• malle88

4-åring kan inte somna. Hjälp!

Jag har också ett barn med betydligt mindre sömnbehov än andra barn. Precis som dig provade vi verkligen allt. Hon var dessutom mycket rädd att vara själv, sova själv var ett råd jag än idag ångrar att jag lyssnade på. Strax innan fyra år gav vi upp, hon fick lägga sig tillsammans med oss, vid 21-21.30. Mindre konflikter och sovstunden blev istället något mysigt. Hon vaknade alltid först iallafall :)

Men i somras hände nåt. Hon upptäckte (och hängde med i) ljudböcker och barnradio. Vi skaffade en stereo till hennes rum och kan nu sätta på en ljudbok och pussa godnatt och gå (!!!!!). Ofta är hon vaken ett tag, tittar i en bok eller leker lugnt för att sedan själv lägga sig framåt 20.30-21.

Jag tror det var en kombination av utveckling att förstå ljudbok (alltid samma) och att hon lärde sig somna själv. Och det kunde vi tyvärr inte uppnå tidigare, eftersom hon inte var mogen. Med det vill jag säga, lägg ner konflikterna, skapa en mysig god nattstund och håll ut. Plötsligt vänder det!

Ps, eftersom han somnar "fastsatt" i sele kan kanske tyngdtäcke vara nåt? Det funderade jag på när det äntligen vände

Svar på tråden 4-åring kan inte somna. Hjälp!