4-åring kan inte somna. Hjälp!
Ett av mina barn sov mindre än alla de andra. Redan som spädbarn, sov hon 8 timmar på natten och 2x15 minuter på dagen. Jag försökte med allt. Lade ner timmar varje dag på att försöka få henne att sova mer. Jag var trött, arg och orolig.
Så en dag, efter ett samtal med BVC-sköterskan, så bestämde jag mig för att ändra inställning till hennes sömn. Hon var pigg och frisk, gick upp i vikt som hon skulle och utvecklades bra. Uppenbarligen klarade hon sig fint på 8½ timmes sömn per dygn.
Hon somnade kl 22 varje kväll. Jag slutade lägga henne tidigare. I stället införde jag tysta lugna sysselsättningar efter kl 20. Kl 22 lade jag henne, och hon somnade snabbt och enkelt. Vaknade 06 på morgonen av sig själv och var pigg. De två kvartarna på dagen blev en halvtimme mitt på dagen i stället, och när hon slutade sova middag, då började hon faktiskt somna lite tidigare på kvällen.
Min dotter sov alltså precis lika mycket (eller lite) som förut, men jag mådde bättre. Jag planerade min vardag på ett annat sätt och behövde inte längre ägna timmar åt att söva henne. Den tiden lade jag på roligare saker!