”Vi har inte råd att skicka med frukt till skolan”
Den här månaden fick jag som ensamstående förälder till ett sjukt barn på 20 som ska få försörjningsstöd och ett barn på 16 avslag från försäkringskassan pga läkaren fyllt i intyget fel.
Min sons läkare hade samtidigt glömt att förnya 20-åringens sjukintyg, vilket ledde till att han inte fick sitt försörjningsstöd, utan fick gå 3 veckor utan pengar, då jag försörjde honom på den lilla sjukpenning jag har.
Under tiden utreddes min rätt till försörjningsstöd, något som kommer ta minst 6 veckor pga sena intyg (som beror på att vården inte har tid att träffa mig i tid).
Under tiden fick min äldsta be om nödpengar, vilket då blev 50 kr/dag.Detta ska räcka till mat åt tre personer.
Säger inte att det alltid är såhär för oss, men vi hade absolut inte kunnat lägga på extra frukt den här perioden, och jag gissar på att många med låg inkomst som är ensamstående eller sjuka, eller där föräldrarna har problem, så blir barnen utan.
Det är inte rättvist att de svagaste i samhället ska få skit när skolan ska stå för frukten.