• molly50

Nygift och otrogen

Anonym (jaha) skrev 2020-03-05 12:33:40 följande:
    Allt det där tror jag TS redan förstår, men eftersom hon är vek och vågar inte ge sig på sin man för hårt för då kanske han drar (och det verkar hon vara mest rädd för av allt) så tar hon ut det på älskarinnan istället. Jag tror inte det spelar någon roll vad vi säger, allt detta vet hon redan, hon är bara för rädd att mista sin man så hon kommer nog sätt att intala sig själv att stanna och hitta sätt att rättfärdiga det för sig själv... den här diskussionen kommer gå runt runt i flera år.
    Jo,fast nu har hon ju redan bestämt sig för att lämna.
    Och om hon då ska kunna gå vidare och släppa taget om det här så måste hon ju också släppa kontrollen över hans älskarinna.
    Och det gäller ju även om de skulle välja att fortsätta tillsammans.
  • molly50
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-03-05 15:49:59 följande:
    För att jag blivit sviken och vill ha grepp över situationen för att inte bli förnedrad igen så klart. Det får mig inte att må sämre, att hon däremot låg med min man får mig att må sämre. 

Ja de båda visste vad de gav sig in på och jag vet att han bär det stora ansvaret men det fråntar inte att hon visste situationen hon gav sig in på. Han kunde inte hjälpa henne med en abort, han kunde bara berätta att han inte ville ha barnet men att beslutet sedan var hennes. Hon har vänner som borde stötta henne, hon borde inte söka bekräftelse hon min man speciellt inte när han markerat gång på gång att han inte vill ha med henne att göra. 
    Jag vet att det är ett stort svek.Men om du hela tiden vill ha kontroll över allt hon gör så kommer du ju också att bli påmind om vad din man gjorde med henne också.
    Och i och med att du vill ha sådan kontroll över henne så kan du ju inte lita helt och fullt på din man heller?
    När mitt ex bedrog mig så ville jag ha fram sanningen. Det tog ett halvår innan jag fick veta att de var ihop och hade varit det bakom min rygg.
    Men efter det så ville jag inte ha med någon av dem att göra. (Hon var en av mina bästa vänner)
    Det hade inte hjälpt mig att gå vidare.

Ja,som jag skrev så får hon ju skylla sig själv då hon visste vad hon gav sig in på.
    Men du måste väl ändå hålla med om att det är ganska känslokallt av din man att bara lämna henne i sticket när han får veta att hon blivit gravid.
    Tänk om det hade varit dig han lämnade så?
    Men jag håller med om att hon borde kunna söka stöd hos andra än din man.
    Men om hon inte förstår att ni inte vill att hon kontaktar er så återstår ju bara att blockera henne.
  • molly50
    MajLin skrev 2020-03-05 21:35:45 följande:

MEN ALLTSÅ????!?? fattar jag rätt??
    DIn man knullade alltså en kvinna han hade känslor för  FLERA GÅNGER?? När ni precis gift er??? och hon blev gravid?? och sen skrivit massor om dig/er till henne?? Och du funderar på att förlåta honom?? Hur kunde du INTE dra direkt?? Är det nåt jag missar??

Och så sitter det nån tjomme här uppe vars man också var otrogen och hade ett förhållande direkt efter deras bröllop och inom ett år efter hade hon fått barn med honom, köpt hus med honom och tagit hans efternamn?? vem gör så?? Alltså jag är fan mållös!! absolut grymmaste, värsta, mest känslokalla otrohet jag någonsin hört om. Fy fan vilket jävla svin alltså!!

TS har lämnat sin man.
  • molly50
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-03-06 17:28:50 följande:
    Jag litar på honom samtidigt som jag så klart fortfarande är sårad och också fascinerad av henne. Jag vill ju förstå vad som fick honom att vara med henne, vad hon hade/har. Problemet är ju att jag vill ha med min man att göra men inte klarar..

Nej faktiskt inte. Vad tycker du han skulle gjort? Hållit hennes hand på sjukan? Låtit henne vara en del av våra liv fortfarande? Ljugit och sagt att han ville ha barnet? Skillnaden mellan henne och mig är att vi hade ett förhållande.
    Men om du litar på honom så borde du väl även kunna släppa taget om henne?
    Försök att strunta i hennes försök att få kontakt med din man.
    Även om jag förstår att det är svårt.
    Men jag tror att det är det bästa,att ignorera henne totalt,för att få henne att förstå.
    Så länge hon får den minsta respons från er så lär hon ju fortsätta.

Nej,jag menar inte att han ska sitta och hålla henne i handen.
    Men att säga till henne att hon har hans stöd oavsett hur hon valde att göra hade väl inte varit för mycket begärt?
    Sen kan man ju tycka att hon borde kunna söka stöd hos någon annan,om det är prata hon behöver.
  • molly50
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-03-08 13:02:20 följande:
    Men för mig handlar det om bearbetning, det kanske inte är optimalt att kolla hennes bilder men just nu ger det mig kontroll.

Ja vi har bestämt oss för att ignorera henne totalt. Hon verkar inte förstå vad hon ställt till med och då finns det inget mer att göra.

Men då hade han ju ljugit? Han ville ju inte ha barnet och måste väl då få säga det? Valet var ju tillsist hennes. Tanken på att dom skulle haft ett barn ihop får mig att kräkas. Det enda vettiga jag tycker hon gjort är just aborten.
    Ja,alla är vi olika. Jag hade inte klarat av att titta på bilder eller få meddelanden från den mitt ex bedrog mig med.
    Det hade inte hjälpt mig att bearbeta det.

Ja,jag tror att det är det bästa. Får hon inget gensvar så lär hon väl ge upp till slut.

Det är klart att han hade rätt att säga att han inte ville ha barnet.
    Men det kanske han borde ha tänkt på innan och använt kondom?
  • molly50
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-03-08 14:26:16 följande:
    Han frågade ju om hon hade skydd och hon sa att hon hade det.
    Men det ska man väl aldrig lita på när man har en tillfällig relation.
    Och även om hon använde skydd så borde han ändå ha skyddat sig.
    Om inte annat så av respekt för dig och er dotter.
    Inga skydd är ju,som bekant,100 % säkra.
  • molly50
    Anonym (Stinsson) skrev 2020-03-08 17:02:53 följande:
    Så jag måste vara ett troll för att jag inte håller med dig i din syn på otrohet? Om du läser på lite kan du läsa att flera par som drabbats av otrohet faktiskt håller ihop och många vittnar om att otroheten stärkte deras förhållande. Det är inte fritt fram att göra det igen men vi har valt att gå vidare och lägga det bakom oss. Min man vet väl om sitt misstag och ångrar det men har sedan dess visat sin kärlek för mig dagligen. Att köpa hus och få barn var det rätta för oss för det hjälpte oss att gå vidare. I det verkliga livet är det inte bara att lämna sitt liv för ett fel, du stannar och kämpar för den du älskar. 
    Det borde väl även gälla den som är otrogen,i så fall.
    Att välja att vara otrogen istället för att försöka lösa problemen är inte vad jag kallar att stanna kvar och kämpa för den man älskar.
  • molly50
    Anonym (Stinsson) skrev 2020-03-09 14:26:41 följande:
    Vi lever i förhoppningsvis 70-80 år, att ett misstags begås i ett långt förhållande är väl mänskligt? Ger man upp allt för det har man en naiv syn på kärlek.  Det är hur man väljer att gå vidare från otroheten som är kampen sen tycker jag ju inte att otrohet är okej någonstans men det måste verkligen inte vara slutet. 
    Om det verkligen bara är ett misstag,så ja absolut,då kan jag hålla med dig.
    Men som i TS fall så tycker jag det är lite mer än ett misstag.
    Han hade den andra kvinnan i tankarna på deras bröllopsdag och planerade att träffa henne.
    Sen låg han med den andra kvinnan flera gånger och gjorde henne dessutom gravid.
    Det tycker jag är lite värre än ett misstag.
    Om man anser att man har problem i förhållandet så försöker man lösa dem istället för att vara otrogen.
    Det är också ett sätt att kämpa för förhållandet.
  • molly50
    Anonym (Stinsson) skrev 2020-03-09 14:55:10 följande:
    Men i det stora hela rör det sig om en otrohet med samma kvinna, inte att han hoppat runt till flera. Har hon nu eliminerats från deras liv är den perioden över. Många här verkar ha hängt upp sig på att dem var nygifta men jag tycker inte det spelar någon roll. Min make var otrogen när vi precis gift oss men det var inget avgörande (kanske mer än att jag ännu mer ville kämpa). Maken ska väl ändå vara lika förälskad i sin fru alla dagar inte bara kopplat till ett bröllop? Nu blev inte min mans älskarinna gravid men jag förstår inte storheten i det heller. Det var ju sexet som var det dåliga, han fick utlösning i henne oavsett om hon blivit gravid eller inte. Alltså är själva sexet sveket inte graviditeten.. hade älskarinnan fått barnet hade ju familjesituationen ändrats och då hade den frågan varit viktig. 
    Jag tycker inte det har någon betydelse ifall han varit med flera andra kvinnor än om det bara varit en.
    Poängen är att han hade en annan kvinna i tankarna när han gifte sig med TS.
    En kvinna som han sen valde att träffa och ha sex med. Flera gånger.
    För mig hade det varit svårt att förlåta.
    Du är stark som har klarat av det. Det måste jag medge.
    Ja,maken ska vara lika förälskad i sin fru alla dagar. Men på just bröllopsdagen så ska han väl bara ha sin fru i tankarna? Inte någon annan.
    TS man hade väl dessutom kontakt med den andra kvinnan på deras bröllopsdag,om jag har förstått det rätt.
    Och hade TS inte kommit på dem så hade de kanske fortsatt att träffas.
    De hade väl fler möten inbokade vad jag förstår.
  • molly50
    Anonym (Stinsson) skrev 2020-03-09 15:39:11 följande:
    Om han fallit för en kvinna eller om han bara söker efter sex anser jag är viktigt i sammanhanget. Hade det enbart varit spänningen för sex hade det varit svårare att reparera. Givetvis är det SVÅRT att förlåta men vill man så måste man ju kämpa och det går. Varför bara lämna liksom?
    Ja hon har skrivit att dem hade kontakt men då var dem väl också vänner hennes make och älskarinnan? Ingen av dem trodde kanske att det skulle bli allvar med fantasierna. Inte kan hon förbjuda sin make att ha kvinnliga vänner. Det var väl också så att dem skulle ses som vänner när hon kom på dem? Alltså inte ses som älskare. 
    Han hade känslor för den andra kvinnan. Och känslomässig otrohet kan för många vara värre än om det bara handlar om sex.
    Och om det är en engångsgrej,ett misstag,så kan det vara lättare att förlåta än när det sker upprepade gånger som i TS fall.
    Visst,de skulle kanske träffas som vänner. Men hur ska TS kunna lita på det?
    Och vem vet vilka avsikter hans älskarinna hade?
    Det är en fråga om tillit och att kunna bygga upp den igen.
    Du lyckades uppenbarligen med det, Men för andra är det inte riktigt lika lätt.
    Vi är alla olika och löser kriser på olika sätt.
Svar på tråden Nygift och otrogen