4-åring kan inte somna. Hjälp!
Hej! Jag har en snart 4-årig kille som har haft svårt med sömnen sen han var bebis. Lugn, klok, fantasifull och välmående. Alltid stort närhetsbehov och kunde bara somna i bärsele de första 1-2 åren. Alltid sovit färre timmar än snittet. Slutade med dagvila strax före 2år. Nattas de senaste två åren i vuxensängen med förälder liggande bredvid. Bra kvällsrutiner med lugn kväll, ingen skärm, läsa saga, lyssna lugn musik.
Han har JÄTTEsvårt att komma till ro. Vrider sig som en mask i sängen men kan även ligga stilla och verkligen försöka somna. Ibland verkar han trött, ofta inte. Kvällspigg unge. Oavsett när vi går och lägger honom somnar han inte förrän efter kl 22. Runt kl 23 på helgen. Svåväckt på morgonen kl 7 men sen pigg och glad hela dagen. Sover gärna till 8 om han får bestämma men då somnar han kl 23 natten efter. Förskolan säger att han är pigg och orkar. Pigg vid hämtning. Pigg pigg pigg. Jag är jättetrött. Mest det som är problemet.
Han har ju inte alltid somnat så här sent, nattningstiden har över åren förskjutits. Undrar var det ska sluta.
Jag har svårt att bestämma mig för om jag bara ska inse att han har litet sömnbehov. Men sporadiskt har jag burit honom i bärselen i sovrummet när han verkar trött men inte kommer till ro. Då slappnar han av direkt vilket får mig att tvivla på tanken att han bara har litet sömnbehov. Har dock tidigare provat att natta i bärsele regelbundet men det tappar effekt efter några nätter. Är ok med att natta hur som helst bara han somnade lite snabbare/tidigare.
Jag är väldigt trött på kvällen och har ingen tid med min partner. Och jag vet inte vilket ben jag ska stå på. Sover han så mkt som han behöver eller du nån klok tanke?
Saker som ej funkar:
-bli arg
-ge massage
-ignorera och låtsas sova
-läsa kaninboken
-somna själv
Efter att ha vridit sig som en mask 45 min somnar han oftast på kudden bredvid mig. Om jag gått till sängen för tidigt ( runt 20) ger jag upp efter samma tid om han inte gäspat en enda gång och han får gå upp och bygga lite lego. Efter en halvtimme nattar jag igen och han somnar tidigast kl 22.
Ursäkta romanen. Säkert ingen som orkat läsa. Men om någon orkar: tacksam för era tankar! Kanske är problemet bara mitt. Att jag får sova för lite och att jag inte får tid med partnern. Har någon i så fall tips för hur jag kan förhålla mig kring det?