Inlägg från: Anonym (Kvinna86) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kvinna86)

Nygift och otrogen

Fjäril kär skrev 2020-03-12 23:32:23 följande:
    Hade inte hon kommit hade det varit någon annan. Otrohet handlar om rätt person på rätt plats vid rätt tidpunkt...

Dvs han själv skapade möjlighet från början genom att vara mottaglig och öppen. Han sökte uppmärksamheten från början. Han gjorde sig tillgänglig.

Att det blev just hon var slumpen när tillfället kom. Det hade lika gärna kunnat vara vilken som helst av de andra gymtjejerna. Och kanske hade han ögonen öppna för flera där också? Det får du aldrig veta. Men du kan ju tänka lite där själv på just tiden och tillfälle..

Kanske, men inte just då. Det var inte så att han vaknade upp en morgon och kände för att vara lite otrogen. Jag litar på att han under våra 10 år inte haft liknande känslor för någon annan. Dom fann varandra helt enkelt, först som bekanta, sedan som vänner. Hon var spännande, hade en sprudlande personlighet och enligt honom väldigt allmänbildad. Dom hade mycket gemensamt. Det kanske är en sån person han klickade med på ett sätt han inte gjort tidigare och den kemin gick inte att motstå typ. Hade han vetat det han vet idag hade han kanske avbrutit deras vänskapsrelation redan när han märkte att han tänkte på henne på dagarna men förstod väl inte då hur fel det skulle bli. typ "lite fantasier har ingen dött av". 

Där har du fel, jag känner honom och jag kan köpa hans resonemang kring henne (även om jag tycker det är vidrigt). Men jag tror inte det hade kunnat vara vem som helst. Det var känslor inblandat. Dom hade sex för att dom ville vara med varandra inte bara för att dom va kåta och ville ligga och råkade vara i närheten av varandra.

• Anonym (Kvinna86)
    Anonym (Nej) skrev 2020-03-13 08:18:43 följande:
    Han hade ju ett datum bestämt med henne nr du kom på honom. Om hon var så magiskt fantastisk att han plötsligt inte visste att han var gift eller att han skadade dig så hade han inte stått emot henne den planerade kvällen heller... Han gick inte från att aktivt välja att skada dig för hennes skull till att bli helt kall inför henne så snabbt..

Hans otrohet varade inte 2 veckor. Han var förälskad länge innan han kom till skott med henne. Han har kanske fantiserat om henne ( medans han älskade med dig) eller fantiserat om ett liv med henne i ett år innan han tog steget. Då är ju otroheten och sveket en väldigt stor del av ert förhållande? Kanske har så mycket som 10-20% av er relation varit full av lögner, olycka och kärlek till en annan kvinna?

Ja när dom skulle träffas som vänner med flera andra. Jag visste ju att dom skulle ses då, jag visste ju att hon var hans vän. Kanske inte, men när dom började distansera sig från varandra (vilket dom gjort då) blev han mer och mer klar med att det inte skulle hända igen, att det var mig han ville vara med. Sen hade det med all sannolikhet uppstått spänningar mellan dem. Men jag tror han hade bestämt sig för att det faktiskt var över och det var mig och vår familj han ville satsa på. Lik förbannat hade han ju dock redan knullat henne så skadan var ju redan skedd men det verkade inte han fatta.

jo det gjorde han faktiskt. När allt uppdagades vände han helt mot henne, en vecka efter att allt kom fram skrev han ett långt meddelande där han skrev att hon var manipulativ och bekräftelsekåt. Jag bad honom inte göra det men jag fick se det efteråt och nu med distans förstår jag så klart hur fel det var. Men han försökte intala sig själv (och mig) från start att den andra kvinnan var en dålig kvinna som manipulerat honom.

Nej men hans fysiska otrohet varade i två veckor. Men att han fantiserat om henne ett år tror jag inte känner då de bara känt varandra ett halvår. Sedan tror jag säkert att det fanns något direkt mellan dem men absolut inte i epitet med hur det var i slutet, utan det växte fram. 

återigen så tror jag att hon är den enda och hon fanns i hans liv ett halvår, inte 20% av vårt förhållande. 

• Anonym (Kvinna86)
    Anonym (Nej) skrev 2020-03-13 08:23:39 följande:
    Ett barn till är just det som skulle driva honom in i otrohet igen. Det barnen ni redan hade fick inte honom att bli mer kär i dig, inte ens er bröllopsdag fick honom att tänka på att vara trogen.

Vad är det för fel på er dotter om ett annat barn kan hindra otrohet? Varför var er dotter inte värd en trygg pappa men det nya barnet skulle vara det?

Ett barn till med graviditet, hängbuk, läckande bröst, sömnbrist, spyor och bajsblöjor är just en sådan sak som kan få honom att längta efter en lättsam, kravlös och fräsch älskarinna.

Jag köper ditt resonemang men återigen så litar jag på hans ångest och att han faktiskt inte skulle vara otrogen igen. Jag förstår tanken om att ett barn kan förena, locka fram känslor man glömt av osv. Jag tycker tanken är god. Men jag kommer inte testa det med risk för att det inte blir så. Hade jag varit gravid när jag fick reda på allt hade det varit annorlunda, då hade jag inte gjort abort. Men däremot måste jag få sörja barnet jag aldrig fick men var så redo för. Det är en enorm sorg för mig, att jag var helt inställd på att utöka vår familj medan han var helt inställd på att knulla gymkompisar. 

Hans otrohet var en "engångsföreteelse" (i den bemärkelsen att det enbart var den här relationen och jag tror aldrig att han kommer göra något liknande igen, många är faktiskt enbart otrogna med en person men sedan får ångesten och skammen dem att aldrig göra det igen). Därför tycker jag "trygg pappa" blir fel. Min dotter har en trygg pappa, han gjorde brutalt fel. Men jag tror inte han skulle utsatt ett nytt barn för samma. Han vet bättre nu. 

och som svar på det sista - nej. Han älskar mig, nu mer än någonsin kanske. Han skulle inte längta efter något annat. Men det spelar ingen roll för det är redan försent att göra rätt. 

• Anonym (Kvinna86)
    molly50 skrev 2020-03-13 08:48:48 följande:
    Jag förstår dig. Jag har varit i din situation och reagerat på samma sätt.
    Man agerar på sina känslor och vill inte se att den man älskar kunnat göra en så illa.
    Men så här i eterhand så inser jag ju att det var han som bar det största ansvaret för vad han gjorde mot mig.
    Det var ju han som var ihop med mig.
    Att det sen var en av mina bästa vänner han var med gjorde ju inte saken lättare.
    Och visst hade även hon ett ansvar.
    Men han var,trots allt,ändå den som var ihop med mig och hade det största ansvaret.

Men han måste ju inse att hans känslor för henne också har sårat dig. Inte bara det faktum att de hade sex.
    Att han blev förälskad i henne,och agerade på det,är ju nästan ännu värre än att de hade sex.
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-03-12 20:48:57 följande:
    Nej, jag är helt säker på att det var hon. Hon rubbade honom på ett sätt som ingen tidigare gjort, hon var något speciellt. Han kunde inte stå emot henne. 
    Och där sätter du ju fingret på problemet. Han kunde inte stå emot.
    Det är något han måste jobba på om ni någon gång ska kunna göra ett nytt försök.
    Vad händer nästa gång han stöter på en fresterska?
    Ska han låta sin dåliga karaktär få styra igen?
    Precis. Så klart sådant agerande är naivt men samtidigt fullt mänskligt i en sån här situation. Jag kommer, om jag kommer stå kvar vid vår seperation, antagligen vara efterklok. 
    Jag vet så klart redan nu att det är han och inte hon som sårat mig, men hon var likväl en del av förstörandet av vår familj. 

Nästa gång vet han antagligen bättre. Innan kunde han prata om hur jobbigt en otrohet skulle vara, nu vet han. Det är en ganska stor skillnad enligt mig. 
  • Anonym (Kvinna86)
    Anonym (Anonym@) skrev 2020-03-13 10:28:19 följande:
    Tycker du har helt rätt här. Jag hade nog reagerat annorlunda än dig, men håller med i detta.
    Jag håller också med där. Graviditeten hade varit ett problem OM hon födde barnet. Vi tvivlade först på om hon faktiskt ens var gravid men vet nu att hon var det. Graviditeten är så klart en jobbigare sak för henne att bearbeta är för oss. Men det är hennes smäll att ta. 
  • Anonym (Kvinna86)
    Anonym (jaha) skrev 2020-03-13 15:30:58 följande:
    Det är väl klart att han är en annan person? Den du trodde han var svek, ljög och manipulerade väl inte? Den du gifte dig med var väl inte kapabel att gå bakom ryggen på sin partner under lång tid? Hade du gift dig med honom om du hade vetat om de delarna av hans personlighet? Då kan du väl inte påstå att mannen du ser idag är samma man som tidigare?

Stanna för vad? För att bli bedragen igen? För att leva i osäkerhet?För att veta att nästa gång som fångar hans intresse så är du och era barn bortglömda?
    Nja, att han hade dåliga sidor visste jag, ingen är ju perfekt. Sen nej jag trodde inte han skulle göra så här mot mig, men samtidigt är det inget unikt. Folk är otrogna. Bra människor är otrogna. Den där jäkla frestelsen alltså.. det gör honom inte till en helt annan person, det visar däremot på flera av hans dåliga sidor, som jag dock hävdar inte kommer visa sig igen. 
    Jag kommer inte bli bedragen av honom igen, men det spelar ingen roll för han har redan bedragit mig. 
  • Anonym (Kvinna86)
    Anonym (Lollo) skrev 2020-03-13 15:31:04 följande:
    Men det är väl att det är så illavarslande. Att man inte kunde hålla sig mer än några dagar/veckor. Att det som skulle bli ett av de lyckligaste minnena istället blir en plåga. Att det är så mycket falskhet i själva giftermålet. Att också det bara var ett skådespeleri. Att stå och lova att hedra någon, när man i själva verket förnedrar dem.

Sedan är det väl stor skillnad på otrohet vid större svacka i ett förhållande och otrohet när förhållandet är relativt sett bra. Har man en stor svacka så är det fortfarande lika fel, men ändå på något sätt mer förståeligt. Det finns också andra saker som man kan jobba med gemensamt att ändra på för att förbättra relationen om man vill. När någon är otrogen när relationen ska vara som lyckligast så finns det liksom inte mycket att göra för den andra. Man kan ju inte toppa det. Kan man vara otrogen vid lyckligt förhållande så kan man ju verkligen vara otrogen precis när som. Då blir ju varenda mindre svacka i förhållandet vidrig för den som blivit bedragen. Varje gång man inte ställer upp på det partnern vill väcker oro. Ska man då behöva vara rädd för en ny otrohet. Då blir förhållandet snabbt osunt, när det inte finns utrymme för att vara mänsklig och att sätta gränser. Inte heller kan man slappna av vid lyckligt förhållande, eftersom man vet att det inte betyder något. Så kan man ju inte ha det. Nej, naturligtvis är omständigheterna ändå viktiga.

Ja där är så klart en skillnad mot kanske andra otroheter. Samtliga äktenskap far illa men som du skriver så "var det så mycket falskhet" i själva giftemålet. Jag tror han menade det han sa, han ville säkert förtränga känslorna för henne för att bevara det fina vi faktiskt hade byggt upp. 

Det du skriver är nog också därför jag lämnade. Om vi hade det bra när han var otrogen kommer jag alltid vara orolig/bli påmind om detta i slentrian och svackor. Återigen - min logiska hjärna tror inte han kommer göra det igen men jag kommer så klart tvivla. det gör det ohållbart. 

• Anonym (Kvinna86)
    Anonym (jaha) skrev 2020-03-13 15:34:25 följande:
    Vadå kunde inte? Andra klarar ju bevisligen av att stå emot? Varför skulle inte han kunna det?

Han kunde visst, han ville bara inte. STOR skillnad
    Okej, du har rätt. Där och då ville han inte stå emot. Han ville knulla henne. Där och då var det antagligen det han allra mest i hela världen ville. Det blev hans fall och något han alltid kommer ångra mest av allt. 
  • Anonym (Kvinna86)
    Fjäril kär skrev 2020-03-13 16:27:57 följande:
    Som jag nyss skrev betyder inte statistik ett dugg. För statistik tar inte hänsyn till vad folk känner och hur de mår.

Vad hjälper det dig om x människor stannar om de ändå inte är lyckliga?

Att förlåta betyder inte att du är lycklig. Att stanna betyder inte att du är lycklig. Tio månader borde ha fått dig att förstå att det inte är så enkelt som att det är samma sak som att vara förlåtande och lycklig. Desperation är inte kärlek. Desperation är inte lycka. Att säga att du förlåter betyder inte att du känner så eller tycker så. Det kan snarare vara ett desperat uttryck för att slippa gå..

Den du är, vad du är, hur du mår och hur du känner formar de beslut du tar och har ingenting att göra med statistik.

Vill du ha siffror så år 2018 gifte sig 51000 människor och samma år skilde sig 25000 par. I snitt slutar vartannat äktenskap med skilsmässa inom 3 år och majoriteten av de har barn och skilsmässan inträffar oftast innan barnet fyller 3. Hur många av dessa som handlar om otrohet vet vi inte men vi vet att det är en vanlig orsak till skilsmässa. Och hur mår de som inte skiljer sig? Det vet vi inte heller..

Ska vi fortsätta leka med siffror så är det ganska lätt att räkna ut att de som stannar kvar efter otrohet statistiskt sett kommer skilja sig ändå men av andra skäl. Har en partner visat upp dåliga och mindre smickrande sidor och synnerligen dåligt omdöme är det redan sprickor i fasaden och därmed lättare att upptäcka fler negativa sidor hos sin partner och hos sig själv och som troligen ändå leder fram till vägs ände och skilsmässa.
    Kanske inte, men statistik ger ändå en fingervisning. Om 50% väljer att vara kvar tror jag inte alla av dem sitter i olyckliga förhållanden. 
    Jag tycker det är lite generaliserande att säga att alla som stannar blir olyckliga, det tror jag inte är fallet. 
    Nej att förlåta betyder inte att jag är lycklig men att förlåta betyder att vi kanske kan bli lyckliga med varandra igen.
    Men dom som stannar då? varför stannar dom?

Tack för statistiken.
  • Anonym (Kvinna86)
    molly50 skrev 2020-03-14 12:20:51 följande:
    Jag hoppas,för din egen och din dotters skull,att du kommer att vara efterklok.

Han är den som förstörde ert förhållande. Hon medverkade till det,så hon är inte heller oskyldig.
    Men han är den som förstörde allt redan då han lät sig frestas av henne och inte klarade av att stå emot det.
    Förhoppningsvis så vet han bättre tills nästa gång.
    Till nästa gång?
Svar på tråden Nygift och otrogen