Inlägg från: minna eliasson |Visa alla inlägg
  • minna eliasson

Ni som röstar på SD

Anonym (Qwerty) skrev 2020-01-02 09:59:25 följande:

Självklart är det inte rätt att politiker fuskar MEN rent ekonomiskt är deras fusk en piss i Mississippi i jämförelse med allt bidragsfusk som nu sker på annat håll. Vet man inte bättre borde man typ inte vara röstberättigad. Skattepengarna går till bidrag till en man som är politiker i ett annat land och mig veterligen har ingen fått sparken för det. Vanlig vänstermedia vågade inte ens skriva om det från början. Politiker i Sverige granskas hela tiden och då och då trillar nån dit men riktiga bidragsfusket skiter man i och samhället går på knäna. Register borde samköras hela tiden, alla som inte är svenskar från början borde man ta fingeravtryck och dna på så man inte kan plocka ut bidrag genom att låtsas vara flera personer och begår man brott ska man vara rökt direkt, samordningsnummer borde tas bort, man borde inte få hämta ut nytt pass alls, det ska inte få vara 100 pers reggade på en tvåa, lär man sig inte svenska ska man inte ha bidrag heller , har man fått avslag så ska man ut och inte kunna hänga kvar och överklaga gång på gång mm mm. Från början ljög politiker och ville påstå att nu minsann regnade det in folk med kompetens vilket var ett stort skämt. Normala länder vill ha in kompetent folk som kan bidra och stärka landet. Vi har tagit in dom andra som går på skattemedel och man gör sitt bästa för att gömma i statistiktrixande....

Och kanske först och främst... Är det inte kvotflyktingar eller folk som kommer från direkt angränsande länder så är svaret nej. Dom ska vara registrerade i andra länder först och inte söka skydd här... Naiva politiker håller på och förstör landet totalt.

Givetvis finns det de som är bidragsfuskare. Men då är det främst från Försäkringskassan. Att lura till sig soc-bidrag, eller "ekonomiskt bistånd" som det så fint heter, är liiite svårare idag än förr. Nu kräver man kopior varje månad som man söker bidrag, på att räkningar man har, aktivitetsrapport från arbetsförmedlingen, bankkontoutdrag etc. Självklart kan man ju jobba svart ändå.

Sverige har mkt problem, det stämmer. Mkt som behöver röjas upp!! Personligen så skulle jag tycka att de som t.ex har uppehållstillstånd och blir dömda ska absolut utvisas. Men istället så lägger man ännu mer skattepengar på de för att FÖRST (!!!) ge de ett fängelsestraff för att SEN (!!!) utvisa de. Så korkat!

Vidare borde man lägga pengar på en särskild militär/polis styrka som går in i förorterna där kriminaliteten är som störst och röja upp! Liknande som den Brasilianska "militia" gör i Favelorna!!

Vidare, höj fängelsestraff och gör det möjligt för ungdomar att dömas till ungdomsfängelse. För då tar man bort möjligheten att utnyttja unga som är under 15!

Ja finna som sagt en del Att göra. Frågan är bara om det kommer att göras..??
  • minna eliasson
    Anonym (Åke Jimmyson) skrev 2020-01-02 12:35:08 följande:

Det är likadant över hela sverige, Stockholm, Göteborg, mindre städer Borlänge m.m.

Drogerna kommer ofta utomlands och så här blir det  när gränserna är öppna.

Man kan åka in och ut ut sverige hur som helst.

Och iomed drogerna så uppstår konflikterna i den undre världen.

Stämmer helt!
  • minna eliasson
    Håkan på Öland skrev 2020-01-02 18:28:46 följande:

Jag kan besvara dina frågor som följer.

Jag har alltid varit nyfiken på vilka det är som röstar på Sverigedemokraterna?

Har tidigare bl a röstat på C och på M men har nu gått över till SD.

Vilka är de främsta orsakerna till valet av SD som parti?

Den främsta orsakerna är att jag var väldigt negativ till den massinvandring som startade 2015 av araber och afrikaner som har förorsakat den brottslighet vi har idag som:

skottlossningar

mord

bombattacker

våldtäkter

gruppvåldtäkter

hedersmord

bilbränder

personrån

tafsande på småtjejer

könsstympning av unga flickor

ökande drogförsäljningen

Vad hoppas du/ni att SD ska kunna göra bättre/annorlunda än tidigare exempelvis Socialdemokraterna?

Eftersom det är S + övriga vänstern som har förorsakat vad jag just nämnde så HOPPAS jag att SD kan rätta till lite av det totala kaos som vänstern har förorsakat påhejade av de borgerliga partierna som suttit tysta och inte reagerat för fem öre.

Är du/ni som röstar på SD "emot" invandrare/invandring, hbtq-personer etc?

Ja, jag är 100% MOTSTÅNDARE av invandring från arabländerna och Afrika. Främst muslimer från arabländerna och Afrika.

HBTQ är ett väldigt främmande begrepp för mig eftersom när jag växte upp så växte pojkar upp till män och flickor växte upp till kvinnor så jag passar i den frågan. Har för lite kunskap i ämnet.

Stämmer ju att det är mkt skit i Sverige just nu! Herre jäklar! Särskilt dessa ghetton där ungar springer runt med "becknar-väska och Gucci keps och tar sig in i vanliga lugna områden. På mina barns skola blev det uppmärksammat att några från en annan skola (som ligger i vår mellanstora stads egna ghetto) kom till våra barns skola och började hota elever och sprang runt och lekte Allan Ballan! Som tur kom polisen och visste vilka dessa var. Det är mkt sånt nu. Var även på stan med min son, och ser att 4 killar från något av länderna i Mellanöstern stod och var hotfulla mot en grabb, han var helt ensam. Varav en av dessa killar slår denna grabb i ansiktet. Jag sprang då dit och bad personal att kalla på vakter och polis.

Jag känner sån ilska när jag ser det här. Och hör om allt som händer i Sverige. Min föräldrar kommer ifrån Ungern, de kom hit i slutet på 70-talet. De har jobbat från dag 1. De är också riktigt less på hur det ser ut nu. De brukar säga att det som händer i Sverige skulle aldrig få hända i Ungern, Ukraina, Ryssland eller Polen. Det är därför som dessa länder inte tar emot invandrare/flyktingar. Då de vet att riskerna är att det just blir som det ser ut i Sverige. Jag tycker att dessa föräldrar som kommit hit undan kriget, verkar inte ha koll på nåt, varken språket eller sina egna barn. Tycker att när ungdomar som hör till de som kommit hit från 2015 och fram tills nu, begår brott så ska hela familjen utvisas. Man måste börja statuera exempel nån gång..
  • minna eliasson
    DanneHade skrev 2020-01-02 15:20:37 följande:

Haha då vet du exakt vad jag talar om. Jag skulle säga upp ett tidningsabonnemang för några dagar sen, dök upp en liten ruta som bad mig motivera varför. Satt nog i 15 minuter innan jag nådde "Va fan håller jag på med" stadiet, gav mig en snärt i ansiktet, raderade allt och gick ut. 

Jag är med dig till 100%. Jag litar inte på partiet i dess helhet. Jag är övertygad om att många personer inom partiet tycker som de gör av rasistiska anledningar. Dessutom är de trots allt ett gäng politiker. De får dock min röst eftersom att jag inte ser något annat alternativ. De har rätt i Sveriges enskilt viktigaste fråga, och det är i dagsläget viktigare för mig än människosynen som kanske är anledningen till vissa av deras ståndpunkter mot invandringen.

De är trots allt politiker. Litar inte på någon av dem och litar definitivt inte på dem när de slår ihop sig i grupp och kallar sig själva för partier.

"Politiker är en hel del som blöjor, och måste bytas ut noggrant och regelbundet av exakt samma anledning".

Haha som det kan bli när man har en paus från studierna :D

Nä men jag håller ju med dig i vad du skriver här.
  • minna eliasson
    Anonym (Vi röstar SD) skrev 2020-01-02 14:44:53 följande:

Senaste valet rösta jag och min man SD. Jag är själv andra generationens invandrare så jag röstar inte av "rasism". Det finns inget parti som jag håller av till 100% utan SD var det bästa av de sämsta så att säga. SD har backat vad det gäller HBTQ frågorna, och jag har inget emot samkönade äktenskap.

De frågor som SD fick min röst beror på: Skärpt invandringspolitik, högre straff, positiva till utvisning vid grova våldsbrott, positiva till lägre straffålder, satsa mer pengar på polis, sjukvård och skola. Realistiska vad de gäller miljöaspekt, som att man inte kan slopa kärnkraftverk och alla bensin/dieselbilar till år 2030 utan att ha något att ersätta det med. Att elbilar är bättre mätt ur utsläppssynpunkt är en sak, men dess tillverkning är än värre i utsläpp än de traditionell så miljömässigt är elbilen värre, samt allt barnarbete och hälsofara tillverkning av batteri är i dagsläget. Om alla i Sverige skulle köra elbilar och samtidigt slopa kärnkraftverken skulle vi inte ha el så det räcker. Och elpriset skulle gå upp så pass att vi snart inte har råd att värma upp våra bostäder och då skulle pellets/ved bli ett alternativ igen. Att solenergi och vindkraft samt jord/bergvärme inte subventioneras är ren dumhet, varför satsa än mer pengar på ett miljömedvetet uppvärmnings alternativ om det inte är gynnsamt ekonomiskt? Varför beskatta solens energi när EU uppmuntrar till att subventionera, det räcker väll att betala kabelavgift och hela anläggningen.. 

Nä det är mycket som borde göras uppror emot, som det är idag känns det att samhället går i fördärv och snart blir klyftorna som i USA. Man har ghetto vs grind samhälle, privat sjukvård för den som har råd eller allmänsjukvård för den som kan vänta ett dygn på akuten. Lika så med skola, den som har råd kan köpa en bra skolgång med utbildade lärare och "bättre" sorts barn.

Tack för ditt svar, mycket intressant det du skriver!

Får mig att fundera en del kring just många av de punkter du tog upp.

Kanske får man ge SD en chans??
  • minna eliasson
    Håkan på Öland skrev 2020-01-02 18:28:46 följande:

Jag kan besvara dina frågor som följer.

Jag har alltid varit nyfiken på vilka det är som röstar på Sverigedemokraterna?

Har tidigare bl a röstat på C och på M men har nu gått över till SD.

Vilka är de främsta orsakerna till valet av SD som parti?

Den främsta orsakerna är att jag var väldigt negativ till den massinvandring som startade 2015 av araber och afrikaner som har förorsakat den brottslighet vi har idag som:

skottlossningar

mord

bombattacker

våldtäkter

gruppvåldtäkter

hedersmord

bilbränder

personrån

tafsande på småtjejer

könsstympning av unga flickor

ökande drogförsäljningen

Vad hoppas du/ni att SD ska kunna göra bättre/annorlunda än tidigare exempelvis Socialdemokraterna?

Eftersom det är S + övriga vänstern som har förorsakat vad jag just nämnde så HOPPAS jag att SD kan rätta till lite av det totala kaos som vänstern har förorsakat påhejade av de borgerliga partierna som suttit tysta och inte reagerat för fem öre.

Är du/ni som röstar på SD "emot" invandrare/invandring, hbtq-personer etc?

Ja, jag är 100% MOTSTÅNDARE av invandring från arabländerna och Afrika. Främst muslimer från arabländerna och Afrika.

HBTQ är ett väldigt främmande begrepp för mig eftersom när jag växte upp så växte pojkar upp till män och flickor växte upp till kvinnor så jag passar i den frågan. Har för lite kunskap i ämnet.

Får jag fråga vad det är som gör att du känner motstånd mot just muslimska arabländer och Afrikanska länder? Är det deras kultur, trosuppfattningar etc? Jag personligen har svårt för när jag ser små barn med slöja. Jag blir chockad! Vet en man som brukar går runt med sin 3 åring som är slöja. Fattar inte grejen?? Hur kan en person tycka att ett litet barn ska "locka till sig män & åtrå" genom att visa sitt hår?? Helt sjukt!

Sen har jag svårt för deras hederskultur och tysthets-kultur. Men å andra sidan finns det liknande problem hos vissa kristna grupper som man verkligen inte pratar om i Sverige. Som ex. Laestadianer där man blir drillar sin barn in i en kristen tro och parar ihop sina söner och döttrar med andra kristna via ngn slags "HALLELUJA-läger etc. Min son har en vän som hör till en familj där de är väldigt kristna, han har sagt i förtroende att han inte kan vara sig själv hemma, att hans föräldrar tror han mår dåligt pga skolan men att han egentligen mått så dåligt då han inte tror på Gud men tvingas att göra det, följa med till kyrkan, fara på kyrkliga aktiviteter, be vid matbordet etc. Han tänker flytta hemifrån så fort han får chansen och aldrig mer gå i kyrkan. Allt detta vågar han inte berätta för då blir han utesluten. Och nej det är inte Jehovas utan föräldrarna är uppväxta med Laestadianer och går i "vanliga" svenska kyrkan. Så skit finns ju överallt.
  • minna eliasson
    Anonym (Backa) skrev 2020-01-03 12:30:44 följande:

Fast nu har vi ju gått med i EU och Schengenavtalet, så det går inte för sig.

Tjuvligor hämtar vad de vill ha hem till sina länder, och vapen och droger flödar in till de kriminella som numera bor här.

Ja tyvärr ser det ut så just nu.. ibland kan jag önska mig ett medborgargarden, där man frivilligt ställer upp (utan våld * om det inte är strikt i självförsvar) och går i grupper och håller koll. Ser man nått eller får höra nåt så tipsar man polisen. Detta förutsätter då att det finns resurser hos polisen. Vilket det just nu inte finns! Egentligen så är det absolut bästa att ett parti får chansen att "städa upp" första 4 åren. Och ser man åtminstone 30 % förändring till det bättre, då röstar man fram detta parti 4 år till. Man kan alltid drömma..
  • minna eliasson
    Anonym (Mo) skrev 2020-01-03 13:09:13 följande:

Vad känner du när du ser en svensk treåring i bikini? Jag tycker det ser heltokigt ut men tänker att det är för att barnet vill härma sin manma och de inte vill ta den fighten. Samma grej tänker jag med barn i slöja, men fattar att det inte alltid är anledningen. I något av fallen.

Det där var en jättedålig jämförelse.. de flesta små barn går nakna på stranden, eller i enbart underdel. Bikini kan inte jämföras med en slöja. Precis som ett par badkalsonger inte heller kan jämföras. Barn som är 3 väljer inte att ha på sig en slöja. Det är föräldrar som talar om för barnen att ha på sig den. Om ett barn med muslimsk påbrå växer upp i en västerländsk fosterfamilj så väljer de flesta automatiskt att avstå slöjan. Tror knappast att föräldrar tvingar sina barn att dra på sig en bikini. Däremot tvingar vissa föräldrar på både sina barn och fruar EN så kallad BURKINI (heltäckande badplagg) i syfte att de inte får "visa" sin kropp för andra "mäns blickar". Då tycker jag de muslimska männen också kan dra på sig en BURKINI och slöja/hijab).
  • minna eliasson
    Anonym (Åke Jimmyson) skrev 2020-01-03 13:16:10 följande:

Varje år när SD ökar så ser man ofta Facebook inlägg jar är inte en av 13% nästa val var den högre 22% eller vad den var och valet efter det jag är inte en av xx%

Folk inte röstade på SD förut verkar rösta på SD, är det ingen som ställe sig frågan varför?

Vad gör SD så unikt att dom vinner väljare?

Samt se hur samhället ser ut ut.

Om man kollar igenom allas svar i denna tråd, så kommer man att hitta 1 eller flera gemensamma nämnare. Bland annat att det finns ett stort missnöje med hur det svenska samhället ser ut idag (ökad kriminalitet, ökad drogföräljning och därmed fler överdoser som leder till död, dödsskjutningar, misslyckad integration, bidragsfusk) är några att nämna. Den vanliga civiliserade människan vill inte leva i ett sådant samhälle, vill inte att deras (mina barn) ska växa upp bland sådan misär! Finns det då ett parti som väcker liv i frågorna och ifrågasätter detta, så kommer de mest troligtvis att vinna väljare.
  • minna eliasson
    Anonym (Mo) skrev 2020-01-03 13:51:18 följande:

Det är rent av ovanligt att se nakna barn pä stranden idag, stor skillnad mot för typ 20 år sedan. Troligen är det ett amerikanskt ideal vi kopierat där.

Nu skrev jag inte om badbyxor/bikinitrosor utan små barn med bikiniöverdel. Ofta illasittande så ungen måste rätta till den hela tiden och blir störd i sin lek. Jag tycker inte skillnaden är så stor mot en slöja. Sen har inte alla svenska småflickor bikiniöverdel men knappast så att alla muslimska småflickor har slöja heller.

Kanske beror på vart i Sverige man bor? Jag menar, bor man i ett område där det endast sitter kvinnor med slöja och grillat lamspett och inga barn som badar så kanske man inte vill ha sitt svenska barn springandes naken. I Västerbotten har jag sett en drös med ungar som springer runt nakna och/eller med bara underdel. Samma i t.ex Spanien. Där solar man topless och kan även sola helt näck!

Att jämföra små ungar med överdel och underdel och 3 åringar som har på sig en slöja håller fortfarande inte.
  • minna eliasson
    Anonym (Åke Jimmyson) skrev 2020-01-03 13:59:02 följande:

Så varför inte ge SD en chans?

Bra fråga.. Jag funderar som sagt på det. Men velar fram å tillbaks. Pga deras historik med partikamrater som gjort bort sig nått så fasansfullt och inte beter sig civiliserat. Som jag skrev tidigare, hade alla inom partiet betett sig som Åkesson så hade jag nog inte velat så mkt.
  • minna eliasson
    Anonym (Mo) skrev 2020-01-03 17:39:37 följande:

Så där du bor finns det inte särskilt många invandrare men du tror att muslimer håller på att ta över resten av Sverige? Hm, okej. Visst medför invandringen en del problem, i synnerhet personer med väldigt bristfällig skolgång är svårintegrerade i samhället. Men att muslimer sitter och grillar så att svenska barn inte törs bada nakna känner jag faktiskt inte igen. Folk som iaf ser svenska ut brukar vara i absolut majoritet på alla stränder jag besöker, antalet nakna ungar har ändå minskat massor på senare år. Det har även toplessolande, nakenbastu och offentlig amning gjort, helt utan muslimers inblandning.

Vet inte vart du bor. Men tvärtom har offentlig amning ökat! Den minskade ett tag Då vissa tydligen "sexualiserade" och stigmatiserade det hela, alltså amning som är en naturlig del i matning av ett spädbarn, offentlig eller ej. Vilket skapade massor av ilskna reaktioner och gjorde att offentlig amning återigen ökade. Detta som en reaktion både de dumheter som folk ägnade sig åt och som en rättighet och fullt naturlig del. Kvinnor "Re-cleamade" sin rätt att få amma sina barn offentligt.

Givetvis finns det människor med invandrarbakgrund där jag bor men inte lika många som exempelvis i Malmö eller Stockholm. Och då särskilt inte vid havet. Då många inte har körkort eller inte kan simma. Eller är bekväma av sig och sig/eller ovilliga att integrera med det svenska samhället och stannat hellre på "sitt omårde". Oavsett så ser jag i allafall lång barn som badar näck och andra barn som badar med sportkläde på då se inte får visa ngn hud alls. Att då komma och jämföra barn som får välja hur de vill bada, näck, bara underdel, baddräkt eller bikini med barn som absolut inte har ett val, det är täckas eller inget bad är bara dumheter!!
  • minna eliasson
    Ignoramus skrev 2020-01-04 04:06:43 följande:

Den ökade kriminaliteten beror framförallt på att medelsvensson brukar betydligt mer och tyngre droger idag. Utan efterfrågan, ingen droghandel. Antalet dödsskjutningar (och gängkriminaliteten i stort) skulle minska rätt radikalt. Detta pratas det dock inte överhuvudtaget om, utan det är bara invandringens fel... nope. Haschtomtarna bär på ett jävligt stort ansvar här.

Ja ok, och vart kommer drogerna ifrån? De flesta droger tillverkas knappast i Sverige! Mkt av de dödsljutningar som sker är kopplade till droger. Och vart sker de flesta dödsljutningar?! Och vilka bor i dessa områden? Knappast Linnea & Jakob & barnen Sara, Daniel och Wilma från Falun!
  • minna eliasson
    Anonym (Åke Jimmyson) skrev 2020-01-03 18:20:44 följande:

Vad för historik tänkte du på?

Jag tänkte på allt från när en partikamrat slogs med järnrör och skrek massa fula grejer mot folk åt höger och vänster. Det är väldigt många som har fått avgå från SD just pga av hur de beter sig. Du kan alltid googla på det. Jag vill rösta på ett parti där man är Civiliserade! Där man fokuserar genuint i vad som är bäst för Sverige och de svenska medborgarna. Och sånt parti finns inte just nu. Men då får man gå på det parti som man anser ligga närmast ens önskemål och värderingar.
  • minna eliasson
    Ignoramus skrev 2020-01-04 18:07:21 följande:

1) Du är indirekt ansvarig för en massa dåliga saker när du äter på McDonalds. Men inte någon annans hjärtattack. Men din liknelse svajar lite just därför. Knarkköparen är inte ansvarig för någon annans överdos, men bidrar absolut till gängkriminaliteten eftersom hen bokstavligen förser den med pengar.

2) Säkert. Men det här gällde ju dubbelmoralen i att svenskar gnäller på brottsligheten när svenskar även är en stor del av problemet.

3) Den hade säkert tagit sig andra uttryck om svensken inte varit så glad i att samtidigt upprätthålla det brottsliga. Oavsett om man går och klipper sig svart för en hundring eller köper lete knark.

Jag tror dock inte att SD har några bra lösningar öht. Att skicka ut invandrare (och öht dela upp människor efter etnicitet) kommer straffa en enorm mängd ?vanliga? människor, och dessutom är deras städade fasad sjukt skrämmande. Det är ett populistiskt parti av rang, som inte vet var de står i nästan någon annan fråga. I min stad (en av de större i Sverige) sätter de inte ner foten i någon fråga utan ändrar sig huxflux när opinionsvinden vänder (så att flera miljoner går upp i rök), deras viktigaste lokalfråga inför förra valet var att förbjuda böneutropen. ?Men vi har ju inga böneutrop?? ?Nä, men om de får för sig att börja ska vi allt vara där och förbjuda det direkt!?

Med det sagt tycker jag att det sköts lite för mjäkigt i dagsläget. Vi ska inte ha en massa smågangsters. Sätt föräldrarna med ungen i skolbänken åtta timmar om dagen till dess att han sköter sig. Inför totalt utegångsförbud och mobilförbud. Ta bort honom från den brottsliga kontexten och skicka iväg honom hundra mil. Dessa pojkar ska punktmarkeras och inte ha någon chans att umgås med likasinnade. Likadant han som gick runt och domderade i fängelset häromdagen - isoleringscell på obestämd tid. Fullständigt orimligt att det ska vara acceptabelt att hota anställda.

Och sluta skicka hem folk som plockade ut trehundra kronor för mycket eller för lite i lön en sommar 2007 för att de inte förstod reglerna. Fler länder borde ha ställt upp under invandringsvågen. Tycker fortfarande inte att Sverige gjorde fel, utan de andra länderna. Vi har räddat livet på väldigt många, och det ska vi vara stolta över!

Var på väg att svara
    DanneHade skrev 2020-01-04 17:36:26 följande:

Rent ideologibaserat skitsnack som används i ett försök att ursäkta och marginalisera överrepresentationer bland vissa grupper. Du gör det hellre än att undersöka din egna vänsterideologiska premiss (att alla människor är blanka blad och alla skillnader på gruppnivå är resultat av yttre faktorer).

1. Folk som brukar droger på södermalm bär INTE något ansvar för att Mohammed väljer att skjuta Ahmed i Tensta. Det kallas eget ansvar. Jag är inte ansvarig för att personer dör av hjärtattack bara för att jag väljer att äta på och ge pengar till McDonalds.

2. Invandrare brukar själva (illegala) droger i högre utsträckning än Svenskar.

3. "Den ökade kriminaliteten beror framförallt på att medelsvensson brukar betydligt mer och tyngre droger"

0, nada, inget, zeeero, så mycket bevis och underlag har du för den tesen.

Snälla länka källan (om du har någon) och låt mig "go to town".

Sveriges skenande kriminalitet är UTAN TVEKAN ett resultat utav invandringen (Läs INVANDRINGEN <--- en förd politik, inte INVANDRARE <--- en massiv och väldigt varierad grupp). SD har haft rätt i detta avseende och har det än idag, därav så många börjat rösta på dem. Så enkelt är det.

Kunde inte ha sagt det bättre själv!! (Tummen upp!)

Skillnaden är att Kalle och Mackan som puffar på eller sniffar koks, åker inte in till stan Och skjuter ner Daniel som är och handlar med sina barn på stan!

Givetvis finns det svenskar som tar droger. Men man kommer inte ifrån att våldet och kriminaliteten ökat i Sverige sen den stora flyktingströmmen 2015! Självklart finns det mkt välanpassade immigranter (nu svenska medborgare) som bidrar till det svenska samhället. Men det finns trots det emorma problem inom gruppen och det är här som man måste göra något åt och inte låta detta få fortsätta och/eller hända IGEN!
  • minna eliasson
    Anonym (Åke Jimmyson) skrev 2020-01-04 13:04:37 följande:

Fast det är ju inget som partier förespråkar att man ska slå folk med järnrör?

Eller ligger det med i deras partiprogram, den som utförhandligen är ju dessutom ej längre med i partiet.

Nej men oavsett så har de haft ett dåligt rykte om sig. Och det är just därför som jag håller på och försöker skaffa mig en bild av hur partiet funkar idag och vilka som röstar på de och se om jag och "de vanliga rösterna" har liknade synsätt och värderingar. Har för lite kunskap om partiet. Så jag måste försöka hitta mer info. Har kollat på partiet hemsida redan. Tycker är intressant med diskussionen. Väcker den del funderingar.
  • minna eliasson
    Anonym (***) skrev 2020-01-04 19:08:08 följande:

Nej, men de gynnar den kriminella knarkhandeln. Men det kanske är OK i dina ögon...

Nej självklart är inte det heller ok. Men om vi ska hålla på så här så kan vi ju också säga att Kalle och Mackan knarkar för att de lider och psykisk ohälsa och får inte den vård de behöver. Detta pga av att politiker på lokal nivå och på regeringsnivå vill spara pengar. Och vilka är det som sitter på makten?
  • minna eliasson
    DanneHade skrev 2020-01-04 19:55:55 följande:

1. Då har jag dåliga nyheter för dig. Med samma logik är du indirekt ansvarig för hundratals våldtäkter och tusentals rån/misshandlar.

Jag köper knark ---> skapar förutsättningar där knarkligor skjuter varandra ---> Jag är indirekt ansvarig.

Du röstar vänster ---> regeringen du röstat på skapar förutsättningar där våldtäktsman och brottslingar kan ta sig till och etablera sig kriminellt i vårt land ---> Du är indirekt ansvarig.

Är det en metodik du vill skriva under?

2. Svenskar av alla slag har all rätt att "gnälla" på den eskalerande kriminaliteten. De tar inte del i den, de drabbas av den. Med exakt samma logik som du använder här så har folk med invandrarbakgrund ingen som helst rätt att klaga på kriminaliteten i deras områden eftersom de flesta brott idag begås av människor med invandrarbakgrund. Logiskt?

3. Så sluts cirkeln. Det är alltså Svenskars och Sveriges fel att många invandrare inte sköter sig. Hade det inte varit invandrare ifrån Afrika/Mellanöstern så hade det varit Svenskar, just därför att alla grupper är lika, finns inga skillnader, alla är blanka blad, allt är omgivningens fel alltid... (För att inte nämna att det finns 0 underlag för det påståendet. Om kriminalitet är något statiskt, där enbart aktörerna byter plats, hur kan då kriminalitet explodera såsom den gjort nu på senare tid?).

Du är mer än villig att skänka Svensken eget ansvar, att hålla den ansvarig för sina handlingar personligen, men när det gäller någon av en litet brunare nyans så är du helt plötsligt villig att kompromissa. "Det är inte hans fel, det är omgivningens" (och det är exakt så knarkande överklass-svenskar helt plötsligt blir ansvariga för att folk skjuter varandra i förorten).

Detta är de låga förväntningarnas rasism. Du ställer invandrare inför lägre förväntningar och krav (moraliskt, etiskt och praktiskt) och du gör det paradoxalt nog i tron om att det är så man beter sig om man inte är rasist. Det är det inte, det är rasism per definition.

"öht dela upp människor efter etnicitet"

Få delar upp människor efter etnicitet så mycket som Sveriges vänster (det ingår i ideologin och tankelivet vänstern växt fram ur).

Det är något vi måste komma över, individen före gruppen. Men tro inte för en sekund att SD är de enda eller ens är värst i den här frågan. Oavsett håller jag med dig här, det är ett problem. Så fort du förenklar en komplicerad verklighet så grovt, så är det ett problem.

"Det är ett populistiskt parti av rang"

Alla demokratiska partier är populistiska partier nästan per definition.

När vänstern snackar inkomstklyftor är det ren populism.

När högern snackar lägre skatter är det ren populism.

Och när SD snackar invandring, populism.

Termen populism betyder ingenting. Det är en term som numer används av medieetablissemang och partier för att skapa en omedveten negativ anknytning till konkurrerande partier och medier som hotar att uppröra etablissemangets status quo. Detta är propaganda. Att skapa en omedveten, reflexmässig emotionell reaktion på termer utan att de någonsin behövs förklaras i detalj är ett av målen med politisk propaganda, en del av det som gör propaganda så fruktansvärt effektivt men också skrämmande. 

"utan ändrar sig huxflux när opinionsvinden vänder"

SD är det enda parti som varit något sånär konsistent i sin politik. Den har inte förändrats. Samtidigt har 7 klöver partierna gått ifrån "öppna gränser och fri invandring, allt annat är rasism" till att nu tävla om vem som kan skärpa reglerna och gränserna hårdast. Du kan inte anklaga SD för att vara kappvändare utan att samtidigt erkänna att samtliga partier är värre, objektivt sett.

Så det var där vi skiljer oss. Allt annat du skriver håller jag faktiskt med dig om.

Jag tror jag precis hörde ett "Mic drop!"

Så bra svarat och skrivet!

Så är det ofta att många inte håller de kriminella, som just oftast har invandrarbakgrund lika ansvariga som de verkar vilja (konstigt nog) hålla sig själva!? Fattar inte alls logiken i det. De som Har kommit hit till Sverige fick en andra chans, och vad gör de med den? Pissar Svea rike rakt i ansiktet! Ingen har sagt att det ska vara lätt att etablera sig själv igen, och nej PTSD gör inte saken lättare. Men jag har stött på några som kommit till Sverige på exakt samma sätt som resten av gruppen, de tar sig igenom all skit och kämpar, för de vill ha ett bättre liv och visa tacksamhet gentemot Sverige och har gjort det. Detta innebär att om 100.000 av 600.000 klarar det så, varför har de övriga 500.000 inte gjort det? Jag har personligen intervjuat folk som kom 2015 och 2016 och de flesta sa att de flesta på SFI inte vill lära sig Svenska och vill bara leva på soc-bidrag. Vidare "de gör inte ett skit på SFI och förstör bara för oss andra som vill visa Sverige tacksamhet och ta vara på chansen.".
  • minna eliasson
    Anonym (Åke Jimmyson) skrev 2020-01-05 12:35:06 följande:

Finns det någon här i tråden som bor i ett "utanförskapsområde"

Eller bor dom flesta på annat håll och bara pratar?

Jag har vuxit upp hela min barndom i ett sådant område (norra Stockholm) jag växte upp i slutet av 80 och genom hela 90-talet. Jag har sett med EGNA ögon hur det har förändrats. Då jag växte upp där var det folk från Finland, Sverige, Polen, Turkiet, Kurdistan, Chile, Eritrea & å ngn få från Södra delen av Afrika. Vi var alltså en rätt mixad grupp. Ganska fint område, lugnt, tryggt. Vi flytta därifrån i slutet av 90-talet (var då den somaliska vågen kom. Inte därför vi flyttade men vill nämna det ändå.

Åkte tillbaka 2007 för att "Walk the memory lane" och kan bara säga att jag aldrig borde ha åkt dit. Skulle ha behållit mina fina minnen. Såg ut som Trailor park DELUX!! Sopor överallt, trasiga persinner, sönderslagna fönsterrutor, kanske 4 av 7 affärer hade stängt igen. Blev chockad! Nåja.. flyttade så småningom tillbaka till Sthlm. Denna gång till Kista! Brukade promenera mot Järvafältet- alltså genom HUSBY OCH AKALLA. Och mer är så vill jag inte säga. Har en nära vän som flyttade från Rinkeby för 7 år sedan. Ohållbart att bo kvar. Om du inte är en haschtomte eller tänder på att bli utstirrad av massa män & gubbar och känna dig obekväm eller som en kriminell om du har på dig en klänning och vackert utsläppt hår. Min syster bodde också i detta område för några år sedan, hon pluggade och kunde vara inneboende hos en dam från Serbien i 6 månader. Hon hade till slut en taktik för att ta sig hem. Hon slutade alltså ta t-banan. Detta då man kände sig som obekväm med alla män som står och stirrar och ropar massa saker till en. Så hon började ta bussen, så hon kunde gå från vägen upp mot lägenheten. Där låg även ett polishus och en OKQ8 och var lite lugnare att gå hem. Som tur lärde hon känna en man som hade lite respekt över sig (från Ryssland) som kom och mötte upp henne och följde henne hem typ alla kvällar. Så nej man är inte trygg i såna områden . Du måste i princip ha en slöja på dig Eller vara mörkhyad för att ingen ska stirra sönder dig eller ropa saker efter dig. Står alltid gäng utanför tunnelbanan och röker på. Vakter och poliser, brandmän kan inte ens åka in i detta område. Jag bodde i Kista under bilbränderna. Gissa om jag slutade promenera till Järvafältet??
  • minna eliasson
    Noname00 skrev 2020-01-11 14:48:30 följande:

Vi är nog uppväxta i samma område, Husby centrum är dödsdömt ena mataffären har stängt igen ägaren orkade inte med till slut.

Dom kommer aldrig få ordning på området.

Det tror inte jag heller (tyvärr). Jag tycker på sätt och vis synd om de som bor där, vill dra (flytta till ett bättre och lugnare område) men inte kan/har råd. Tror att jag hellre skulle flytta upp till Jokkmokk med kidsen än att bo i Husby.
Svar på tråden Ni som röstar på SD