• feliciamaria24

Hur gör man med bebis och 2 hundar samtidigt ?

Hej, jag och min man bor utomlands med 2 hundar och vi har en hushållerska som bor med oss och sköter all städning och hund promenaderna.

Vi är nu gravida för första gången och vill flytta tillbaka till Sverige. Och jag har ett stort dilemma jag inte vet hur man ska lösa, snälla hjälp , hur gör ni?!

Min man jobbar och jag är hemmafru, så jag kommer vara hemma med bebis och 2 hundar. Det finns inte samma möjlighet till att ha hushållerska som bor inneboende i Sverige , och jag undrar hur jag ska få ihop det på morgnarna specifikt. Hur ska jag lösa ekvationen med 2 hundar som måste kissa och bajsa direkt dom vaknar (kl 06-06.30) och en nyfödd bebis medans min man är på jobbresor ? Hundarna får självklart en lång promenad lite senare på morgonen/kvällen och då kan man ta med bebis och barnvagn, men menar just morgon rastningen samt tex snabb kiss på dagarna.

Kommer bo i lägenhet så finns inte möjlighet att släpp ut hundarna på tomten. Hur gör jag ? Är lite stressad över det här.

• Svar på tråden Hur gör man med bebis och 2 hundar samtidigt ?
  • Rebecca1987

Kanake hitta någon som vill hjälpa till att rasta hundarna alternativt passa bebis medan du går ut med hundarna.

• EmberEyes

Se till att ha trevliga grannar.

Jag hade lätt ställt upp för mina grannar med att gå ut med hundarna en snabbis runt kvarteret för att kissa/bajsa på morgonen/kvällen lite då och då (förväntar mig att det inte gäller varje dag de närmaste 5 åren så klart, och att stimulering och motion sköts av dig/er.)

• feliciamaria24

Tack för tips om bärsele! Har självklart förstått att det går att ta med bebis i vagnen men de känns bökigt och bärsele känns bökigt på vintern.

Den som skriver att jag ska göra mig av med hundarna ?Sjuk du är.

Hade inte tänkt på bärsele innan, är som sagt första gången jag är gravid! Får bli bärsele på sommar och vagn på vintern.

Mina hundars rutin just nu är att vakna kl 06 och hushållerskan tar dom på promenad sedan frukost. Sedan leker dom i trädgården och sover. Nästa promenad blir kl 17 i 1 timme och sedan middag och lek i trädgården tills kl 19.30 då dom däckar båda två. Kommer som sagt inte ha trädgård i Sverige, får kanske vänja dom att vakna senare.

• feliciamaria24

Samt kan sätta upp en annons i byggnaden om någon student vill tjäna extra pengar, och ta dom i 10 min varje morgon. Är det lagligt eller måste man skatta osv då ?

• EmberEyes
    feliciamaria24 skrev 2019-12-17 10:46:28 följande:

Tack för tips om bärsele! Har självklart förstått att det går att ta med bebis i vagnen men de känns bökigt och bärsele känns bökigt på vintern.

Hade inte tänkt på bärsele innan, är som sagt första gången jag är gravid! Får bli bärsele på sommar och vagn på vintern.

Mina hundars rutin just nu är att vakna kl 06 och hushållerskan tar dom på promenad sedan frukost. Sedan leker dom i trädgården och sover. Nästa promenad blir kl 17 i 1 timme och sedan middag och lek i trädgården tills kl 19.30 då dom däckar båda två. Kommer som sagt inte ha trädgård i Sverige, får kanske vänja dom att vakna senare.

Jag tror du får tänka både en och två gånger här.

Låt oss säga att du flyttar in bredvid mig. Jag tar hundarna 10  min för att kissa/bajsa kl 06 och kl 23.
    Så behöver hundarna fortfarande en riktig tur ca 12 och en riktig tur ca 18, minst. (Jag hade hellre sett kl 11, kl 16 och kl 21) En av dessa "riktiga" turerna behöver vara en långpromenad eller annan fysisk aktivering, och dessutom mental stimulans.

Vad är det för ras/er på hundarna? Ålder?
  • syntharen
    feliciamaria24 skrev 2019-12-17 10:46:28 följande:

Det finns jackor som man kan ha utanpå bärselen så det går att använda bärsele på vintern också. Bebisen kan då ha tjock mössa, fuskpolo/halsduk, tossor, ev benvärmare och kanske en ylletröja om det är väldigt kallt. Annars sitter bebisen varmt och skönt under jackan, bara huvudet sticker upp. Så kolla upp en bra och varm bärjacka.
  • feliciamaria24

@embereyes: ja absolut!! Nu har du missförstått mig. Jag kommer självfallet att ta hundarna på långpromenader både på morgonen och kvällen/eftermiddagen.

Dock tänker jag att långpromenaden blir runt 8-9 tiden på morgonen och då tar jag såklart med mig bebis i vagnen och går ut i 1-2 timmar.

Mitt ?problem? var bara om morgnarna när hundarna vaknar vid 06 och vill kissa och bajsa, bebis är hungrig och jag e nyvaken. Då behöver dom bara gå ut i 10 min o kissa så kan dom vänta sen tills vi går långpromenaden!

• feliciamaria24

Ok tusen tack för tipsen om bärselarna. Kommer definitivt investera i dessa! Låter jätte smidigt att ha både inne i jackan och utanpå.

• EmberEyes
    feliciamaria24 skrev 2019-12-17 11:34:06 följande:

Mitt ?problem? var bara om morgnarna när hundarna vaknar vid 06 och vill kissa och bajsa, bebis är hungrig och jag e nyvaken. Då behöver dom bara gå ut i 10 min o kissa så kan dom vänta sen tills vi går långpromenaden!

Åter igen, hitta trevliga grannar! Skrattande

Det kanske till och med är så att ni kan "byta" tjänst med varandra, din granne kan ta 6-turen med era hundar en snabb kisstur, mot att du tar deras hund(ar) på en snabb kisstur kl 16 (exempelvis).
  • feliciamaria24

Ja det är smart! Tack för tips.

Svar på tråden Hur gör man med bebis och 2 hundar samtidigt ?