Inlägg från: Anonym (Nej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nej)

Nygift och otrogen

Anonym (Kvinna86) skrev 2020-05-01 18:59:06 följande:

Du som tipsade om Laila Dahl TACK! Jag har sträckläst boken och ser hur mycket fel jag gjort under det här året men också att det finns en väg framåt och att förlåtelse är möjligt. Tack!

Men är det värt att du tar på dig skuld, lider, förlåter och kämpar när förhållandet ändå dör?

Dom åren som du lägger på detta är år du inte får tillbaka. Är det värt det? Vad offrar du? Om du går vidare så kanske du snart är lyckligt gift med en ny man och kan ge din dotter syskon. Om du lägger en massa år på något som är dödsdömt så missar du också en massa möjligheter.. kanske missar möjligheten till fler barn och en lycklig familj?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-05-17 10:27:09 följande:

Fast där har du fel, det är skillnad på att vilja förstå hans agerande och komma med ursäkter för det. Jag ursäktar honom inte, jag äcklas så mycket av vad han gjorde och att han kunde göra det. Men enligt de flesta här är enda sättet här för att möta det han gjort är att lämna honom. Annars är jag svag. Och då får jag vara svag, jag vet att vi fått hjälp. Jag har ställt kritiska frågor. Jag vet att valde att vara otrogen men jag köper inte att han låg med henne för att han inte älskar mig. Det är att förenkla otrohet. Vi har massor att arbeta med det är jag medveten om, och den största delen kommer ligga på jojo. Vad är det mest smärtsamma som du anser att jag blundar för?

Jag har kommit långt sen i december. Det har gått över ett år sedan han sist träffade henne.

Du bestämmer själv hur du vill må och vilken typ av äktenskap du vill leva i. Alla definierar kärlek olika. I din definition av kärlek så är det möjligt att upprepade gånger ha sex med någon annan och bli kär i någon annan. Det är något som gör denna tråden rätt omöjlig. Hade alla haft samma syn på kärlek som du då hade fler kanske sett ett hopp för er. Du tycker att du mår bättre med honom än utan honom samtidigt som hans handlingar får dig att vilja dö ibland. Där är vi också olika i hur vi ser på livet och relationer. Det viktiga är att DU anser att du lever det bästa liv du kan.

Du kan leva med denna typ av äktenskap och du kan leva med denna typ av definition av kärlek. Det är viktigast. Dom flesta andra förstår inte hur du tänker eller hur du klarar av det därför blir många upprörda i tråden. Vi tänker utifrån värderingarna och kärleken i våra äktenskap och då blir ditt val omöjligt att förstå. Hade vi haft dina definitioner och värderingar hade vi kanske hållt med dig :)
  • Anonym (Nej)
    Fjäril kär skrev 2020-05-17 11:05:17 följande:

Nja det är ju du som ganska ofta förenklar hans otrohet och jag kan förstå det då det är enklare att argumentera då.. vi har sagt många gånger är ju att han valde att vara otrogen FAST han älskade dig. Att det är DET som är utmaningen i er vardag att han har förmågan att bli kär i flera än en. Att hans kärleksförklaringar inte i sig betyder särskilt mycket eftersom han kan bli kär i andra i alla fall. Han har ju klart och tydligt bevisat just det. Att han inte går att lita på trots kärleksförklaringar. Hur skulle dom orden kunna betyda något nu när de inte ens gjorde det framför prästen?

Han gjorde sig skyldig till värsta sveket ever då han valde henne även på er bröllopsdag. Han valde att ha kontakt med henne på den dagen, tänka på henne, prata med henne och valde att gå vidare med sina känslor och valde henne om och om igen ÄVEN fast han var nygift. Och han tänkte medvetet låta det förbli en hemlighet. Lägre än så kan man inte sjunka. ERAT BRÖLLOP FÖR SJUTTON! Det mest intima som bara ska vara er dag valde han att besudla och äckla ner. Det finns inte ord för hur illa han behandlade dig. Och han gjorde det fullt medvetet samtidigt som han älskade dig...

Hur kan du inte se detta?

Nej självklart väljer han ju inte henne igen men det finns andra som kan dyka upp och på samma sätt trollbinda honom och han blir kär. Han kanske inte gör något men likväl kan han få känslor på avstånd och det kan vara illa nog i er sits. Det kan få honom att börja tänka och jämföra. Och det är ju den sortens bristande tillit som gör att det ändå barkar åt helvete för många par. Man vet helt enkelt inte vilken nästa kvinna blir eller när. Det är det som äter upp en till sist. Att ständigt i bakhuvudet ha vetskapen att "rätt" kvinna när som helst dyker upp i "rätt" sammanhang. Och då spelar det ingen roll hur kär man än är.

Hon ser det men har en annan syn på kärlek. Hon anser att man kan agera så här mot den man älskar. Hon anser att hon kan vara hans livs kärlek trots att han kan göra så här. Det som är otänkbart i våran definition av kärlek är fullt möjligt i ts definition.
  • Anonym (Nej)

Ja det är tur att det är du som väljer detta äktenskap. Du anser att ert äktenskap var lyckligt, att din make går att lita på, att er bröllopsdag var en lycklig dag och att du är den enda kvinnan i hans liv.

I andras ögon så har han bevisat motsatsen för dig massor med gånger. Det gör ont i mig att höra dig så manipulerad och desperat. Du griper efter varje halmstrå! Somliga män beter sig så här för att dom kan. Plötsligt så har du lärt dig vara en bättre fru, ge honom mer uppmärksamhet och mer sex. Allt tack vare hans handlingar. Han skadar dig och förnedrar dig frivilligt flera gånger om och om igen i handling och tanke. Nu vet du att du måste ge honom mer sex och uppmärksamhet, den stackars mannen var ju ett offer! ......

Du tror hans handlingar är vanliga i äktenskap... Vad kommer din dotter förvänta sig från sina relationer?

• Anonym (Nej)
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-05-27 19:42:59 följande:

Jag räknar med att både han och jag kommer falla in i svackor igen. Tvivla och vara ledsna... det är ju en lång process. Kanske lever jag i lite falsk trygghet nu när vi gett det ett nytt försök. Vi har bestämt att börja kolla nytt boende för att få en nystart och det känns befriande.

Våra nära har varit väldigt stöttande och rationella - åt båda håll. Det känns skönt att han inte blev dömd.

Men frågan är vad du riskerar. Hur kommer du må när ni har nytt boende och han är otrogen igen? Hur kommer du agera och hur påverkas din psykiska hälsa? Hur kommer detta i sin tur att påverka ett barn? Är det värt det? Kommer du kunna hålla god min och hålla ihop inför ert barn? Är det värt det? Du vet redan vad han går för och du vet vad du väljer att ge dig in i. I mina ögon är det er dotter som tar största risken och får ta största smällen när han hittar någon ny.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-06-06 23:34:45 följande:

1. Han kommer inte vara otrogen igen.

2. Vår dotter mår bra, bättre än på länge. Vi alla mår bättre än på länge. Vi har det värsta bakom oss, det har tagit tid och kommer fortsätta ta tid men det är vi.

3. Ja jag vet vad han går för - i vårt och i torrt, nöd och lust osv. Han gjorde ett brutalt fel som han kommer få leva med. Jag kommer få leva med dig och därmed kommer han också få leva med hur otroligt sårad jag blev/är. Men jag vet också att han är villig att lyssna på mig, älska mig och kämpa för mig livet ut. Att påpeka att han inte är en bra pappa till vår dotter för han hade sex med en annan för över ett år sedan är inte schysst...

1. På er bröllopsdag så hade du kunnat svära på att han inte var kär i någon annan. Du var då hundra på att han inte skulle göra en älskarinna gravid inom kort.

2. Hur mår hon när din man är otrogen igen och du bryter ihop?

3. Har inte sagt att han är en dåligt pappa enbart pga otroheten. Just nu är det du som väljer att utsätta din dotter för den smäll som kommer nästa gång. Då blir det en mamma som vill dö igen, en pappa som kommer och går och halvsyskon som hon inte får träffa.. Du vet precis vad han går för och vad han är kapabel till att utsätta er för. Och du väljer att utsätta dig och ditt barn för en sådan relation igen.

Tror du att du inte förtjänar bättre? Är du rädd för att bli ensam? Tror du att alla män gör så här? Vad driver dig till detta självskadebeteende?

Nyss ville du dö pga hur han behandlade dig, nu flyttar ni till ny bostad..
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-06-07 19:59:53 följande:
    Men snälla människa är du 12? Vad får dig att slänga ur dig att vi inte är friska? Vad är konstigt i mitt resonemang? Att jag ger min man en chans till?

Det är inte olagligt att vara otrogen, han har inte mördat någon. Otrohet är inte särskilt ovanligt, speciellt inte bland småbarnsföräldrar. De allra flesta ger din partner en chans till den om det kommer gå att laga får tiden utvisa.

Blanda inte in mitt barn i ditt elaka resonemang tack.
    Men din makes otrohet är 100 gånger värre. Vanligaste otroheten är en kyss, sedan dålig samvete, komma på att man älskar sin fru och berätta allt.

Din make var förälskad i henne när han gifte sig med dig. Han kysste henne gillade det, knullade, knullade igen, fick inget dåligt samvete, ljög för dig, bokade rum knullade igen. Berättade dina privata saker, blev förälskad i henne, umgicks med henne och ljög för dig varje dag. 
    Det är ljusår från den ?vanliga? otroheten som kvinnor ibland kan förlåta. 
    Inte en endaste gång var det så jobbigt att ljuga för dig att det var värt att sluta med sin älskarinna. Hade hon inte blivit gravid så hade dom fortfarande träffats. 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-06-08 07:52:51 följande:

Enligt dig ja. & jag vet flera som inte ens klassar en kyss som otrohet utan att för flera i ett långvarigt förhållande är det sex som klassas som otrohet. Hade min man bara kysst någon hade jag så klart blivit ledsen men inte ens övervägt att lämna. I de allra flesta otrohetstrådar här på FL verkar sex vara återkommande och flera av trådstartarna väljer också till syvene och sist att förlåta. Det är inte så enkelt att bryta upp ett helt liv med småbarn osv som flera här gör sken av.

Ja han var förälskad, men han älskade och älskar mig. Det är till mig kärleken finns. Och lite ändringar i det du påstår - de hade sex vid två olika tillfällen inte mer. Han pratade med henne som vän inte för att trashtalka mig. Och jag har sett delar av deras konversation, att påstå att han inte hade dåligt samvete stämmer inte. Hans dåliga samvete äter upp honom även i tidiga diskussioner med henne. Han har gjort så brutalt fel men det behöver heller inte överdrivas. Sanningen är svår nog den. 

Nej han slutade träffa henne redan innan han fick reda på att hon var gravid. HAN avbröt det. 

& återigen - läs tråden "Är MIN man otrogen?" för att förstå att det min man gjorde är inte döden. Kan hon förlåta en otrohet som pågått i 3 år tror jag att jag kan förlåta en 2 veckors romans. 

I de flesta otrohetstrådar så kommer det också en uppdatering sedan om att mannen gjort om det. Trots att kvinnan varit säker på att han NU förstod hur viktig hon var...

Att samvetet åt upp honom stämmer ju inte. Det är önsketänkande. Han fortsatte ljuga för dig varje dag och fortsatte ha kontakt med och träffa henne. Efter att han varit otrogen så ångrade han sig inte och tänkte på dig. Istället bokade han ytterligare träff. Två tillfällen som du vet om men många samlag. Många tillfällen att stoppa sig själv och prioritera dig..

Han bröt inte med henne. Han hade bestämt att han skulle träffa henne igen!Det avbokades enbart pga att du avslöjade allt.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-06-09 20:33:22 följande:

Jag skulle inte påstå att det gör det i dom första trådar. Dom som dock återvänder till sina trådar verkar göra det av den anledningen..

Men jag förstår vad du menar, jag gör verkligen det och jag har ju själv tänkt så 1000 ggr. Men tror du inte ångesten och skammen över att man sårat sin familj på värsta tänkbara sätt kan vara genuin? Jag förstår trots allt han förklaring och en ?bubbla? och när den spräcks så hinner verkligheten ikapp. Jag skulle aldrig kunna hamna där själv men jag köper hans resonemang. Är det så otänkbart att verkligheten gav honom en rejäl käftsmäll och är verkligen är ångerfull? Och att faktiskt aldrig mer göra något sådant? Det skadade ju både honom och mig (och flera). Merparten som blir upptäckta är inte otrogna igen. Merparten lär sig leva med ångesten men håller också sitt ord om att aldrig mer göra det igen för att det är det värsta dom genomlevt. I tråden diskuteras bara vad som ger om han gör det igen men vad sker om han inte gör det igen då? Ska jag lämna honom enbart av principskäl?

Inte av principskäl utan för att han valt att ljuga för dig länge och fått känslor fr någon annan. För att han valt att medvetet skada dig och riskera er familj för en annan kvinnas skull. För att han medvetet valt att skada dig så illa att du under en period ville dö. För att du nu är medveten om vad han är kapabel till och hur lite hans löften och lojalitet betyder. Hur hans känslor för dig egentligen fungerar.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-06-13 11:38:54 följande:

Men någonting måste hans agerande vara överspelat också? Jag måste ju komma vidare från ältandet och förmå mig själv att må bra igen, är det så fel? Han ville både ha kakan och äta upp den. Hans förklaring på det är att han inte trodde jag skulle få reda på det och därmed inte såg det som om han skadade mig. Däremot åt hans ångest över vad han gjorde upp honom. Och jag ser det inte som att han är kapabel att göra något. Han var kapabel att vara otrogen även innan, vi alla är kapabla till det. Han älskar mig och kommer göra allt för att aldrig såra mig igen!! Jag litar på honom i det annars hade jag aldrig gett honom en chans till. Nu får vi en ny bostad, en omstart att vara blicka framåt. Gå vidare.

Du svarade inte på frågorna - tror du inte ångesten och skammen kan vara genuin? Är det otänkbart att han ångrar sig och inte kommer göra det igen?

Hade han haft genuin ångest över att ljuga och vara otrogen hade han stoppat efter första kyssen. Nu hade han sex flera gånger vilket visar att hans njutning var större än hans ångest över att ljuga och skada dig. Hans ångest kom först när han blev påkommen vilket är ett klart bevis på att han ångest beror på att han blev påkommen.

En man som älskar sin fru kan göra ett misstag en gång. Sedan får han ångest och klara inte av att ljuga för den han älskar. Då händer det inte att det bli ett andra hemligt sms eller en andra hemlig kyss. Då stoppat ångesten honom från att göra om det och kärleken gör det omöjligt för honom att ljuga för sin fru dag in och dag ut.

Din man ljög för dig varje dag i månader. Han kunde skicka hemliga sms, kyssa och ha sex med älskarinnan massor med gånger utan att hindras av ångest . Han hade inte ångest över att skada dig.

Stör det dig inte att älskarinnan har chans att gå vidare och hitta en trogen och kärleksfull man samtidigt som du sitter med en man som gör sånt här?
Svar på tråden Nygift och otrogen