• Solblomma30

Dålig på att föda barn

Många olika svar här i tråden. Jag tycker att det låter som att din förlossning var en ganska normal förstaförlossning. Att bebisens hjärtljud sjunker under krystvärkarna är normalt. Ibland sjunker de dock för mycket och då måste man snabbt byta ställning på mamman för att bebisen inte ska riskera att få syrebrist. Jag har fått byta ställning mot slutet av förlossningen under tre av fyra förlossningar just för att bebisen inte har verkat må bra.

Som många andra kloka i tråden har skrivit så låter det som att du gjorde ett jättebra arbete och att det bara var otur att du var tvungen att bli klippt på slutet. Du hade inte kunnat göra annorlunda tror jag personligen. Om du hade fått stå kvar och krysta som du ville så kanske du hade sluppit klipp men å andra sidan hade kanske din bebis mått sämre då, så huvudsaken är ju att hen kom ut välmående.

Sen kan det vara bra för dig att prata med någon kunnig om din förlossning och bearbeta dina känslor, men för mig låter det som att du är grym på att föda barn! Bra jobbat! Man får ju tänka på att förr i världen överlevde inte så många barn en förlossning som idag när man har fler interventioner. Samtidigt kan klipp, sugklocka, snitt osv kännas jobbiga för mamman, men jämför man alternativen: skadad bebis/jobbig förlossning för mamman så väljer nog alla mammor att bebisen ska må bra.

Grattis till din lilla skatt, och hoppas att det känns bättre snart. Du gjorde inget fel!

Svar på tråden Dålig på att föda barn