• feliciamaria24

Hur gör man med bebis och 2 hundar samtidigt ?

Hej, jag och min man bor utomlands med 2 hundar och vi har en hushållerska som bor med oss och sköter all städning och hund promenaderna.

Vi är nu gravida för första gången och vill flytta tillbaka till Sverige. Och jag har ett stort dilemma jag inte vet hur man ska lösa, snälla hjälp , hur gör ni?!

Min man jobbar och jag är hemmafru, så jag kommer vara hemma med bebis och 2 hundar. Det finns inte samma möjlighet till att ha hushållerska som bor inneboende i Sverige , och jag undrar hur jag ska få ihop det på morgnarna specifikt. Hur ska jag lösa ekvationen med 2 hundar som måste kissa och bajsa direkt dom vaknar (kl 06-06.30) och en nyfödd bebis medans min man är på jobbresor ? Hundarna får självklart en lång promenad lite senare på morgonen/kvällen och då kan man ta med bebis och barnvagn, men menar just morgon rastningen samt tex snabb kiss på dagarna.

Kommer bo i lägenhet så finns inte möjlighet att släpp ut hundarna på tomten. Hur gör jag ? Är lite stressad över det här.

• Svar på tråden Hur gör man med bebis och 2 hundar samtidigt ?
  • Bertram
    feliciamaria24 skrev 2019-12-17 10:46:28 följande:

Tack för tips om bärsele! Har självklart förstått att det går att ta med bebis i vagnen men de känns bökigt och bärsele känns bökigt på vintern.

Den som skriver att jag ska göra mig av med hundarna ?Sjuk du är.

Hade inte tänkt på bärsele innan, är som sagt första gången jag är gravid! Får bli bärsele på sommar och vagn på vintern.

Mina hundars rutin just nu är att vakna kl 06 och hushållerskan tar dom på promenad sedan frukost. Sedan leker dom i trädgården och sover. Nästa promenad blir kl 17 i 1 timme och sedan middag och lek i trädgården tills kl 19.30 då dom däckar båda två. Kommer som sagt inte ha trädgård i Sverige, får kanske vänja dom att vakna senare.

Gå sista kissen vid 22-23, då vaknar de inte vid 06 :)
  • feliciamaria24

Vi alla går och sover vid klockan 8 - 8.30

• Dexter dot com
    Bertram skrev 2019-12-17 16:26:02 följande:
    Gå sista kissen vid 22-23, då vaknar de inte vid 06 :)
    Klart att vissa hundar vaknar tidigt trots sen rastning ! Mina vill ha rastning och frukost runt 5.00 oavsett hur sent vi lagt oss.
  • Xlr8
    feliciamaria24 skrev 2019-12-17 06:00:14 följande:

Hej, jag och min man bor utomlands med 2 hundar och vi har en hushållerska som bor med oss och sköter all städning och hund promenaderna.

Vi är nu gravida för första gången och vill flytta tillbaka till Sverige. Och jag har ett stort dilemma jag inte vet hur man ska lösa, snälla hjälp , hur gör ni?!

Min man jobbar och jag är hemmafru, så jag kommer vara hemma med bebis och 2 hundar. Det finns inte samma möjlighet till att ha hushållerska som bor inneboende i Sverige , och jag undrar hur jag ska få ihop det på morgnarna specifikt. Hur ska jag lösa ekvationen med 2 hundar som måste kissa och bajsa direkt dom vaknar (kl 06-06.30) och en nyfödd bebis medans min man är på jobbresor ? Hundarna får självklart en lång promenad lite senare på morgonen/kvällen och då kan man ta med bebis och barnvagn, men menar just morgon rastningen samt tex snabb kiss på dagarna.

Kommer bo i lägenhet så finns inte möjlighet att släpp ut hundarna på tomten. Hur gör jag ? Är lite stressad över det här.

Det är bara bita i det sura äpplet och gå ut. Det har vi gjort, inte alltid det roligaste men det är ett problem som MÅSTE lösas. Det kanske kan gå att betala någon för att gå ut med hunden på morgonen. Enkelt jobb för en skol ungdom som bor nära annars.
  • Fröken W

Ett tillägg angående att du tycker att det verkar besvärligt med bärsele på vintern...

Beroende på var i Sverige ni kommer bo så skiljer sig temperaturen såklart, men jag bor i mellersta Sverige och här är det ju inte särskilt kalla vintrar längre. Har en tvåmånadersbebis just nu och när jag tar henne i bärsele så klär jag bara på henne en kofta, sockor och mössa innan jag sätter henne i selen och hon blir inte kall.

Men jag tycker att det låter kämpigt att behöva vakna vid 6 för att rasta hundar samtidigt som varit uppe och matat bebis flera gånger under natten. Är det omöjligt att mannen skippar resor under barnets första år? Eller har ni någon vän/släkting som kan hjälpa dig när han är borta?

• Bertram
    Dexter dot com skrev 2019-12-17 17:49:29 följande:
    Klart att vissa hundar vaknar tidigt trots sen rastning ! Mina vill ha rastning och frukost runt 5.00 oavsett hur sent vi lagt oss.
    Det skulle jag aldrig acceptera. Då får man ju lära hunden andra rutiner.
  • AmericanMommy

Vad tidigt allas hundar verkar gå upp. Min hund sover alltid till kl 8, hon vägrar att gå upp innan det, även fast vi andra går upp vid 6:30.

Till TS, du kan ju anställa en dog walker. Finns många pensionärer som vill tjäna lite extra pengar och går ut med andras hundar.

• Dexter dot com
    Bertram skrev 2019-12-17 19:08:25 följande:
    Det skulle jag aldrig acceptera. Då får man ju lära hunden andra rutiner.
    Jag ser inga problem i att gå upp när hundarna måste ut och är hungriga . Har jag skaffat hund så går deras behov naturligtvis först.
  • EmberEyes
    Dexter dot com skrev 2019-12-18 06:35:21 följande:
    Jag ser inga problem i att gå upp när hundarna måste ut och är hungriga . Har jag skaffat hund så går deras behov naturligtvis först.
    Dessutom är det mycket enklare och mindre otrevligt att gå ut med hunden, istället för att torka upp efter "olyckor" (eller vanvård om jag får vara krass).
  • feliciamaria24

Jag kommer självklart bita i de sura äpplet och klä på bebis alla varma kläder och ta med ut i bärsele på 10 minuters morgon kisset med hundarna om jag inte har hjälp.

Alternativt ha familj som sover över medans mannen är borta.

Alternativt hitta en pålitlig ungdom i byggnaden som vill tjäna en slant för att ta dom på morgonkisset varje morgon.

Mina hundar vaknar alltid runt 06 - 06.30 och dom kan säkert vänta lite med att kissa men det känns taskigt att tvinga dom hålla sig, jag vill ta ut dom direkt dom vaknar så dom kan göra sina behov.

Skulle aldrig kräva att min man struntar i jobbresor , jag är hemmafru och han tjänar alla pengar. Utan inkomst kommer vi ingenstans. Har otrolig respekt för hans arbete.

De här fixar jag på egen hand! Det handlar endast om max 1 vecka varannan månad. Övriga dagar är han hemma och kan passa bebis eller hundar.

Tack för alla tips.

Mina hundar är bara 1 och halvt år gamla båda två, så kanske därför dom vaknar tidigare ? Verkar som äldre hundar sover längre.

Svar på tråden Hur gör man med bebis och 2 hundar samtidigt ?