Livsbalans skrev 2020-05-24 21:14:02 följande:
Är det någon som vet om det går att göra embryoadoption som ensamstående i Tjeckien? På tex Gennets hemsida omnämns enbart par i alla texter och jag såg att de inte godkänner behandling för samkönade par pga lagstiftning, så jag undrar om inte heller ensamstående är möjligt där. Jag hittar inget på Google.
Riktat in mig på OLGA innan men sannolikt blir det möjligt att åka till Tjeckien snabbare än St:Petersburg plus betydligt lägre kostnad.
Om inte Prag är möjligt, hur är det med Riga?
Ja, i Riga (Lettland) kan man göra embryodonation som ensamstående, jag har haft kontakt med flera kvinnor som gjort det, bland annat på Avaclinic i Riga.
Lettland har stängt sina gränser mellan 17 mars till 9 juni 2020.
Men Estland, Lettland och Litauen har sagt att de kommer öppna en egen resebubbla i sommar endast för dessa 3 länderna, som ett test, med tanke på smittspridningen av Coronapandemin.
"Den 7 maj fattade Lettlands regering beslut om att förlänga det nationella nödläget till den 9 juni med gradvis lättade restriktioner. Lättnaderna som gäller från den 12 maj innebär bland annat att upp till 25 personer får vistas tillsammans, förutsatt att de håller minst två meters avstånd från varandra, samt att kultur-, musik- och idrottsevenemang kommer att tillåtas under vissa förutsättningar. Beslut fattades även om att skydd för mun och näsa blir obligatoriskt när man reser med kollektivtrafik
. Ytterligare information om restriktioner finns på
regeringens hemsida. De baltiska länderna beslöt att från den 15 maj 2020 öppna upp gränserna mellan länderna utan krav på 14 dagars hemkarantän vid inresa. Beslutet gäller medborgare i de baltiska länderna samt utländska medborgare som är permanent bosatta i Estland, Lettland och Litauen. All övrig internationell passagerartrafik till och från Lettland är fortsatt inställd."
Källa:
www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-f%C3%B6r-svenska-medborgare/lettland/
Läs mer här:
www.mk.gov.lv/en/aktualitates/strategy-government-next-stage-covid-19-restrictions-strict-domestic-health-measures