan var 3e dag

• HappyHippoGuy

Problemet gäller att jag har en dag mer. Och en gång i månaden tillkommer en extra dygn hos mig .

Problemet har alltid funnits. Vårt gemensamma barn kräver lite extra stimulans än andra pga han har mkt energi.

Hon kommer förlora i långa loppet på det då ens barn kommer minnas vart den bott mest.

Saken e att jag ser på sociala medier att hon iväg på aktiviteter med sina andra 2 barn när hon till mig sagt hon jobbar. Alternativt festar hon och påstår hon jobbar.

Det får mig att känna lite bitterhet ja . Över att ett barn blir särbehandlat. De övriga 2 barnen har inte varannan vecka utan var 3e dag

• HappyHippoGuy

• Jemp

8 av 14 dagar blir 57%. Osäker på hur underhåll beräknas. Flerbarnstillägget påverkar ju inte dig oavsett.

Om barnet blir särbehandlat och bortprioriterat är det såklart inte bra. Men fokusera iaf på det och inte på bitterheten på ditt ex.

• Giftskåneman

Om ni har 50 50 borde ju ni dela på barnbidraget och inget underhåll betalas ut. Förr var det 1/40 del av underhållet per dag som flyttades över om barnet inte varit där det skulle vara så att säga.

• Anonym (förälder)

Men ni har alltså varannan vecka och då varannan helg är barnet kvar hos dig söndag kväll till måndag morgon dvs äter en middag och en frukost extra.
    Är det det du vill ha ekonomisk kompensation för?
    Då får du ta det med mamman och säga att du vill att hon betalar för en middag och frukost varannan vecka.
    Behöver hon jobba är det naturligt att ert barn är hos dig men ni kanske då kan byta bytesdag så det ändå blir 50/50?

Har ni 50/50 kan du också begära halva barnbidraget.
    Däremot att hon får flerbarnstillägg för att hon har två barn till är ju inget som påverkar din ekonomiska situation med ert gemensamma barn.

Utgår från att inget underhåll finns inblandat när ni har 50/50.

• Anonym (Anna)

Är du verklig som talar om att du vill ha kompensation för att du lämnar barnet på förskola/skola måndag morgon istället för att ni byter på söndag kväll?

Att du har barnet mer. Sammanlagt är det ett dygn vi talar om per månad.

För du har inte barnet dagtid på måndagar.

Du behöver tänka om lite.

Svar på tråden Varannan vecka på pappret 8/6 i verkligheten