Dålig på att föda barn
Jag födde barn för några månader sedan och fick då ett klipp. Jag var ganska borta i huvudet under förlossningen så jag minns inte riktigt vad som sas under tiden och tycker inte att jag fick så mycket info efteråt om varför allt blev som det blev. Min partner var ju med i rummet men tycker inte att han heller fick så mycket info under tiden, allt lilsom bara hände, personalen jobbade på och sa inte jättemycket.
Förlossningen gick överlag bra. Det tog ca 5h från att vi kom in och jag var 4cm öppen till att bebisen var ute. Men krystvärkarna höll på i 50 min, jag tror att det räknas som ganska länge. Av journalen att döma så gick allt bra fram till att personalen "tvingade" mig att lägga mig på rygg mot min vilja, tidigare stor jag på knäna lutad mot sängryggen. Som jag förstår det ville de att jag skulle ändra position pga att bebisens hjärtljud sjönk men jag tyckte verkligen att det kändes obehagligt att ligga ner. I journalen står att efter positionsbytet så är värkarna mycket svaga och att jag är väldigt trött och har svårt att känna när värkarna kommer. Jag minns bara hur jag helt plötsligt såg att barnmorskan höll en sax och fick fram "nej" då sa hon att bebisen måste ut nu så om du inte vill ha klipp får du krysta på ordentligt nu, bebisen måste ut. Sedan fick jag någon värk på mig att göra det men enligt min partner klippte de väldigt snart efter att jag sagt nej, det märkte jag inte ens under tiden.
Självklart är jag glad att de gjorde vad som krävdes för att få ut min bebis i tid och jag är väl medveten om att mitt omdöme och nej till klipp inte var något att lita på under tiden.
Så, min fråga är väl egentligen om jag troligen hade kunnat göra något för att förhindra klippet. Krystade jag för dåligt? Var jag för svag? Jag minns också att de under förlossningen så till varandra att bebisens huvud åkte fram och tillbaka mellan värkarna och därför inte kom ut ordentligt, vet någon här varför det blir så? Är det också pga för dåligt krystade från min sida?
Det är blev väldigt långt nu men hoppas någon orkar läsa igenom och svara :)