• Anonym (Frukttjuv)

”Vi har inte råd att skicka med frukt till skolan”

Såå, vi har två familjer i klassen där föräldrarna lyft frågan i vår Facebookgrupp, angående frukt/grönsak till fruktstunden.

De påstår sig inte ha råd att skicka med frukt/grönsak. Den ena familjen har ett barn, den andra har två barn.

Jag känner bara hur FAN klarar ni av att föda era barn under helger och lov!? Hur gör ni under ett långt jul- och sommarlov? Får barnen ingen mat då? Ingen frukt? Inga grönsaker?

Jag vill inte ifrågasätta dessa människor i gruppen. Men finns det någon här som kan förklara? För jag får inte ihop det!

• Svar på tråden ”Vi har inte råd att skicka med frukt till skolan”
  • beccagranen

På mina barns skola bjuder dom på frukt upp till 3e klass, under fruktstunden. Det är ingen stor mängd utan ett äpple delas i fyra delar osv. Sen har dom förmedlat att det kan vara bra att ha med frukt till skolan som ett mellanmål, då äts det på rasten. I min trädgård har vi många äppleträd,plommon  och körsbärsträd, jag brukar skriva i vår fb grupp för området att man gärna får komma in och plocka. Något år ställde jag fram en trälåda med äpplen utanför med en skylt "varsågod att ätas" och har även tagit med påsar fulla till skolan. 

• Anonym (Förstående)
    beccagranen skrev 2019-12-20 07:17:47 följande:

På mina barns skola bjuder dom på frukt upp till 3e klass, under fruktstunden. Det är ingen stor mängd utan ett äpple delas i fyra delar osv. Sen har dom förmedlat att det kan vara bra att ha med frukt till skolan som ett mellanmål, då äts det på rasten. I min trädgård har vi många äppleträd,plommon  och körsbärsträd, jag brukar skriva i vår fb grupp för området att man gärna får komma in och plocka. Något år ställde jag fram en trälåda med äpplen utanför med en skylt "varsågod att ätas" och har även tagit med påsar fulla till skolan. 

Du skulle ha medalj, tycker jag Glad
  • Anonym (Je)
    Anonym (Hej) skrev 2019-12-19 23:34:56 följande:

Jag är ensamstående med två barn. Jag har ett låglöneyrke och skulder sen mitt ex blåste mig och har därför löneutmätning (dvs enligt norm strax högre än existensminimum) . Inga besparingar. Trots detta har jag råd att behålla min häst och bo i mitt hus (skulderna är/var inte så stora att dessa tillgångar kunde utmätas). Jag har också bil.

Jag lever väldigt sparsamt, köper säsongens billigaste mat, nästan inga halvfabrikat och hemma äter vi helt veganskt. Jag äter havregrynsgröt till lunch på jobbet. Aldrig läsk, alkohol, godis, uteluncher, hämtpizzor och skräpmat. Kläder, husgeråd, inredning osv köper jag nästan uteslutande Second hand. Jag kan inte förstå hur det inte kan vara möjligt att inte ha råd med frukt! Äpplen tex brukar vara superbilligt. Typ 1 kg påsar för 18-25 kr, dvs 1,50-2 kr/äpple =30-40 kr/månad med ett äpple om dagen till skolan... Morötter kostar ca 10 kr/kg nu. Stormarknaderna rear ofta ut "stött" frukt som ser tråkig ut men är lika bra. Detta borde även föräldrar med betydligt sämre ekonomi än mig ha råd med. Jag har ju för bövelen även en väldigt dyr hobby som ryms inom ramen för min knappa ekonomi pga i övrigt sparsam livsstil.

Skriver inte såhär för att verka duktig men vårt sociala skyddsnät är rätt generöst när en har barn. Förutom i omställningsperioder då och då (i väntan på a-kassa, sjukersättningar, i separationer osv) då jag med förstår det kan bli "knas" kan alla föräldrar som prioriterar vettigt ha råd med mat till sina barn inkl frukt och grönt.

Få se här nu. Du prioriterar häst (fram till veterinär behövs...) över att betala skulder eller äta ordentlig mat, och därför borde alla kunna ta sig råd att köpa frukt?
  • Hanna F

Fattar inte hur man inte kan ha råd funderade man inte på det när man skaffade barn ? Att skaffa barn är ju ens eget ansvar de flesta länder har inte skolmat 

Hanna fartdåren persson
  • Anonym (Nja)

Jag växte själv upp väldigt fattigt med långtidssjukskriven ensamstående mamma så jag vet att det finns många människor som har betydligt sämre med pengar än många tror...

Med detta sagt, de har säkert *råd* med en påse av de billigaste äpplena på Willys, typ. Min mamma brukade skicka med mig morötter, det kostar inte heller många kronor. 

Men sedan kan de ju känna att det är en jobbig utgift, att de hellre skulle vilja använda den hundralappen varje månad till något annat (typ en ny t-shirt till gympan), och att skolan borde betala. Och då har de ju sannolikt väldigt tight ekonomi. 

Så jag skulle verkligen inte låta det irritera mig, utan stället vara glad över att jag själv inte ens kan leva mig in i hur frukt skulle kunna vara en jobbig utgift.

• Anonym (Nja)
    Hanna F skrev 2019-12-20 09:37:23 följande:

Fattar inte hur man inte kan ha råd funderade man inte på det när man skaffade barn ? Att skaffa barn är ju ens eget ansvar de flesta länder har inte skolmat 

Jag brukar undvika att svara på dumma kommentarer, för jag betvivlar ofta att mottagaren är mottaglig; men om du tänker ett steg längre så kanske det slår dig att det kan hända saker i livet EFTER att du har skaffat dina barn: Du eller nära anhörig kan bli sjuk, du kan bli av med jobbet, etc. etc. i all oändlighet.
  • Anonym (Nja)
    Hanna F skrev 2019-12-20 09:37:23 följande:

Jag brukar undvika att svara på dumma kommentarer, för jag betvivlar ofta att mottagaren är mottaglig; men om du tänker ett steg längre så kanske det slår dig att det kan hända saker i livet EFTER att du har skaffat dina barn: Du eller nära anhörig kan bli sjuk, du kan bli av med jobbet, etc. etc. i all oändlighet.
  • Anonym (f)
    UpYours23 skrev 2019-12-19 18:24:01 följande:
    PS, det är tex sånt som barnbidraget ska gå till. 
    Om man får försörjningsstöd så räknas ju barnbidraget som förälderns inkomst. Har man då utgifter utöver de som soc bekostar sedan tidigare, så har man ofta mycket lägre summor att röra sig med överlag. De flesta har ju inte bara halva bredbandsräkningen, hyresgästföreningen, el och fackavgift som fast avgift.
  • Anonym (f)
    Lainie Kennedy skrev 2019-12-20 06:15:41 följande:
    Är 20-åringen verkligen ett barn? Efter myndighetsåldern?
    Eh, jag är väl fortfarande förälder till honom?
  • Anonym (Fruktfattig)
    MammaTillDansband skrev 2019-12-20 06:34:22 följande:
    Du "tror" inte de har skuldsanering. Men vet du vad jag tror? Jag som lever i en familj med löneutmätning både tror och vet att dålig ekonomi är ett av de sista tabun vi har i dagens Sverige. Det är självklart med tanke på hur stor procent som har skulder hos Kronofogden, att det är många och att inte alla berättar det för ytligt bekanta.
    Det är en skam att ha dålig ekonomi! Många andra tidigare diskriminerade och stigmatiserade grupper, som t ex HBTQ-personer och rasifierade, organiserar sig och visar stolthet över vilka de är. När såg någon ett tåg med människor som dansar till hög musik och viftar med flaggor där det står att de är stolta över att vara fattiga?
    Ja fattigdom och ensamhet är det det mest skambelagda i vårt land som folk pratar minst om. Jag kan inte ens säga till min egna familj hur illa jag har det och säger aldrig sanningen varför jag inte kan komma. Skyller på min sjukdom hela tiden för att jag inte har råd. Har inte haft SL-kort på flera år och får tacka nej till vård och mediciner, vilket blir dyrare för samhället i slutändan. Jag har många fattiga i min närhet som lever på marginalen, flera pensionärer, som fasar att tänderna ska gå sönder eller något annat oförutsett som de aldrig skulle klara av.
    Det är en otrolig kamp att vara fattig och att behöva undvika allt.

Tror inte vi ser såna demonstrationer i vårt land ännu eftersom svenskarna är konflikträdda och alltför stolta. I andra länder är de modigare. Tror nöden kommer tvinga ut även oss ut på gatorna inom kort. Välgörenhetsorganisationerna och kyrkan är det nya trygghetsnätet för de ekonomiskt svaga. De går på knäna sen länge.
Svar på tråden ”Vi har inte råd att skicka med frukt till skolan”