MammaTillDansband skrev 2019-12-20 06:34:22 följande:
Du "tror" inte de har skuldsanering. Men vet du vad jag tror? Jag som lever i en familj med löneutmätning både tror och vet att dålig ekonomi är ett av de sista tabun vi har i dagens Sverige. Det är självklart med tanke på hur stor procent som har skulder hos Kronofogden, att det är många och att inte alla berättar det för ytligt bekanta.
Det är en skam att ha dålig ekonomi! Många andra tidigare diskriminerade och stigmatiserade grupper, som t ex HBTQ-personer och rasifierade, organiserar sig och visar stolthet över vilka de är. När såg någon ett tåg med människor som dansar till hög musik och viftar med flaggor där det står att de är stolta över att vara fattiga?
Ja fattigdom och ensamhet är det det mest skambelagda i vårt land som folk pratar minst om. Jag kan inte ens säga till min egna familj hur illa jag har det och säger aldrig sanningen varför jag inte kan komma. Skyller på min sjukdom hela tiden för att jag inte har råd. Har inte haft SL-kort på flera år och får tacka nej till vård och mediciner, vilket blir dyrare för samhället i slutändan. Jag har många fattiga i min närhet som lever på marginalen, flera pensionärer, som fasar att tänderna ska gå sönder eller något annat oförutsett som de aldrig skulle klara av.
Det är en otrolig kamp att vara fattig och att behöva undvika allt.
Tror inte vi ser såna demonstrationer i vårt land ännu eftersom svenskarna är konflikträdda och alltför stolta. I andra länder är de modigare. Tror nöden kommer tvinga ut även oss ut på gatorna inom kort. Välgörenhetsorganisationerna och kyrkan är det nya trygghetsnätet för de ekonomiskt svaga. De går på knäna sen länge.