Inlägg från: Anonym (Kvinna86) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kvinna86)

Nygift och otrogen

Anonym (jaha) skrev 2020-02-13 18:13:49 följande:

Men snälla TS, ser du inte själv hur du sitter och hittar på ursäkter och bortförklaringar ÅT honom? Du grottar ner dig i små detaljer om hur man inte förstår skadan, och man bara dras med, etc... men väljer medvetet att undvika den STORA bilden. Han VALDE att skita i dig och era barn, han VALDE att sätta sig själv före er, han VALDE att riskera ert förhållande.

Ärligt talat du tänker inte rationellt, du behöver prata med någon professionell på egen hand UTAN honom. 

JA han riskerade allt för henne, inte bara för sex utan för henne, en annan kvinna! Jag vet! Han valde det. Men varför kan han inte förtjänas att försöka förlåtas? Han är så mycket mer än sin otrohet och det gångna året har varit fruktansvärt för oss båda även om han orsakat det. Vad tycker du jag ska göra då? Förutom lämna eller basunera ut allt.
  • Anonym (Kvinna86)
    Anonym (Nej) skrev 2020-02-13 19:56:36 följande:

Återigen. Din mans otrohet var inte en vanlig otrohet. Vanlig otrohet är ett hångel på fyllan. Din man såg dig i ögonen under er vigsel och lovade dig trohet. SAMTIDIGT som han var förälskad i en annan kvinna och planerade träffar! Han försökte göra dig gravid samtidigt som han planerade en framtid med henne och gjorde henne gravid! Han var kär i henne och hade massor med oskyddat sex med henne.Han hade till och med planerat att träffa henne igen när du avslöjade honom.

Hans otrohet är rätt unik i grymhet och total avsaknad av känslor för dig.

Tro inte att er otrohet är vanlig. Det är som att sila elefanter..

Nej jag vet, eller jag förstår det, men ingen har någonsin varit otrogen mot mig innan (Vad jag vet) så jag har inget att jämföra med i smärtgrad. Jag tror som sagt vad inte han planerade, jag tror han försökte stå emot men attraktionen mellan dem var så urbota stark. Han borde sagt nåt till mig innan han gjorde nåt, att han tyckte väldigt bra om henne men ville inte känna så. Sen vet jag inte alls detaljer, jag vet inte säkert hur den exakt började.

Och bara för att rätta dig - jag har inte uppfattat det som att han planerade en framtid med henne (utan korg bara funderade på det men la ner det direkt) och hade inte heller massor sex utan bara 4-5 gånger. Spelar ju egentligen ingen roll men ändå..
  • Anonym (Kvinna86)
    Anonym (Linda) skrev 2020-02-13 20:44:57 följande:

Så i din värld är det han gjort inte så farligt trots allt? Det finns alltså värre svek du inte kan förlåta, men vad i så fall är värre än detta?

Så klart det finns värre svek, allt är ju relativt. Hade han slagit någon av mig och min dotter är det ju värre. Hade han fått barn med den andra kvinnan så är det ju värre. Nu är det inte så och så klart tycker jag det här är fruktansvärt men det går ju inte att jämföra med chocken jag kände när jag fick reda på det...
  • Anonym (Kvinna86)
    Juicebaren skrev 2020-02-13 22:09:24 följande:

Fan vad trött man blir på att läsa dina svar ts. Du skriver att du nu vet att du måste lämna. Sen skriver du att du kommer komma över det här. Du beskriver hur groteskt han behandlat dig. Sen hur synd det är om honom och alla förmildrande omständigheter. Håller du på så för att håll igång dramat? För att alla ska fortsätta övertyga dig och du ska kunna säga emot, bedyra hur underbar han är. Du lever typ alla människors värsta mardröm. Tips: ta dig ur den! Jag checkar nu ut från den här tråden. Du har fått så mycket stöd och hjälp och erfarenheter av andra. Inget biter. (Sen lyssnar du på den där Stinsson som uppenbart är ett troll/alt. ännu värre med huvudet i sanden än vad du själv är) Lycka till med att hålla huvudet i sanden resten av livet!

Vi har olika ekonomi ja men det är inte därför jag inte lämnat honom, jag skulle klara mig själv. Och ja, jag har varit i ett destruktivt förhållande innan och därför tycker jag inte det går att jämföra min mans agerande med mitt ex.

Ni tror han är en fruktansvärd människa men det är han inte, Khan gjorde en fruktansvärd sak.

Ja jag börjar förstå att jag måste lämna men jag vill ju inte, förstår du skillnaden? Jag får inte ihop det att han kunde göra mig så illa. Hålla igång dramat? Det är mitt liv! Jag undrar vad du har för alternativ förutom att lämna eller berätta för omgivningen? Hur hade jag kunnat agera annorlunda?
  • Anonym (Kvinna86)
    Fjäril kär skrev 2020-02-13 18:15:53 följande:

Belive me... Man fattar precis exakt hur mycket smärta man åsamkar sin partner vid otrohet men man har tusen olika ursäkter till varför man rättfärdigar sitt beteende. Man bedövar det dåliga samvetet redan där och då med vad man tycker är rimliga bortförklaringar.

Otrohet handlar ju om att passera gränser och man gör det bit för bit och därför har man också i sitt tycke egna förklaringar till varför det är okej att passera gränsen.

Självklart kan man i allmänna diskussioner tycka att otrohet är vidrigt och man ser framför sig en egen bild av vad otrohet är för just mig och det smärtar mig att göra så mot en partner - men i samma andetag så tycker jag ju att det jag själv gör är så oskyldigt just för att jag passerar gräns efter gräns och det är ju givetvis det berömda undantaget...

Så som otrogen har man en sjuk dubbelmoral

Man fattar från första början att det här givetvis inte är okej nånstans men ju fler gränser som passeras så ändras samvetet till att ha handlat om dåligt samvete för det svek jag gör till att samvetet handlar om att dölja mina spår så jag kan fortsätta med mitt bedrägeri och att fake it till you make it... När ångesten sen slår till handlar det inte om samvetet utan om att motparten i otroheten plötsligt blir kär och oförsiktig och att man kan bli avslöjad, att en graviditet ska poppa upp och göra att det kommer fram - frun kan bli uppringd av en gravid älskarinna, att man blir sedd på stan etc etc...

Och alla känslor, bortförklaringar, lögner och ursäkter handlar om att man från första sekund vet hur illa man beter sig. Man vill bara inte erkänna att man är exakt en sån skithög. Det är därför älskare/älskarinnan alltid blir psycho bitch i slutändan för inte skulle väl jag kunna göra så?...

Men hur kan man med?? Hur kunde han med att såra mig så?? Vi har ju ett liv ihop och han vill ju vara med mig nu! Terapeuten säger ju att det går!!

Ja jag förstår vad du menar. Det var ju inte bara så att han en dag körde in den i henne utan det var ju flera steg som togs. Hur kunde han inte stoppa det då??

Jag står fast vid att hon inte verkar frisk men jag känner ju inte henne såsom jag känner min man. Jag tycker ändå du beskriver det bra och jag förstår det rent objektivt men jag kan inte förstå att min man agerat så. Jag får helt enkelt inte ihop det.

Han dolde ju allt in i det sista. Vågade inte berätta att hon blev gravid, led i tysthet men ?lättade inte sitt hjärta? av rädsla för att förlora mig. Jag får bara inte ihop det.. jag vill bara glömma och gå vidare! Acceptera!
  • Anonym (Kvinna86)
    Fjäril kär skrev 2020-02-14 00:38:25 följande:

Att terapeuten säger att det går betyder inte att det är absolut sanning och att det alltid går. Och det betyder inte att det är just ER sanning. Ni kan inte veta helt enkelt om det går att rädda. Det finns inga genvägar och ingen quickfix. Det finns inga färdiga svar. Det finns ingen manual och inget facit.

Han stoppade inte av precis den anledningen jag skrev. För att han helt enkelt ville ha henne och rättfärdigade det med att ge dig skulden, tillåta sig vara det berömda undantaget, intala sig själv att det du inte vet lider du inte av och att han när som helst kan avsluta det om han vill.. (fast det ville han ju inte)

Rädsla för att förlora dig handlar inte om kärlek alls utan om att bli avslöjad och att han just faktiskt förvandlas till det svin han intalat sig att han inte är. Han ertappades bokstavligen med brallorna nerdragna och vill inte ta det ansvaret nånstans överhuvudtaget. Han vet vad han förlorar och inte bara en familj utan även ryktet, anseende, vänner, social status, förmåner och privilegier, släkt.. I slutändan även kanske också kör ekonomin i botten, får sparken från jobbet och riskerar att på nåder sova i nån kompis soffa i desperat jakt efter boende...

Hur skulle du själv reagera med kniven mot strupen i ett sånt läge? Klart som fan man i desperation kastar sig över det som är motpartens svaga punkt - kärlek. Allt för att rikta uppmärksamheten bort från det man gjort och hitta en syndabock någon annan stans. Lämpligen i den andra kvinnan... Man vill givetvis få sympatier och medömkan. Självklart kan ens ångest vara äkta, men på vilket sätt ångrar man sig egentligen? I första hand givetvis att man faktiskt blev påkommen och inget annat. Man gjorde ju allt för att smussla, gömma sig, ljuga och ursäkta och kunna fortsätta med att vara otrogen.. . Det är ju det största beviset på att man inte ångrar sig av rätt anledning..

Hade han stoppat och ärligt erkänt självmant om hon inte blivit gravid? Garanterat inte.

Men det kan ju också betyda att det är vår sanning eller hur? Är det så otroligt att det faktiskt är sant och att han älskar mig? Här i tråden verkar det omöjligt men jag som lever med honom, känner honom, tror på honom...

Nej och jag avskyr att det inte finns någon manual. Jag vill bara kunna se in i framtiden och se om vi löser det, om det är värt det. Jag har accepterat att det här är verkligheten jag har att förhålla mig till men skiftar i vad jag känner som om jag vore schizofren.

Det du beskriver låter som ett extremfall. Jag har väldigt svårt att se att min man skulle bli arbetslös och sova på en väns soffa. Eller snarare jag ser det omöjligt. Det är just det som gör detta ännu mer komplext - min man är väldigt rationell, stabil, omhändertagande. Bilden som målas upp av honom här överrensstämmer inte med min bild av honom.

Jag tror han började känna ånger redan innan jag kom på honom men så klart är det som du skriver att helvetet brakade samman när jag fick reda på det och hans liv slogs i spillror (mitt också såklart och det var ju hans fel). Hade han inte blivit ertappad hade han säkert kommit ihåg det som fel men härligt. Åh jag bara vet ingenting. Ena dagen är jag säker på att jag förlåtit och vi kan gå vidare, andra dagen vill jag lämna honom och känner hat och som idag känner jag bara uppgivenhet. Det samtidigt som livet löper på och vi är tillbaka i en vardag som ingenting hänt...
  • Anonym (Kvinna86)
    molly50 skrev 2020-02-14 10:23:58 följande:

Och om hon inte hade visat de sidorna,hur tror du att situationen hade sett ut då?

Hade han fortfarande haft känslor för henne då?

Nej jag tror fortfarande att han ångrat dig och valt mig men han hade kanske haft en respekt för henne som han inte har nu. Hon har ju medvetet försökt såra mig fast hon aldrig träffat mig.
  • Anonym (Kvinna86)
    molly50 skrev 2020-02-14 10:05:05 följande:

Nu var det inte mig du citerade och jag kan bara svara för mig själv.

Men jag tycker att din mans skev är så mycket större än ett misstag på fyllan.

Han stod framför dig,era släktingar och vänner på ert bröllop,gav dig löften, och ljög dig rakt upp i ansiktet om att han skulle vara dig trogen.

Samtidigt som han planerade att ha sex med en annan kvinna.

Det är ett så stort svek att jag hade haft väldigt svårt att förlåta det.

Det är så lågt det går att sjunka.

Men det är såklart ditt beslut om du ska stanna och förlåta eller gå.

Återigen, jag tror inte han planerade att vara otrogen, jag tror han gjorde allt för att trycka undan sina känslor för henne men lyckades inte. Han planerade inte att såra mig men det blir ju den självklara konsekvensen av att vara otrogen. Under en kort period fanns bara hon för honom. Han blev bekräftad.. men hade detta skett typ 3 år efter vårt bröllop hade jag lättare lämnat. Nu har vi ett litet barn och jag förstår ju att det är extra rått att han var otrogen så snabbt efter bröllopet men för mig gör tidpunkten också det svårare att lämna på nåt sätt..
  • Anonym (Kvinna86)
    Anonym (Nej) skrev 2020-02-14 13:32:09 följande:

Du litade väl blint på att han menade löftena vid er vigsel också? Du litade väl blint på att han aldrig skulle skada dig eller er familj?

Precis som du litar blint påhopp nu. Trots att han inte går att lita på och enkelt kan lura dig..

Du känner inte din man. Du kan inte lita på honom. Det förstår du väl?

Men det är det jag inte kan hålla med om. Jag känner honom. Och ja jag litade blint på att han menade att han skulle hålla sig trogen. Patetiskt nog trodde han det nog också men körde ändå in kuken i henne bara veckor efteråt. Men jag ser hatet han känner för henne i hans ögon. Allt jobbflirt efteråt men också för att hon på nåt sätt representerar allt han gjorde fel.

Du har rätt att han enkelt kunde lura mig. Men jag ser inte anledningen till att han nu skulle ångra sig så mycket för att sedan lura hans fru, mamman till hans barn igen. Det stämmer inte överens med vem han är..
Svar på tråden Nygift och otrogen