Inlägg från: Anonym (Fundersam) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fundersam)

Invandrare och problem

Anonym (Stefan) skrev 2019-12-08 09:17:28 följande:
    Det jag reagerar på är att likställa MENA med Sverige för 100 år sedan. Det är extremt okunnigt och ignorant.
    Så om man bara får bort slöjan ur arabvärlden så blir allt jämställt och bra?

Jodå, bortsett från detaljen slöja så går det alldeles utmärkt att jämföra, och hitta åtskilliga likheter, mellan Sverige för hundra år sedan och arabvärlden idag. Dessutom har det visst varit förbjudet för svenska kvinnor att visa håret offentligt - kanske inte i ren lagtext, men i samhällsnormer och i vår kultur.
    Titta på tavlan som föreställer Brandskattningen av Visby - den är målad i slutet av 1800-talet och späckad med felaktigheter, bl a den madonnaliknande kvinna som står långt fram med utslaget hår och sin man bredvid sig. Motivet ska vara från 1300-talet, och hade hon sett ut så på den tiden hade det betytt att hon var en "fallen kvinna", dvs prostituerad. Ärbar kvinna på 1300-talet skulle hellre ha dött än att visa sig offentligt med synligt hår.
  • Anonym (Fundersam)
    KillBill skrev 2019-12-08 09:42:34 följande:
     Är det inte bättre att du kolla själv än att spekulera? 

https://www.scb.se/contentassets/3efa242002d943e8bd57debe22cdad82/be0101-utrikes-fodda-kom-fland-2018.xlsx

I 171 av landets 290 kommuner är mindre än 10% av befolkningen födda utanför EU. 

Idag har både M och SD anslutit sig till socialdemokraternas linje att EBO är och har varit mycket skadligt för integrationen. Det är bra. Jag kan dock tycka att moderaterna kommer för lätt undan. M var ju med och instiftade denna lag som varit så skadlig för integrationen. 

Om EBO slopades, hur skulle man bära sig åt för att få folk utspridda rent praktiskt?
    Skulle det t ex vara ett krav för framtida medborgarskap, att man bosatte sig i den kommun man blivit anvisad?

Jag förstår hur du tänker och jag håller med dig, men jag är också nyfiken på hur det skulle gå till i praktiken - det är ju oftast där, i skarpt läge, det blir problem.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Stefan) skrev 2019-12-08 10:05:58 följande:
    Herregud. Mellanöstern och Afrika är i princip uteslutande klansamhällen med obefintlig/korrupt stat. Samhällen där religionen har en helt avgörande roll för ALLT. Oförätter klaras ut inom klanen. Att jämföra dessa samhällen med Sverigr 1919 är absurt. Läs tex utmärkta "Mellan klan och stat" av Per Brinkemo.

Tar man en stor andel människor från utpräglade klansamhällen och sätter dem i världens mest individualiserade och sekuläriserande länder är det som att förvara krutet vid kaminen.
    Det är väl ingen som har påstått att det inte blir problem när det kommer människor från utpräglade klansamhällen till Sverige, det är ju det hela tråden handlar om.

Men att det alltid skulle ha varit så bra för kvinnor i Sverige som det är nu, det stämmer inte. Vi har haft kvinnoförtryck, korruption och religiöst baserat styre här också - det var t ex först 1952 det blev möjligt att gå ur Svenska Kyrkan utan att gå in i någon annan församling istället.
    Och det finns fortfarande poliser och åklagare som tycker att lite gruff i hemmet är väl inget att bråka om - i ca 17 fall per år slutar dessa "gruff" med mord.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (L) skrev 2019-12-08 10:24:37 följande:
    Jag tänker att man som nyanländ blir placerad i en kommun kort och gott utdelas man en boendeort, 
    Jag vet inte vem som ska göra det men kanske invandrarverket.
    När man har fått sitt uppehållstillstånd och är självförsörjande är man självklart fri att flytta i och utanför landet precis som alla andra.
    Men så länge man lever på andras pengar får man lov att finna sig i andras villkor.
    Då är vi på samma planhalva, för det tror jag också skulle kunna fungera. Visst, det kan verka hårt och brutalt, men "snällhet" har ju inte fungerat så bra det heller. 
    Och jag tycker att det är viktigt att komma ihåg att också de nyanlända har förlorat på rätten att kunna bosätta sig var de vill - inte minst genom "svenskarnas" ogillande och det faktum att ihopklumpande innebär att hedersförtryck och liknande kan leva vidare eftersom man inte kommer ut i det svenska samhället.
    Det kanske också skulle kunna tjäna som incitament på att göra sitt bästa för att bli självförsörjande och ta sig in i samhället.
  • Anonym (Fundersam)
    AndreaBD skrev 2019-12-08 10:37:05 följande:
    Jag kan inte lika bra jämföra med hur det var i Sverige förut för att jag själv är invandrare, från Tyskland. Jag har exempel därifrån - då kommer folk förstås att säga att det inte var så i Sverige - men det skiljer sig mest i detaljer.

Ett exempel som jag tycker var illa, var att kvinnor i Tyskland inte fick arbeta utan sin mans tillåtelse fram till 1977. Jag och min syster är födda på 60-talet. Min mamma hade kämpat hårt för att få en utbildning direkt efter kriget. Hennes föräldrar hade inte stöttat henne i detta, de tyckte det var helt onödigt. Min pappa tyckte dock att hans fru inte skulle behöva arbeta, och att det var bättre att ha ett trevligt hem och att hon skulle ha tid för barnen. Han menade inte illa, han var en genomsnäll man. Men hon blev deprimerad och dessutom försökte hon detaljstyra allas liv, för att hon hade tråkigt. Och han fattade aldrig att det var därför (inte bara därför säkert, det finns ju alltid fler orsaker), tills hon började bli dement och bara vräkte ur sig detta. Min pappa blev jätte-chockad förstås och syrran och jag förstod först då att hon inte hade varit lat och omotiverad att jobba, som vi hade trott. Poängen är: Det var något stort som kunde hindra en kvinna från att leva sitt liv som hon ville.

Yngre människor tror ofta att det har varit så jämställd i Europa och i västvärlden länge, men det har hänt mycket på kort tid. Så det är inte så länge sedan som det var ganska annorlunda.
    Spelar väl ingen roll att du är från Tyskland, du är ju uppenbart läskunnig och kommer från ett land som, bortsett från ett par världskrig och delning av riket, är och har varit som Sverige i allt väsentligt.

Jag vet inte om jag räknas som yngre, men eftersom jag är våldsamt intresserad av historia, samhälle, politik, kriminologi, osv så har jag fattat för länge sedan att det har varit så "bra" som det är nu under ganska kort tid.
    En kanske intressant detalj; det var stora diskussioner och kraftfullt motstånd från släkten (speciellt en halvbror på landet) mot att jag skulle gå på dagis (det hette dagis på den tiden). Och vi är helsvenskar sedan generationer. 
    Detta var under andra hälften av 80-talet.
  • Anonym (Fundersam)
    AndreaBD skrev 2019-12-08 11:08:11 följande:
    Jo, jag vet, jag har ju svenska svärföräldrar. Två par, då jag är gift för andra gången. Min nuvarande svärmor är dock väldigt smart och flexibel, så hon är inte fast i gamla vanor så mycket. Men från mina förra svärföräldrar har jag hört några lite gammaldags åsikter också. 
    Se där, då har du alla möjligheter att sätta dig in i hur det har varit.

Och eftersom det har funnits problem för kvinnor i Tyskland också så borde det vara fullt möjligt att med hjälp av historien kunna komma fram till förslag på vad man kan göra här och nu.
  • Anonym (Fundersam)

Så ni har lyckats diskutera hela dagen utan att ha ihjäl varandra? Bra jobbat Glad

• Anonym (Fundersam)
    AndreaBD skrev 2019-12-08 21:06:46 följande:
    Det tror du själv inte på, eller gör du kanske det ändå? 

Det är trams i alla fall. Sanningen är att det inte är så lätt att skicka tillbaka dem. det är ju inte som om de bara åker tillbaka. Antigen går de under jorden, eller på åker dem ut och in, eller så använder de sig av varenda knep som finns för att fördröja. 

Det är INTE sant att man inte avvisar dem. 
    Sedan finns ju problemet att ursprungslandet då och då vägrar att ta emot dem, problemet att Migrationsverket vill skicka dem till något helt annat land och problemet att Sverige inte skickar folk till länder där de riskerar att utsättas för tortyr eller förföljelse.

Problem, problem...
  • Anonym (Fundersam)
    AndreaBD skrev 2019-12-08 22:02:20 följande:
    Ja, det är ännu en grej. Nu tänkte jag bara så långt som att skicka iväg dem. Men det kan ju också vara så ibland att man just inte skickar iväg dem för att man vet att hemländerna inte tar emot dem. 
    Annars är jag på din linje, att man kan kräva allmän skötsamhet och följande av svensk lag.
    Det är väl inget problem att man äter sin egen mat, lyssnar på egen musik, bevarar sitt språk och sådana saker - det gör jag, och jag är också invandrare.
    Men man får ju följa de lagar och normer som finns och anpassa sig till sitt nya hemland, det är väl inget konstigt med det.
  • Anonym (Fundersam)
    AndreaBD skrev 2019-12-08 23:36:22 följande:
    Ja, och det är väl ganska uppenbar att det är det vettigaste. 
    Och då är vi tillbaka på hur man löser det i praktiken - tror mycket på sociala insatser, typ förskola, mammagrupper, aktiviteter och sådant.
    Minns att jag såg i något avsnitt av Veckans Brott att polisen (tror det var i Rosengård) ställde sig och grillade korv för att förbättra relationen med de boende.
    Nu kanske inte grillad korv gör all världens skillnad, men jag tyckte det var ett hyggligt initiativ.
  • Anonym (Fundersam)
    AndreaBD skrev 2019-12-09 10:03:47 följande:
    Ja, precis. Det hänger på att skapa relationer egentligen. Det kan förändra situationen ganska mycket, men det måste vara rätt grejer också. Ibland provar man något som man trodde skulle ge mycket och så funkar det inte alls. Man får lära sig av såna misstag. Helst bör man fråga en eller några som bor där och som vet hur folk reagerar, vad de kan tänkas nappa på. 

Överhuvudtaget så är ju invandrare som är väl integrerade här en bra resurs för att lyckas integrera nya. Ge dem såna jobb - de som är intresserade av sånt arbete! Folk litar mer på sina landsmän och de vet också vilka hinder som kan finnas och hur man tar sig runt dem.
    Då tycker jag faktiskt att pizzerior är ett bra exempel - drivs nästan alltid av invandrare som anställer sina landsmän, som då får jobb. Och visst, det är inget högstatusjobb, det kanske bara är deltid, men det är ett jobb och ett steg i rätt riktning.
    Däremot har jag lite svårt för invandrare som anställer landsmän och sedan utnyttjar dem (vanligt i städbranschen, har jag fått för mig), men det uppskattar jag inte att svenska arbetsgivare gör heller.
  • Anonym (Fundersam)
    AndreaBD skrev 2019-12-09 11:22:59 följande:
    Okej, du tänker mer praktiskt här. Jo, det kan ju ge några jobb. Även de som inte kan språket. Sedan vore det förstås viktigt att de lär sig svenska också.

Jag tänkte främst på att man skulle kunna anställa några väl-integrerade invandrare som kan systemet här, som kanske har utbildning som socionom eller jurist t.ex. i kommunerna just för att lära sina landsmän hur saker och ting fungerar i Sverige. T.ex. så att man gör någon kortare sådan info-föreläsning på platser dit de ändå går. T.ex. arbetsförmedlingen eller moské (där det finns). Och att man pratar om någon grej, inte någon allmän blandning. T.ex. hur startar man eget i Sverige?  Vad måste man veta om arbetslivet?  Skola och förskola i Sverige?
    Jag är praktisk och jordnära Glad

Men jag håller med dig om att anställa inom högre tjänster också - har retat mig i flera år på att det finns t ex utbildade läkare som inte anställs, trots att vi har läkarbrist, för att de själva och deras examen råkar komma från t ex Iran. Och visst, jobbar man patientnära så är det ju bra om man kan svenska, men det finns ju områden där det inte är lika viktigt - som kirurgi. Man kunde ju åtminstone låta dem gå bredvid, gå på praktik, visa vad de går för, men nej, det sitter långt inne.
    Samtidigt är man beredd att anställa påstådda sjuksköterskor med examen från Rumänien, som av allt att döma drivit hönsfarm istället för att gå utbildningen - då föredrar jag en iransk läkare med utbildning.
  • Anonym (Fundersam)
    Kverulant67 skrev 2019-12-21 02:53:11 följande:

Skoj att se sanningen komma fram här och där! Läste detta idag (ska bli skoj att se hur ni vänsterfolk försvarar det!):
    - Jag jobbade på Migrationsverket i 29 år. De sista åren jobbade jag med att återkalla uppehållstillstånd för människor som inte bor här och som inte har någon som helst rätt att ta del av vårt ?välfärdssamhälle? om vi nu kan kalla det idag. Sista åren var vi 2 som jobbade med dessa ärenden och när min kollega slutade var det bara jag. Jag hade jättebra kontakt med FK (kontrollgruppen), SKV,SÄPO,CSN m fl myndigheter. Så mycket fusk. Människor som kom hit och som reste hem så fort dom fått tillstånd med våra bidrag intakta. Människor som bodde i 40 kvm delade på nästan 100 pers för att behålla bidrag. Människor som lånade hur mycket för studier som helst och sedan drar härifrån till länder dom kom ifrån där det aldrig går att få tag på dom eftersom det inte ens finns postadresser, t ex Somalia, Afghanistan och Irak. Hörde av personal på svenska ambassaderna i Abu Dhabi och Dubai att dom ?stackars? syrierna som kom hit hade välbetalda jobb i deras länder, bodde superfint i flotta områden. Gick att leva ännu flottare med våra bidrag. Pensioner betalas ut till människor som inte gjort ett handtag här. Efterlevandepensioner till barn (upp till 22 år) vars föräldrar sägs ha avlidit. Upp till över 70000:- trots att förälder/föräldrarna aldrig satt sin fot här och trots att det inte ens finns dödsintyg. Ingen har blivit återbetalningsskyldig när förälder/föräldrarna återuppstått???!!!!! Ja, det här är en bråkdel av mitt liv som beslutsfattare på rättsavdelningen på Migrationsverket. Läs och begrunda ni som orkar. Glad att jag gick i förtidspension."

Allt det här är någonting som svenskar och andra nordbor också ägnar sig åt - värsta exemplet var väl den där socialtjänstemannen som lurade danska staten på 240 (?) miljoner och som levde loppan i Sydafrika för pengarna.
    Problemet med 100 boende på 40 kvm är en möjlighet som bl a MC-gäng brukar utnyttja, de också, och de är nordbor hela högen.
    Självklart ska sådant här inte få förekomma, men då får man beivra lagbrotten och dess utförare - det är mig främmande att jaga efter ett helt folk för att en liten del av detta folk fuskar med CSN eller något annat.

Lagbrott och bedrägeri är inte okej - men man är inte per automatik kriminell för att man är invandrare.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Utrensning) skrev 2019-12-23 00:30:33 följande:

Pratas om integration men hur många tror ni är intresserade av att integreras?
    Och vad händer med alla dessa människor?

Det är det vi ser ni i varenda utanförskapsområde.
    Människor som kommer hit tar med sig sina seder, traditioner, kvinnosyn och så vidare.

Att kliva in på svensk mark innebär inte att man antar svenskt levnadssätt.

Vill du veta hur jag har gjort? (För ja, jag är invandrare).

Jag är integrerad till hälften, kan man säga.
    Jag har inte lärt mig språket, talar fortfarande svenska, försöker lära min son svenska, äter svensk mat (så gott det låter sig göras), lyssnar på svensk musik, firar svenska högtider, gör mitt bästa (tillsammans med en kollega) för att få in svenskt tänk på arbetsplatsen (mest fikapauser, respekt för allergier och MBL) och imorgon kommer jag att se Kalle Anka kl 15 lokal tid.

Men jag följer lagen i mitt nya land, försöker hänga med i deras traditioner, äter deras mat (har fått hyfsat hum om vad jag ska undvika), kan några stycken ord på deras språk och respekterar att de har ett annat synsätt och ett annat perspektiv, och att det är annorlunda mot mitt - inte rätt, inte fel, bara annorlunda.

Och ungefär så tror jag faktiskt att majoriteten invandrare fungerar - därför tycker inte jag att man kan döma ut alla för vad en liten grupp hittar på.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (12345) skrev 2019-12-23 11:50:08 följande:
    Bara av ren nyfikenhet hur/ varför kom du hit, flykting?
    Du råkar inte bo i ett av "utanförskapsområdena"?
    Jag bor inte i Sverige, jag är invandrad arbetskraft i ett annat land.
    Så jag är svensk invandrare (utvandrare i de svenska rullorna) i främmande land.
    Bor inte i segregerad förort, nej, även om det finns trista förorter här också. Jag bor mitt i stan. 
    Fast jag inbillar mig att jag kanske kan bidra till diskussionen ändå, tack vare mitt perspektiv.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Eh?) skrev 2019-12-23 12:09:12 följande:
    Du bör nog läsa texten en gång till. Hen är svensk bosatt i annat land. 

Jag är också en svensk som är bosatt utomlands och försöker så gott som möjligt anta deras levnadssätt, seder och traditioner. Inte för att det krävs, utan för att jag gärna vill bli integrerad och en del av deras befolkning. Om man vill bli en del av gemenskapen får man försöka passa in, så är det ju i många andra situationer med (ex arbeten m.m).
    En smula OT, men i alla fall:
    Jag för min del plockar russinen ur kakan - mitt samhälle är ganska traditionellt och könsstereotypt, och det är inget jag vill uppmuntra eller lära min son.
    Så jag äter den lokala maten som är god (struntar i den äckliga), tar till mig av sedvänjor som känns okej och försöker huttrande nynna med i nationalsången varje år (kan inte ett ord).
  • Anonym (Fundersam)
    Padirac skrev 2019-12-26 13:46:51 följande:
    Det betyder att du är integrerad - inte assimilerad. Du har rätt till dina egna värderingar och traditioner så länge du respekterar lagar och andras rätt till sina värderingar och traditioner. 

Många av kantspelarna här förstår tyvärr inte skillnaden mellan integration och assimilation.
    Det lustiga är att jag känner mig inte speciellt integrerad - jag känner mig som svensk bosatt i utlandet, på väldigt långt besök.

Ibland tycker jag att nya landets värderingar och sätt att göra saker är helt uppåt väggarna, och det talar jag om från och till på ett respektfullt sätt - ibland leder till gryende förståelse från båda sidor, ibland leder det till att de tycker att jag är tokig.
  • Anonym (Fundersam)
    nattuw skrev 2019-12-27 16:08:42 följande:
    Hur tycker du att vardagslivet fungerar när du inte talar det lokala språket?

Själv har jag känt att livskvalitén blivit lidande då jag inte talat det lokala språket. Det även när jag haft tillräckliga språkkunskaper för att till nöds kunna göra mig förstådd.
    Numera ganska bra - jag talar i princip flytande engelska, och den yngre generationen här talar från flytande till hyggligt. Sedan kan jag enstaka fraser på franska, tyska, italienska, finska, spanska och några språk till.
    Och eftersom jag går till samma affärer och restauranger, samma försäljare på marknaden osv, så har personalen lärt känna mig lite smått och vet att jag inte talar samma språk, och så hjälps vi åt med pekande, teckenspråk, skrift och annat.
    Om det ska besökas vårdcentral, myndighet eller så, så får sambon följa med som tolk - helt accepterat och inget konstigt.

Fast det är klart, ibland känner man av att man missar samtal och möjliga vänner för att man inte kan språket - det är lite synd.
Svar på tråden Invandrare och problem