Invandrare och problem
Alltså, jag funderar en del på två saker; dels situationen för barnen och ungdomarna i de här "ghettona", dels hur långt integrationen sträcker sig.
Om man ska vara lite kategorisk; valfri skola på Kungsholmen ÄR bättre än valfri skola i Tensta - mer personal, högre kvalitet, bättre undervisning, osv. I teorin är utbildning fritt och tillgängligt för alla, men hur är det egentligen i praktiken?
När man är kille av utländsk härkomst, 14 bast, och valet står mellan en halvdan, stökig, nedsliten skola och den kriminella banan som ger snabba pengar, mycket pengar, spänning, "respekt", osv, då förstår jag att många väljer det senare.
Och hur mycket vettigt har ungarna i Tensta att göra på fritiden?
Och så var det integrationen:
Jag kan ha fel, men det verkar som om det inte finns så många reella skäl att egentligen integreras. Det går bra ändå, det är snarare en önskan än ett krav från statligt håll att var och en ska integreras.
Jag ska ta ett exempel som sannolikt kommer att innebära gatlopp deluxe, men det kan jag ta:
Det var en mamma från Nordafrika (har jag för mig) som slog sina barn, som blev åtalad och dömd, men domen mildrades kraftigt eftersom hon var analfabet, hon hade bott i länder där barnaga var legio och hon kände inte till den svenska lagstiftningen.
Hade hon dömts till fängelse eller annat kännbart straff, så är det möjligt att det hade tjänat som varnande exempel, att det hade fått folk att tänka "Shit, om man inte kan svensk lag hamnar man i fängelse".
Det i sin tur hade kunnat leda till att fler människor integrerades på riktigt, och dessutom att kvinnor får upp ögonen för vår jämställdhet och hur kvinnor lever i Sverige.
Tror jag, naiv som jag är